موضوعات

معلم سکاندار نظام تعلیم وتربیت است

( مقاله منتشر شده در سایت شورای عالی آموزش و پرورش )
هفته بزرگ داشت مقام معلم و گرامی داشت یاد و خاطره معلم بزرگ شهید مرتضی مطهری، فرصتی مغتنم است تا همگان مراتب تشکر و قدرشناسی خود را تقدیم معلمانی نمایند که نقش بی بدیل آنها در توسعه، پیشرفت و موفقیت کشور برکسی پوشیده نیست .
گرامی داشت روز معلم اقدامی نمادین است تا دولت و مردم در کیفی سازی آموزش و پرورش، ارتقای سطح برنامه های حمایتی از معلمان و سرمایه گذاری در دستگاه تعلیم و تربیت به عنوان کانون اصلی خلق دنیای آینده، مشارکت همه جانبه داشته باشند. در روز معلم از شکوه و عظمت زنان و مردان پاکباخته ای قدردانی می شود که در طول تاریخ و در عرصه آموزش و پرورش فرزندان این مرز و بوم، زیباترین جلوه های عشق و ایثار را به نمایش گذاشته اند.

معلم را توقع نام و نان نیست. این گمنام، هر روز از تنور داغ جانش، هزاران نان بر سفره دلها می بخشد و از اعماق قلبش، هزاران مشک به خیمه های عطش می رساند. تجلیل معلم، سپاس از انسانی است که هدف و غایت آفرینش را تأمین و سلامت امانت هایی را که به دستش سپرده اند، تضمین می کند.

امام صادق علیه السلام در ارزش و مقام معلم می فرماید: «تمامی جنبندگان روی زمین و ماهی های دریا و هر کوچک و بزرگ در زمین و آسمان خدا، برای آموزگار خوب طلب آمرزش می کنند». معلم شاگردانش، این امانت های الهی را از آلودگی ها و تباهی ها حفظ کرده و سعی می کند با تعلیم وتربیت، زمینه رشد و کمال آنان را فراهم آورد. انتظار جامعه از افراد به اندازه ارزش و مقام آنان است و از این نظر معلمان در بالاترین جایگاه قرار دارند.

معلم، وقتی به کلاس قدم می گذارد، بهار با نسیم نفس هایش می شکفد و گل و لبخند و زمزمه، فضا را پر می کند. با او آسمان می بارد، چشمه می جوشد، نسیم می ورزد و آفتاب، سفره مهربان خویش را می گشاید. از خانه تا مدرسه، با هر گام به بهشت نزدیک تر می شود. نگاهش خانه مهربانی است و قلبش زلال تر از آب. دلها را به طراوت و پاکیزگی می خواند وسرانگشت او افق های روشن فردا را نشان می دهد.

مهارت و هنر معلمی به بلندای فرهنگ و عزت یک سرزمین ‌ارزش دارد و روح هنرمندانه‌ای که جای جای صحرای ذهن و جان را بذر آگاهی می‌پاشد و آنقدر تلاش می‌کند و قطره قطره این روح تشنه را آبیاری می‌کند تا سبزه‌زاری از آگاهی و دانش را برای جامعه به ارمغان آورد.

معلم به عنوان هدایت‌کننده و اسوه‌ای امین و بصیر در فرآیند تعلیم و تربیت و مؤثرترین عنصر در تحقق مأموریت‌های نظام تعلیم و تربیت است.

معلم در سند تحول بنیادین یک کارمند اداری در سازمان بزرگ آموزش و پرورش نیست بلکه او اصلی ترین مولفه تعلیم و تربیت است که کارآیی و اثربخشی نظام آموزش و پرورش به شایستگی و کارآمدی او وابسته است.

هفته معلم فرصت خوبی برای بزرگداشت معلمانی است که نه در معنی واقعی این حرفه، نه برای کسب درآمد و امر اشتغال بلکه به دلیل عشق و علاقه در این وادی گام می نهند و صرفاً رسالت تعلیم و تربیت را در برنامه‌های خود قرار داده و تنها هدفشان تعالی دانش آموزان است، در این راستا معلمان مناطق محروم و عشایری را می توان نمونه بارزی از این گروه معلمان برشمرد که در دنیای پر زرق و برق و اقتصاد محور امروز، اولویت زندگی شان از جنسی متفاوت و در واقع برای تعالی و رضایت درونی اوست.

معلم شاه بیت نظام تعلیم وتربیت است که با هر نفسش عطر عاشقی را در فضای مهین اسلامی می افشاند که هان ای عزیزان، ایران ما خون بهای زیادی را برای استقلال و آزادی خود داده است، هان ای عزیزان بدانید اگر می خواهید بزرگ و ارزشمند باشید باید به بزرگان و ارزش ها به پدر، مادر، مهین، مذهب و شهیدان راه استقلال و آزادی ایران احترام بگذارید تا از دیگران هم احترام ببینید.

هزینه درآموزش و پرورش برای ارتقای مهارت و معیشت معلمان، نه تنها هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری سودمندی برای آینده کشور است. بهره مندی از امکانات زندگی و دستیابی به حداقل‌ها برای داشتن فکری بدون دغدغه و روحیه‌ای آرام که تاثیری مستقیم بر کودکان و نوجوانان و کیفیت تعلیم و تربیت دارد، سهم و مطالبه زیادی برای شأن معلم نیست، هر چند که هیچگاه درمانی بر دردهای معلمان نبوده است.

بله این نفس معلم است که نسل فردا را، مردان و زنان فردای کشور عزیز ایران را و توسعه و پیشرفت ایران را می سازد، این انسان از خود گذشته شایسته آسایش و آرامش، رفاه، کرامت، امنیت و قدردانی است.

اگر معلم آرامش فکری و ذهنی داشته باشد هم دانش آموزان و اولیاء آنها و هم جامعه به آرامش می رسد، چون در محیطی آرام و به دور از اضطراب و تنش های فکری و ذهنی است که نسلی آرام، منطقی و خواستار توسعه و پیشرفت کشور تربیت شده و آماده اداره آن می شود، پس آرامش و رفاه معلم، آسایش و آرامش جامعه را در پی دارد.

در پایان روز معلم را به فرهنگیان گران قدر و جهادگران عرصه تعلیم و تربیت، انسان های وارسته و از خود گذشته تبریک و تهنیت عرض می کنیم.

سپاس ای معلم که چگونه زیستن را، چگونه اندیشیدن را، مهر، محبت و بزرگی و خودگذشتگی را به ما آموختی، سپاس از همه تلاش ها و خوبی هایت که مشعل راه آینده ما بوده و هست.

——————————————————————————-
به نقل از : http://www.medu.ir/news/item/622692/ocode=100010876

دیدگاه‌های این مطلب