موضوعات

پاسخ دفترانتشارات و تكنولوژي آموزشي به مطلب كتاب هاي كمك درسي يا تله اي براي پركردن جيب سودجويان

بررسی و پاسخ دفترانتشارات و تكنولوژي آموزشي  به مطلب روزنامه کو کار و کار و کارگربا عنوان؛

كتاب هاي كمك درسي يا تله اي براي پركردن جيب سودجويان

در پي درج مطلب در روزنامه كار و كارگر به تاريخ 24مهر96 با عنوان «كتاب هاي كمك درسي يا تله اي براي پركردن جيب سودجويان» پاسخ دفترانتشارات و تكنولوژي آموزشي به شرح زير است:

1-تقریباً تمام نکات لازم، در پاسخ به پرسش‌های مصاحبه‌گر محترم آن رسانه گفته شده است، فقط شاید به دلیل آنکه گفت‌وگو از موضوع کتاب‌های کمک‌درسی شروع شده، توضیح داده نشده است، کتاب‌هایی که از سوی سازمان پژوهش ارزیابی یا تأیید و معرفی می‌شود، فقط محدود به کتاب‌های کمک‌درسی نیست.

2-هیچ‌کدام از ما و نه معلمان و نه دانش‌آموزان، بی‌نیاز از خواندن کتاب نیستیم. ما در آموزش و پرورش، افزون بر کتاب‌های کمک‌درسی، کتاب‌های دانش‌افزایی ‌(کتاب‌هایی که دانش‌آموزان و معلمان برای افزایش دانش خود می‌خوانند) و کتاب‌های داستانی و تخیلی (مانند شعر، داستان و قطعات ادبی و…) را هم معرفی می‌کنیم، هیچ‌یک از نظام‌های آموزشی دنیا، نمی‌تواند مدعی شود که می‌تواند همه چیز را به کودکان یاد دهد و آن‌ها دیگر به خواندن هیچ کتابی نیاز ندارند.

3-درباره کتاب‌های کمک‌درسی که موضوع گفت‌وگوی روزنامه با خانم دکتر فلاحیان بوده است، انکار نمی‌کنیم که ممکن است عنصر سودجویی نیز نقشی داشته باشد، با این وصف ما کوشش کرده‌ایم کتاب‌های کمک‌درسی که قرار است در مدارس عرضه شوند، از حداقل استانداردهای لازم برخوردار باشند و دست کم تضادی با اهداف برنامه درسی نداشته باشند. یعنی همان خواسته‌ای که شورای عالی آموزش و پرورش، با مصوبه  828 خود بر دوش سازمان پژوهش گذاشته است. ما اکنون به صورت روزانه این کتاب‌ها را ارزیابی و در سامانه کنترل کیفیت منابع مکتوب به نشانی samanketab.roshd.ir معرفی می‌کنیم و در شکل‌های مختلف به اطلاع علاقه‌مندان می‌رسانیم که برای نمونه امسال (برای دومین سال پی در پی) در قالب «فهرستگان منابع آموزشی و تربیتی رشد» پیش از آغاز سال تحصیلی به همه مدارس کشور فرستاده شد و اکنون نسخه‌ای از آن در همه مدارس وجود دارد.

4-نکته‌ای که نباید از یاد برد این است که دانش‌آموزان یک کلاس توانایی‌های ذهنی و دانشی متفاوتی دارند؛ کتاب درسی برای سطح متوسط تدوین می‌شود (و غیر از این هم راهی وجود ندارد) و یک دانش‌آموز ممکن است از سطح متوسط بالاتر یا پایین‌تر باشد.  یک دانش‌آموز ممکن است نتوانسته باشد به هر دلیلی (مثلاً بیماری) پابه‌پای بقیه پیش رفته باشد. خب با این دانش‌آموز چه باید کرد؟ یکی از راه‌ها این است که چنین دانش‌آموزی با تهیه یک کتاب کار، با تمرین بیشتر خودش را به بقیه برساند، پس این به معنی کافی نبودن کتاب درسی نیست.

5-با این همه ما با شما هم‌نظریم که شاید به این همه کتاب کمک‌درسی که در بازار وجود دارد، نیاز نباشد. خانم دکتر فلاحیان در این گفت‌وگو فرموده‌اند که گاهی خانواده‌ها فشار زیادی به معلمان وارد می‌کنند تا حتماً یک یا حتی چند کتاب کمک‌درسی را به فرزند آن‌ها معرفی کند تا در منزل بیشتر کار کنند. برای مبارزه با نیازهای کاذب، فرهنگ‌سازی لازم است و این کار نه با بخشنامه که با حضور فعالانه و مسئولانه رسانه‌هایی چون شما و همکاری رسانه ملی تحقق می‌پذیرد.

منبع : روزنامه كار و كارگر

 

دیدگاه‌های این مطلب