موضوعات

با در نظرگرفتن هدف های عملیاتی سند تحول بنیادین، مهمترین اقدام برای کیفیت بخشی به آموزش ، اجرای صحیح برنامه هدایت تحصیلی است.

خلاصه خبر:
*تدوین برنامه باید همراه با رصد ، نظارت ، ارزیابی، پایش و دادن بازخورد باشد.
*مهمترین اقدام برای کیفیت بخشی به آموزش ، اجرای صحیح برنامه هدایت تحصیلی است.
*در استقرار پایه دوازدهم با چالش های متعددی روبرو هستیم.
*مهمترین اولویت وزارت آموزش و پرورش در سال جدید، استقرار مطلوب پایه دوازدهم در دوره دوم متوسطه است.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، عباس سلطانیان در گردهمایی سالانه معاونین آموزش متوسطه ادارات آموزش و پرورش سراسر فارس ،در تالار ملاصدرای باشگاه فرهنگیان شیراز، گفت:
-مهمترین اولویت وزارت آموزش و پرورش در سال جدید، استقرار مطلوب پایه دوازدهم در دوره دوم متوسطه است.
سند تحول بنیادین مرجعی کامل برای همه تصمیم گیری های حوزه تعلیم و تربیت کشور است و همه ما باید برای اجرای 23 هدف عملیاتی و 131 راهکار آن، تلاش و برنامه ریزی نماییم.
– نگاه جدید وزارت آموزش و پرورش در سال جدید، تدوین برنامه سالانه با تاکید بر ارتباط موضوعی و منطقی آن با راهکارها و هدف های عملیاتی سند تحول بنیادین است.
– هدف ما از اجرای برنامه ،دستیابی به اهدافی است که در این سند ملی برای آموزش و پرروش تکلیف شده است ،وبرای اشراف به آن لازم است با برگزاری جلسات مختلف، نسبت به تبیین آن اقدام کنیم.
– برای تدوین یک برنامه با شاخص های مورد نظر در آموزش و پرورش لازم است ،ضمن تشکیل کارگروه های تخصصی در حوزه های مختلف، تدوین برنامه با نگاه به اسناد فرا دستی ، با تاکید بر الزام کاهش تمرکز و تفویض اختیار و سپردن کارهای اجرایی به مناطق و مدارس انجام شود.
– در نظر گرفتن ضرورت کاهش حجم و تعداد برنامه ها با تاکید بر محتوای مطلوب و اجرایی بودن آن، تلاش برای بهره گیری از ایده های نو و خلاقیت در مدیریت آموزش و پرورش،استفاده بهینه از منابع موجود با تاکید بر شعار سال ،مبنی برحمایت از کالای ایرانی در تدوین برنامه مهم است.
-شناخت وضعیت موجود و آگاهی از مؤلفه‌های موثر در تدوین برنامه، جمع آوری اطلاعات مستند از مدارس و مناطق ،بررسی روند رشد شاخص ها در مناطق و شهرستان ها نیز از دیگر الزامات تدوین برنامه است .
– تدوین برنامه باید همراه با رصد ، نظارت ، ارزیابی، پایش و دادن بازخورد باشد.
مهمترین اقدام برای کیفیت بخشی به آموزش ، اجرای صحیح برنامه هدایت تحصیلی است.
-خدمات مشاوره ای و راهنمایی ، می تواند به دانش آموزان کمک کند تا با آگاهی و شناخت در مورد توانایی ، علائق، استعدادها ، امکانات موجود کشور و نیاز جامعه و همچنین آشَنایی با حرفه های گوناگون، بهترین شاخه و رشته تحصیلی را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنند.
-در سال تحصیلی جاری بیش از 63 درصد دانش آموزان دوره متوسطه دوم در شاخه نظری و بیش از 36 درصد نیز در شاخه های مهارتی فنی و حرفه ای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند.
– با توجه به برنامه ششم توسعه، تا سال 1400 باید 50 درصد دانش آموزان به شاخه های مهارتی فنی و حرفه ای و کاردانش هدایت شوند و لازمه آن برنامه ریزی مطلوب در این زمینه است.
– مهمترین اولویت وزارت آموزش و پرورش در سال جدید استقرار مطلوب پایه دوازدهم در دوره دوم متوسطه است.
– در استقرار پایه دوازدهم با چالش های متعددی روبرو هستیم و تلاش می کنید تا با هم اندیشی این موضوع را حل نماییم.
-هم اکنون در شاخه نظری حدود 31 هزار نیرو کم داریم با توجه به خروج نزدیک به 430 هزار دانش آموز پیش دانشگاهی از نظام آموزشی و ورود بیش از 930 هزار دانش آموز پایه نهم در سال آینده ، جمعیت دانش آموزی بیش از 500 هزار نفر افزایش خواهد یافت که این مهم نیازمند اجرای تدابیر لازم در زمینه فضا ، تجهیزات و نیروی انسانی است.
– هم اکنون با وجود بیش از 17 هزار ردیف استخدامی ، بخشی از مشکلات موجود در زمینه نیروی انسانی کاسته می شود و مسئولین نیز پی گیری های لازم برای دریافت مجوز برای جذب نیرو را انجام می دهند و در کنار همه این موارد نیز لازم است در مناطق وشهرستان های سراسر کشور نیز پیش بینی های لازم برای رفع کمبود ها انجام شود.
– کیفیت بخشی یعنی دستیابی به استانداردهایی از پیش تعیین شده و پاسخ به نیازهای افراد و جامعه و کیفیت در آموزش و پرورش یعنی ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار دانش آموزان با توجه به ساحت های تربیتی موجود در سند تحول بنیادین.
-کیفیت بخشی در آموزش ،در سایه باور به انجام کار کیفی در سایه مطالعه و دانش در حوزه کاری و تغییر بینش ، ارتقاء صلاحیت های علمی و حرفه ای مدیران مدارس و همکاران و همچنین ایجاد بستر های لازم برای تحقق آن حاصل می شود.
————————————————————————————-
مأخذ:http://www.medu.ir/news/item/622217

دیدگاه‌های این مطلب