موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 241 ) آیا معلم متعهد خدمت می تواند در آزمون سراسری برای رشته پزشکی شرکت کند ؟دانشگاه آزاد چه طور؟

سوال:

با عرض سلام وخسته نباشید می خواستم بپرسم که آیا معلم متعهد خدمت ، می تواند در آزمون سراسری برای رشته پزشکی شرکت کند ؟ دانشگاه آزاد چه طور؟
( فرستاده شده توسط محمدی)

پاسخ:

به نام خدا
و باسلام

* پاسخ اول ) قابل توجه  کسی که در یک نوبت در دانشگا ههای دولتی پذیرفته شده است:
براساس آیین نامه سازمان سنجش، هر فردی اجازه دارد از طریق کنکور سراسری، دو بار در دانشگاه دولتی پذیرش شود. اما نکته مهمی را که باید حتما مد نظر قرار داده و آن را با شرایط موجود خود مقایسه نموده و بسنجید عبارت است از:
اگرنوبت قبلی تحصیل شما در رشته مورد اشاره، در دانشگاه دولتی دوره روزانه(رایگان) بوده است، درصورت پذیرش مجدد، باید هزینه تحصیل در رشته مورد نظر را بر اساس تعرفه دوره های شبانه پرداخت نمایید. و اگرکه نوبت قبلی در دانشگاه های غیر دولتی( غیر رایگان و پولی) بوده است،شهریه پرداخت نمی کنید.

استناد ما به متن دفترچه راهنمای ثبت نام وشرکت درآزمون سراسری، دربخش شرایط اختصاصی، قسمت “و” صفحه ۵ می باشد که آمده است:
” با توجه به محدودیت امکانات دانشگاه ها وموسسات آموزش عالی،ولزوم توزیع عادلانه فرصت ها موجود بین تمامی متقاضیان … اگربرای مقطع تحصیلی روزانه ای که متقاضی آن هستند(مثلا کارشناسی) قبلا در دانشگاه های دولتی به صورت رایگان، تحصیل کرده و آن را به اتمام رسانیده اند، مجددا بخواهند تحصیل کنند، در زمان ثبت نام یا باید متقاضی دوره شبانه باشند و یا در صورت قبولی مجدد در دوره روزانه، می توانند با پرداخت شهریه دوره شبانه، در همان دوره روزانه ای که قبول شده اند، ادامه تحصیل دهند.”
البته این قانون اجازه دوبار پذیرش در دانشگاه، فقط مختص دانشگا ههای دولتی و شامل سایر دانشگاهها نمی شود.

** پاسخ دوم ) بحث تعهدات :
1- مطلب ذکر شده در تبصره 3 بند الف شرایط اختصاصی( صفحه 4 دفترچه راهنمای آزمون سراسری) – فارغ التحصيلان دوره كارداني رشته هاي تحصيلي گروه هاي آموزشي غير پزشكي به شرطي مي توانند در آزمون سراسري سال 1393 شركت نمايند كه تعهدات و خدما ت قانوني را حداكثر تا 31/6/1393 انجام داده باشند.

2- معمولاً تعهد خدمت در یک سازمانی به معنای استخدام اولیه در آن است و خوب بعضاً درزمان تحصیل هم حقوق دریافت می کنند. در این صورت اجازه آن سازمان برای ادامه تحصیل (مثل سفر خارج) الزامی است. به هر حال باید متن تعهدی را که سپرده اید مورد بازبینی قراردهید. این گونه تعهدات محضری بوده و قاعدتا یک نسخه آن نزد شماست. آن را مطالعه نمایید.

3- از لحاظ تعهدی که به عهده دارید فرقی بین دانشگاه های دولتی و غیر آن ندارد و برای ادامه تحصیل ، در صورت عدم منع قانونی ، همانطور که در بالا ذکر نمودیم ، باید از اداره آموزش و پرورش مجوز ادامه تحصیل را دریافت کنید. مگر اینکه شما با انجام تعهدات خود و تسویه حساب از تشکیلات آموزش و پرورش خارج  شوید که در این صورت فقط پاسخ اول را مد نظر قرار دهید. 

پاسخ سوم) بحث نظام وظیفه : با توجه به آیین نامه جدید نظام وظیفه حداکثر در فاصله 1 یکسال اززمان انصراف از رشته قبلی دانشگاه و یا فارغ التحصیلی، در دانشگاه قبول شوید تا بتوانید از معافیت تحصیلی برای مساله سربازی پسران برخوردار باشید.


پاسخ چهارم) آمادگی برای کنکور تجربی:
اگر بخواهید در کنکور سراسری شرکت کنید، باید خود را برای آزمون گروه تجربی آماده کنید! این آمادگی برای شما که تغییر مسیر تحصیلی دارید آسان نیست و تلاش و زحمت زیادی را می طلبد! بنابراین باید راه مناسب را برای این آمادگی پی گیری کنید! پیشنهاد ما این است که؛منابع و محتویات کنکور تجربی را در طول سال کارکنید. در هر صورت شما نیازمند به شرکت در کلاس هستید. برای کارباید یک آموزشگاه قوی و معتبری را شناسایی نموده و برای عمل به یکی ازراه های پیشنهادی، در کلاس های آن شرکت نمایید.

با آرزوی سلامتی وموفقیت برای شما
دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج . ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب