موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 240 ) : من کارشناسی گرافیک دارم. می خواهم برای دندان پزشکی آزاد امتحان بدم. اما نمی دونم قبول می شم یا نه…! چند درصد احتمالش هست؟

سوال:
سلام من کارشناسی گرافیک دارم می خوام واسه دندان پزشکی آزاد امتحان بدم اما نمی دونم قبول می شم یا نه چند درصد احتمالش هست؟
( فرستاده شده توسط : arezoo )

به نام خدا
وبا سلام
پاسخ:
اشاره به یک نکته کلی :
هیچ کسی نمی تواند بدون پایش و در اختیار داشتن اطلاعات کافی در زمینه ی موضوع مورد سوال شما ، پیش بینی چشم بسته و یا توصیه ای داشته باشد. این مساله بستگی به عوامل متعددی دارد که باید مورد بررسی دقیق  و سنجش قرار گیرد. با درنظر گرفتن جوانب مختلف موضوع از جمله مزیت ها و محدودیت های رشته و شغل مورد اشاره و نیز نقاط قوت و ضعف  شخصی تان  می توانیدبه یک تصمیم درست برسید. و بعد از تصمیم آگانه و قاطع   برای دستیابی به آن برنامه ریزی واقع بینانه ای داشته باشید.

فهرست نمونه ای ازعوامل مهم :
1- پاسخ منطقی و قانع کننده برای این موضوع که انتخاب رشته قبلی شما ( گرافیک) صحیح نبوده و در صورت تلاش ، موفقیتی در آن بدست نمی آورید!
2- مطمئن شدن از اینکه انتخاب رشته دندان پزشکی حتماً عاقلانه بوده و سرنوشت رشته قبلی شما را پیدا نکرده و شبیه آن رها نمی شود و بلکه می تواند جبران گذشته شما را هم بنماید.
3- در نظر گرفتن پایه و توان علمی خود برای تغییر رشته.
4- در نظر گرفتن شرایط سنی برای کسب موقعیت های شغلی بعد از فار غ التحصیلی.
5- میزان وقت، حوصله و جدیت و اهتمامی که باید برای پذیرش سختی های این تغییر مسیر به خرج بدهید.
6- در نظر داشتن و پذیرش ریسک ، مشکلات و محدودیت ها و سختی های رشته مورد اشاره در کنار مزیت های آن. از جمله بیماری هایی که دندان پزشکان در معرض آن هستند ؛ مثل آرتوروزگردن ، دیسک کمر ، بیماری های عفونی و واگیر دار از طریق دهان و…
7- داشتن توان مالی لازم برای آماده سازی خود جهت آزمون سطح بالای کنکور برای رشته مورد نظر ( دندان پزشکی) چون پذیرش در آن محدود بوده و رقابت فشرده است و با اینکه شما دانشگاه آزاد را مد نظر دارید اما چون پذیرش دانشگاه آزاد نیز از طریق کنکور سراسری است و به دلایلی که اشاره شد باید نمره تراز تان بالا باشد. لذا بدون رفتن مرتب و منظم به کلاس و تلاش و جدیت پا به پای دانش آموزان فعلی ، امکان نزدیک شدن به هدف مورد نظر برایتان وجود ندارد.  

بنابراین با توجه محدودیت فرصت مان در پاسخ گویی مفصل کتبی ، دو توصیه کلی و قابل اجرا را در پاسخ سوال شما عرض می کنم:

اول) برای رسیدن به یک تصمیم روشن و قابل قبول حتماً ازاطلاعات و تجربیات کسانی که در یکی دو سال اخیر مسیر مورد نظرشما را طی کرده اند( یعنی دانشجویان رشته دندن پزشکی) استفاده کنید.
دوم ) با توجه به فاصله شما با کلاس درس مدرسه به خصوص رشته تجربی که از آن دور بوده اید ، حتماً از مشاوره درسی به منظور آماده سازی خود برای کنکور بهره بگیرید و با شرکت منظم ، مرتب و فعال در کلاس های درس گروه تجربی، خود را به سطح علمی لازم برسانید.
سلامت وسعادتمند باشید
دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب