موضوعات

پاسخ به سوال (عمومی هدایت تحصیلی- شماره 194) : شرایط خروج محصلین از کشور چگونه است؟!

 

سوال :

شرایط امکان خروج دانش آموزان در حال تحصیل از کشور چگونه است؟!

پاسخ :
به نام خدا
و باسلام

1- با توجه به اینکه سن مشمولیت از ابتدای ماه 18 سالگی تمام می باشد ، لذا خروج اشخاص قبل از سن مشمولیت نیازی به اخذ مجوز ندارد .

2- مثال : متولد 78/12/20 از 96/12/1 به عنوان مشمول محسوب می گردد و خروج وی از کشور قبل از اسفند بلامانع بوده و نیاز به مجوز وظیفه عمومی ندارد.

3- در صورت رسید به سن مشمولیت ( روزی که 18 تمام شده و فرد وارد 19 سالگی می شود) با داشتن شرایط زیر می تواند برای دریافت مجوز خروج از کشور اقدام نماید. 

الف : مشمول فاقد غيبت باشد. 
ب : دارای معافیت تحصیلی بوده و وضعيت تحصيلي مشخصي داشته باشد. 
پ : در سنوات اولیه تحصیلی و یا سنوات ارفاقی ( دارای مجوز سنوات ارفاقی ) باشند. 
ت : مشمولانی که تحصیل آنان به اتمام رسیده است ( فارغ التحصیل ، انصراف ، اخراج و ترک تحصیل منجر به اخراج ) باشند. 
ث: برای مراجعت به موقع به کشور وثيقه مورد نياز را بسپارند. 
ج: ارائه گواهي اشتغال به تحصيل برای دانش آموزان و درخواست مجوز خروج موقت از کشور برای دانشجویان.

ح ) بیش از 45 روز به تاریخ اعزام باقی مانده باشد. ( از 45 روز مانده به تاریخ اعزام مجاز نمی باشد. )

توضیح بیشتر :

1- صدور مجوز برای مشمولانی که در مهلت معرفی قرار دارند با ارائه گواهی فراغت ، انصراف یا ترک تحصیل یا اخراج و پس از آن ( پس ازمهلت معرفی) با ارائه برگه آماده به خدمت و سپردن وثیقه بلامانع است. (به شرط رعایت بند5)

2- دانش آموزان ، فارغ التحصيلان و افرادي كه داراي برگه اعزام به خدمت مي باشند كه قصد سفر به كشور عراق( عتبات و عالیات) را دارند مي‌بايست با ارايه نامه از سازمان حج و زيارت و يا كاروان كه در آن تاريخ و مقصد سفر مشخص باشد به وظيفه عمومي محل سكونت مراجعه نمايند . (به شرط رعایت بند5)

3- دانش آموزاني كه قصد سفر به كشور عربستان را دارند مي‌بايست با ارايه نامه از سازمان حج و زيارت كه در آن تاريخ و مقصد سفر مشخص باشد اقدام نمایند. (به شرط رعایت بند5)

4- صدور مجوز برای دانش آموزانی که در حال تحصیل می باشند و در سن مشمولیت قرار دارند با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل که به تایید وزارت آموزش و پرورش رسیده باشد،و سایر مدارک مورد نیاز، امکان پذیر می باشد. (به شرط رعایت بند5)

5- صدور مجوز برای دارندگان برگ آماده به خدمت از 45 روز مانده به تاریخ اعزام مجاز نمی باشد.

6- انواع سفرهايي كه مورد استفاده مشمولان  شامل سفرهاي علمي – سفرهاي زيارتي – سفرسیاحتی (غیرعلمی ، غیرزیارتی) – سفر ورزشی – سفرمطالعاتی – سفرکاری / ماموریتی – دوره هاي مشترك می باشد.

7- فرآيند رسيدگي به درخواست خروج از كشور مشمول :

الف: ارائه اشتغال به تحصيل (دانشجويي و دانش آموزي ) به همراه وثيقه سفر مربوطه به وظيفه عمومي محل استقرار دانشگاه يا سكونت مشمول . 
ب: صدور وارسال مجوز خروج از كشور توسط سامانه وظيفه عمومي به پليس گذرنامه ناجا. 
پ: صدور گذرنامه يا تمديد آن توسط گذرنامه ناجا.

8- مشمولانی که با اخذ مجوز و سپردن وثیقه از کشور خارج می شوند ، زمان مشخصی برای خروج و بازگشت به کشور دارند. در صورت عدم خروج در زمان تعیین شده و یا عدم بازگشت در موعد مقرر وجه وثیقه آن ها سوخت شده و قابل بازگشت نخواهد بود.

9-  پس از بازگشت به کشور در موعد مقرر تا 15 روز فرصت  دارید که به جهت استرداد ودیعه به حوزه های وظیفه عمومی در سطح کشور مراجعه نمایند.

10- درخواست خود را می توانید به صورت اینترنتی هم ارایه دهید. ورود به سامانه خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) به نشانی  http://www.epolice.ir/news.php

 

با استناد به : سایت نظام وظیفه عمومی / بخش قوانین و مقرارت ( http://vazifeh.police.ir/ )

 

دیدگاه‌های این مطلب