موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 244) : آیا تغییر رشته به کارشناسی مددکاری اجتماعی در دانشگاه علمی کاربردی با مدرک کاردانی روابط عمومی را برای من که خانم هستم توصیه می کنید؟

 

سوال :

سلام من کاردانی روابط عمومی هستم برای کارشناسی در دانشگاه علمی کاربردی میخام تغییر رشته بدهم به نظرتان کدام رشته برای خانمها اینده بهتری دارد ایا مددکاری اجتماعی را توصیه می کنید.
( پیام رسیده از : راضیه رستمی در زمان ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ ۶:۴۹ ب.ظ )

لازم است در این مورد اطلاعات بیشتری را کسب نموده و با دقت مطالعه وبررسی کرده  و آن را با شرایط خودتان تطبیق دهید. از جمله مطالعه تئوری های مددکاری اجتماعی. 

معرفی مختصر رشته مددكاري اجتماعي

مقدمه :
وقتي سخن از مددكاري مي‌شود بسياري از افراد به ياد زندان‌ها يا پرورشگاه‌ها مي‌افتند كه در آنجا افرادي به نام مددكار در دفتر يا واحد مددكاري فعاليت مي‌كنند. اما حرفه مددكاري به فعاليت در دو مكان فوق محدود نمي‌شود. بلكه مددكاري اجتماعي، يكي از رشته‌هاي كاربردي است كه فارغ‌التحصيل آن بايد بتواند در مراكز مختلف با استفاده از روش‌ها و تكنيك‌هايي كه آموزش ديده است، وارد زندگي انسان‌هايي شود كه به هر دليل اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و خانوادگي دچار مشكل بوده و نمي‌توانند مشكل خود را به تنهايي حل كنند يا منشأ مشكل خويش را تشخيص بدهند.در واقع اين افراد مي‌توانند به ياري مددكارمشكل خويش را شناخته وحل نمايند.بنابراين اگر بخواهيم اين رشته را به طور خلاصه معرفي كنيم، بايد بگوييم كه هدف رشته مددكاري اين است كه به افراد نيازمند به خدمات اجتماعي كمك كند تا خود را بيابند، مشكل خويش را بشناسند و سپس راه حل آن را پيدا كنند.

توانايي‌هاي‌ لازم :
يك‌ مددكار بايد داراي‌ توانمندي‌هاي‌ روحي‌ خاصي‌ باشد؛ يعني بايد روحيه‌اي‌ قوي‌ داشته‌ باشد تا بتواند مشكلات‌ و معضلاتي‌ را كه‌ در زندگي‌ انسان‌ها مي‌بيند، تحمل‌ كند پس‌ بايد پذيرفت‌ كه‌ افراد زودرنج‌ و بسيار حساس‌ و عاطفي‌ به‌ درد اين‌ رشته‌ نمي‌خورند. در ضمن‌ يك‌ مددكار نبايد در گفتگو و ارتباط‌ برقرار كردن‌ با ديگران‌ دچار مشكل‌ شود و در نهايت‌ يك‌ مددكار بايد خود را به‌ خوبي‌ بشناسد چون‌ اگر خود را نشناسد، نمي‌تواند به‌ ديگري‌ شناخت‌ بدهد و او را كمك‌ كند.

موقعيت‌ شغلي‌ در ايران :
رشته‌ مددكاري‌ از جمله رشته‌هايي‌ است‌ كه‌ داوطلبان‌ هر سه‌ گروه‌ آزمايشي‌ علوم‌ رياضي‌ و فني‌، علوم‌ تجربي‌ و علوم‌ انساني‌ مي‌توانند آن‌ را انتخاب‌ كنند همچنين‌ دانشجويان‌ اين‌ رشته‌ بايد در دوران‌ تحصيل‌ 24 واحد كارورزي‌ و پس‌ از فارغ‌التحصيلي‌ 2 سال‌ طرح‌ بگذرانند. اين‌ دو ويژگي‌ رشته‌ فوق‌ را متمايز ساخته‌ است‌، چرا كه‌ فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ به‌ دليل‌ تجربه‌ ناشي‌ از 24 واحد كارورزي‌ در 6 واحد مستقل‌ و 2 سال‌ طرح‌ در سازمان‌ها و مؤسسه‌هاي‌ دولتي‌، از موقعيت‌ شغلي‌ مناسبي‌ برخوردار هستند.در واقع‌ هر جايي‌ كه‌ اداره‌ رفاه‌ يا امور اجتماعي‌ هست‌، مددكار اجتماعي‌ مي‌تواند در آنجا حضور داشته‌ و مسؤوليتي‌ را بر عهده‌ بگيرد. در نتيجه‌ فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ مشكل‌ اشتغال‌ ندارند. اما با وجود مزيت‌هاي‌ اين‌ رشته،‌ بايد پذيرفت‌ كه‌ رشته‌ مددكاري‌ با مشكلاتي‌ نيز گريبانگير است‌ كه‌ در اين‌ ميان‌ گمنام‌ بودن‌ رشته‌ مددكاري‌ در جامعه‌ و حتي‌ در بين‌ جوانان‌ و داوطلبان‌ كنكور مشكل‌ بسيار بزرگي‌ است‌.

دروس‌ پايه‌ و اصلي‌ اين‌ رشته‌ در طول‌ تحصيل:
مباني‌ جامعه‌شناسي‌ ، خدمات‌ اجتماعي‌ و تعاون‌ در اسلام‌، مباني‌ روانشناسي‌، رياضيات‌ پايه‌، مباني‌ مددكاري‌، آمار مقدماتي‌، مباني‌ رفاه‌ اجتماعي‌، مباني جمعيت‌شناسي‌، مباني‌ مردم‌شناسي‌، كاربرد آمار در خدمات‌ اجتماعي‌، اصول‌ علم‌ اقتصاد، كليات‌ حقوق‌، مباني‌ مديريت‌، اصول‌ علم‌ سياست‌، اصول‌ توانبخشي‌، روانشناسي‌ اجتماعي‌، نظريه‌هاي‌ جامعه‌شناسي‌، روش‌ تحليل‌ جمعيت‌، روش‌ تحقيق‌ در خدمات‌ اجتماعي‌ (عملي‌)، نهاد خانواده‌، آسيب‌شناسي‌ اجتماعي‌، حقوق‌ خانواده‌ و كار، جامعه‌شناسي‌ روستايي‌، بهداشت‌ خانواده‌، جامعه‌شناسي‌ شهري‌ و توسعه‌، بهداشت‌ رواني‌، بررسي‌ مسايل‌ اجتماعي‌ ايران‌، مديريت‌ مؤسسات‌ خدمات‌ اجتماعي‌، كليات‌ برنامه‌ريزي‌ اقتصادي‌ و تجاري‌.

دروس‌ تخصصي :
مددكاري‌ فردي‌ ، آشنايي‌ با روش‌هاي‌ مددكاري‌، پويايي‌ گروهي‌، مددكاري‌ گروهي‌، توانبخشي‌ گروه‌هاي‌ خاص‌، كارورزي‌ مددكاري‌ فردي‌ ، روانشناسي‌ كودك‌ و نوجوان‌، مشاوره‌ و مددكاري‌، مددكاري‌ جامعه‌اي‌ ، روانشناسي‌ مرضي‌، كارورزي‌ در مددكاري‌ گروهي‌ ، تغذيه‌، كارورزي‌ مددكاري‌ جامعه‌ ، اقتصاد ايران‌، پروژه‌ تحقيقاتي‌ ، سرپرستي‌ در خدمات‌ اجتماعي‌.(1)
————————————————————————————————-
(1)مأخذ : کتاب آشنایی با رشته های مختلف دانشگاهی و زمینه های شغلی، گردآوری و تنظیم توسط مهندس رضا فریدون نژاد

دیدگاه‌های این مطلب