موضوعات

اضطراب امتحان ؛ توصیه هایی به دانش آموزان،اولیاء محترم و معلمان گرامی(1- مقدمه)

( مطلب زیر برگرفته از مقاله منتشر شده توسط اداره مشاوره شهر تهران بوده که در آن ویرایش های لازم و اضافه و کاستن مطلب در متن صورت گرفته است.)

در روزهای امتحان ، زمان برای معلمان ، اولیاء و دانش آموزان به نحوه خاصی سپری می شود. این زمان روزهایی است همراه با تلاش، بیم و امیدو بالاخره مراقبت های خاص… در این ایّام همه دانش آموزان خود را برای آزموده شدن آماده می کنند. معلمان شرایط را برای آزمونی دقیق، به امید توفیق دانش آموزان فراهم می آوردند. پدران و مادران هم ضمن تشویق و ترغیب فرزندان در جهت آمادگی ایشان برای امتحان ، تلاش می کنند. این تلاش پدران و مادران به سهم خود در توفیق فرزندانشان تاثیر قطعی خواهد داشت. شکی نیست که اگرنکاتی را در این روزها مورد توجه قرار دهیم ، می توانیم تلاش انجام گرفته در روزهای امتحان را با شادمانی موفقیّت پس از آن عجین کنیم و خاطره ای خوش به جای گذاریم. به همین منظور نکاتی را جهت برگزاری هرچه بهتر آژمون های مدرسه یادآوری می کنیم.

قبل از هر چیز، تعاریف و تفاوت های نگرانی و استرس( فشار روانی) واضطراب را برای دانش آموزان بیان می کنیم و آن ها را به امتحانی  با اضطراب کنترل شده راهنمایی می کنیم. از آن جهت می گوییم امتحان، با اضطراب کنترل شده که نگرانی به میزان کافی و کنترل شده می تواند موتور محرکه تلاش و کوشش در راه رسیدن به موفقیت باشد.

تعریف نگرانی :
دیویی و ولز ( 2006) نگرانی را نوعی دلواپسی از آینده و وقایع منفی تعریف کرده اند که یک فعالیت فکری کلامی شدید را راه اندازی می کند(ادریسی و همکاران ،1394)

تعریف استرس :
مجموعه فشارهای وارد برانسان که منجر به برهم خوردن تعادل روانی او می باشد.( ذاکر- 1391)

تعریف اضطراب :
نوعی احساس بیمناکی، نگرانی و ترس که بدون محرک آشکار باشد.(ترس مبهم و بدون دلیل روشن و آشکار به طوری فرد دلشوره دارد اما نمی داند چرا؟ ) . اضطراب اغلب با علایم حسمانی همچون؛ افزایش تعدا ضربان قلب، تعریق، لرزش دست ها، گرگرفتگی، سردی دست ها و پاها و… همراه است. همچینی ممکن است با علایم ذهنی گیجی، سردرگمی و احساس دو گانه و یا علائم رفتاری مثل بی قراری، تحریک پذیری یا پرخاشگری همراه باشد( ذاکز- 1391)

 ادامه مطالب در شماره های بعدی………………………….

دیدگاه‌های این مطلب