موضوعات

تغییر تقویم آموزشی و اصلاح در تعطیلات مدارس

– تغییر تقویم آموزشی به هدف تقویت هویّت ملی دانش آموزان.
– تعطیلات طولانی‌مدت به یادگیری دانش‌آموزان آسیب می‌زند.
– تغییر تقویم آموزشی در انتظار موافقت مجلس.

-ورود سازمان محیط زیست به بحث اصلاح تقویم آموزشی اشتباه است
– تصمیمات شتاب زده برای «تعطیلات زمستانی» مدارس کارگشا نیست.

این ها عناوینی است که مسئولین فعلی آموزش و پرورش در مورد تغییر تقویم آموزشی و اصلاح در تعطیلات مدارس بیان کرده اند.

مهندس زرافشان با اشاره به اهمیت تغییر تقویم آموزشی گفت: تعطیلات طولانی مدت بر روند آموزشی دانش آموزان اثر منفی دارد.
علی زرافشان معاون آموزش متوسطه در گفت وگو با خبرنگار در خصوص پیگیری وضع تغییر تقویم آموزشی اظهار کرد: موضوع تغییر تقویم آموزشی از گذشته ها مطرح بوده و در مبانی نظری سند تحول بنیادین هم «زمان آموزش» مورد توجه قرار گرفت و در این مورد، مطالعات نشان داد که تعطیلات طولانی مدت به یادگیری دانش آموزان آسیب می زند.

وی ادامه داد: با توجه به این موضوع بسیاری از کشور ها تعطیلات را در طول سال توزیع می کنند که فاصله طولانی بین یادگیری ایجاد نشود به همین جهت آموزش و پرورش هم برای ارتقای کیفیت یادگیری متقاضی تغییر تقویم آموزشی متناسب با اقتضائات کشور بوده که البته این مساله نیازمند اجازه مجلس است.

معاون آموزش متوسطه با اشاره به اینکه تغییر تقویم آموزشی فواید بسیاری دارد، تصریح کرد: به طور مثال تغییر تقویم آموزشی موجب می شود تا دانش آموزان در روز های آلوده سال که به مدر سه نمی روند در کنار خانواده باشند و تعامل بیشتر خانوادگی برقرار شود.

تغییر تقویم آموزشی به تقویت هویت ملی دانش آموزان کمک می کند.
زرافشان افزود: توزیع تعطیلات در طول سال باعث شده تا در مورد سفر کردن صرفاً توجه به یک نقطه خاص کشور معطوف نباشد و خانواده ها محیط های جدیدی را برای مسافرت انتخاب کنند که این کار به شناخت بیشتر دانش آموزان از ظرفیت های ملی هم کمک می کند.

وی یادآور شد: شناخت بیشتر فرهنگ ملی در دانش آموزان به هویت بخشی و توسعه تعامل با مردم سراسر کشور کمک می کند و امیدواریم مجلس همکاری لازم را برای تحقق تغییر تقویم آموزشی داشته باشد.

ورود سازمان محیط زیست به بحث اصلاح تقویم آموزشی اشتباه است

تعطیلات زمستانی با کریسمس هم‌زمان نیست

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به ارائه طرح تعطیلات زمستانی، گفت: این موضوع نباید از سوی سازمان محیط زیست و با رویکرد کاهش آلودگی هوا مطرح می‌شد زیرا موضوع تعطیلی مدارس باید از منظر تعلیم و تربیت بررسی شود.

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ارائه طرح تعطیلات زمستانی توسط سازمان محیط زیست، اظهار داشت: این موضوع نباید از سوی سازمان محیط زیست و با رویکرد کاهش آلودگی هوا مطرح می‌شد؛ سال گذشته هم این اشتباه اتفاق افتاد، در حالی که موضوع تعطیلی مدارس باید از منظر تعلیم و تربیتی مطرح شود.

وی با بیان اینکه تغییر تعطیلات مدارس باید توسط وزارت آموزش و پرورش مطرح شود، افزود: تعطیلی زمستانی مدارس ممکن است فوایدی برای گردشگری و محیط زیست داشته باشد اما نباید مسئله آموزش به حاشیه رفته و مسائل جنبی اهمیت پیدا کند.

زرافشان اضافه کرد:‌ سناریوهایی برای تغییر تقویم آموزشی در نظر گرفته شده است؛ یک سناریو این است که شروع و پایان سال تحصیلی یکسان باشد اما تعطیلات در طول سال متناسب با شاخص‌هایی پخش شود که در این مدل، تنوع چشمگیری در کشور ایجاد نمی‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سناریو دیگر این است که آغاز و پایان سال تحصیلی تغییر داده شود و در هر شهر متناسب با اقلیم آن تعیین شود که در این صورت در کشور تنوع ایجاد خواهد شد. 

وی با بیان اینکه در مبانی نظری سند تحول بنیادین در بحث زمان آموزش بر توزیع تعطیلات در طول سال تأکید شده است، خاطر نشان کرد: در برخی کشورهای مسلمان، تعطیلات طول سال با توجه به برخی مناسبت‌های مذهبی مثل ماه رمضان یا عید فطر جابه‌جا می‌شود که این نمونه‌ها هم می‌تواند الگوی ما در ایجاد تغییرات باشد.

زرافشان با اشاره به برخی انتقادات که ایجاد تعطیلات زمستانی به تقلید از غربی‌ها کلید زده شده است، گفت: هم‌اکنون در زمستان شرایطی چون آلودگی هوا پیش می‌آید و مدارس در کلان‌شهرها تعطیل می‌شوند، اگر هم تعطیلات زمستانی تصویب شود قرار نیست با تعطیلات زمستانی کریسمس و آغاز سال جدید میلادی هم‌زمان باشد.

همچنین معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در مورد طرح تعطیلات زمستانی مدارس در گفت‌وگو با ایسنا گفت : تصمیمات شتاب زده برای «تعطیلات زمستانی» مدارس کارگشا نیست.

وی درباره طرح تعطیلی یکماهه مدارس در زمستان که اخیرا از سوی سازمان محیط زیست و به منظور کاهش آلودگی هوا مطرح شد نیز اظهار کرد: هرگونه مصوبه‌ای برای تغییر شرایط تقویم آموزشی حتماً باید همه جوانب را در بگیرد. با تنوع شرایط اقلیمی در کشور مواجهیم به گونه‌ای که در برخی استان‌ها درجه حرارت در تابستان بسیار بالاست و در برخی دیگر سرمای شدید در زمستان حاکم است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اینکه بدون درنظر گرفتن شرایط اقلیمی و آب و هوایی بخواهیم تصمیمی بگیریم و مسئله‌ای را برای کوتاه مدت حل کنیم ممکن است در دراز مدت آسیب زا باشد، علاوه بر این باید به پیوستگی زمان یادگیری نیز توجه شود.

حکیم زاده با اشاره به اینکه باید بررسی کرد آیا بدون تغییر برنامه درس ملی که تدوین شده می‌توان مدارس را یکماه تعطیل کرد؟ گفت: درست است که شرایط سخت است، اما هیچ تصمیم شتاب زده‌ای ما را در این زمینه کمک نمی کند. تقویم آموزشی با توجه به سند بالادستی و در نظر گرفتن شرایط خاص و اقلیم متنوع نیازمند بررسی همه جانبه از ابعاد زیست محیطی، تربیتی، اقتصادی و آب و هوایی است و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن پیوست تربیتی، اقتصادی و … تصمیم گیری کرد. ما شتاب زدگی را در تصویب چنین برنامه‌هایی کارگشا نمی‌دانیم.
————————————————————————————————-
منبع WWW.MEDU.IR/PORTAL
با ویرایش توسط دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش ( ج. ابراهیمی )

دیدگاه‌های این مطلب