موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 239 ) : برای تغییر رشته از ریاضی به فنی نظر شما چیست و چه باید بکنم؟

سوال:

من الان در رشته ریاضی تحصیل می کنم. درسم هم بد نیست اما می خواهم در رشته فنی ادامه تحصیل بدهم. چون علاقه زیادی دارم ………چه باید بکنم؟ نظر شما را هم در این مورد می خواهم بدانم…با تشکر
( پیام رسیده از سپهر – شهر آمل )

پاسخ :

به نام خدا
وباسلام
سوال شما دو نقص عمده دارد؛ یکی اینکه مشخص نکرده اید که تحصیل تان در رشته ریاضی در چه پایه ای است؟ و دیگر اینکه به کدام رشته فنی علاقه دارید؟
در عین حال چند پاسخ زیر را با دقت بخوانید و پی گیر بوده و در صورت ابهام مجدداً سوال خود را ارسال نمایید.

*پاسخ اول ) توصیه های کلیدی و پایه :

الف – همچنانکه بار ها برای دیگر کاربران محترم توضیح داده ایم؛ هدایت تحصیلی یعنی شناخت کافی و تصمیم گیری درست در مورد رشته تحصیلی و شغلی صرفاً از طریق چند جمله در پاسخ به درخواست شما، امکان پذیر نیست.
موفقیّت در هریک از رشته های تحصیلی به عوامل متعددی بستگی دارد. مهمترین عوامل مؤثر ؛ رغبت ، علاقه قابل دفاع ( نه مبهم ، مثل آنچه که شما در سوال خود مطرح کرده اید…!!!) ، همچنین انگیزه و نیز استعداد شما در آن رشته را می توان نام برد. بنابراین قبل از هر اقدامی باید عوامل مؤثر در انتخاب رشته تحصیلی وبالطبع شغل وابسته به آن ، مورد سنجش و بازنگری دقیق قرار گیرد. برای رسیدن به این منظور باید شرایط و ابزارهای لازمی به کار گرفته شود. از جمله ؛
1- اجرای تست های رغبت سنج شخصیتی- شغلی برای شناخت درست الگوی شغلی.
2- تشخیص استعداد تحصیلی ،  شناخت کافی از مشاغل موجود و شرایط هر کدام.
3- امکان پیش بینی نسبی موقعیت های شغلی برای زمان بعد از فارغ التحصیل شدن با توجه به شرایط اجتماعی و واقعیت های موجود از طریق کسب اطلاعات بیشتر و جامع برای رشته های مورد نظر و راه های موفقیت در آن .
4- سنجش امکانات شخصی ، خانوادگی و… برای شغل مورد نظر به منظور بهره مندی از پشتیبانی های موجود مثل سرمایه مالی یا فکری و…  

»»» هر کدام از این موارد فوق ، نیازمند جلسه مشاوره ی تخصصی هدایت تحصیلی و شغلی است.

ب – تغییر رشته در صورتی مفید فایده خواهد بود که شما یک ایده مشخص و قابل دفاع شغلی داشته باشید. اگر تغییر رشته برای فرار ازسختی درس های رشته ریاضی باشد ، خوب جواب معلوم است…!!! لذا شما باید مسئولانه و بدون سانسور به این سوال پاسخ دهید که برای چه منظور ، هدف و ایده شغلی می خواهید در رشته مورد اشاره تحصیل کنید؟!

ج – شما دانش آموز گرامی باید بدانید ؛ با توجه به این که رشته تحصیلی ، تعیین مسیر سرنوشت شغلی وحتی بالاتر بگوییم سرنوشت زندگی است ، پس باید دلایل منطقی و کافی برای این تغییر رشته داشته باشید. لذا مجدداً تاکید می کنیم که برای تصمیم گیری درست ، حتماً از مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی استفاده کنید.

**پاسخ دوم ) راه کارها :

راه کار اول : اگر بخواهید رشته فنی مورد نظر را در سطح علمی بالایی تحصیل کنید و مشکل درسی هم با رشته ریاضی ندارید ، توصیه می شود از طریق گروه ریاضی در دبیرستان ، عمل کنید. یعنی با جدیّت و حوصله همین رشته ریاضی را ادامه دهید. یکی از دلایل آن این است که طول مدت تحصیل شما از طریق رشته ریاضی کمتر خواهدبود و نیز با پایه ریاضی قوی در رشته های فنی ، از لحاظ علمی بهتر پیش می روید.

راه کار دوم : در صورت علاقه وافر به تحصیل در یک رشته فنی مشخص و اصرار به ادامه تحصیل در رشته فنی دوره متوسطه و نیز در صورتی که در حال حاضر در پایه 10 تحصیل می کنید ، می توانید از رشته ریاضی به رشته فنی مورد علاقه برای هنرستان فنی حرفه ای و یا کار ودانش تغییر رشته بدهید. چون بر اساس قوانین موجود در زمان حال ، فقط می توانید از پایه 10 به 11 تغییر رشته بدهید. یعنی بعد از اتمام امتحانات پایه 10 در خرداد ، برای ثبت نام تغییر رشته و طی کردن مراحل آن و آماده کردن خود برای امتحانات دروس تغییر رشته ، از تیرماه از طریق دفترمشاوره مدرسه خود اقدام نمایید.

***ضمناً شرایط و ضوابط تغییر رشته پایه 10 به 11 تمام رشته ها ، در بخش آیین نامه و دستورالعمل های سایت و نیز کانال تگرامی به آدرس moshaverdanesh@ آمده است.

 باآرزوی سلامتی و موفقیت برای شما  
دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج . ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب