موضوعات

آموزش كتب درسي وظيفه معلم هاي مدارس است.

 

معاون آموزش ابتدايي وزيرآموزش و پرورش گفت: تأكيد برخي مدارس بر گرفتن معلم خصوصي براي آموزش دانش آموزان در خانه، غيرقانوني است و آموزش تنها بر عهده معلم هاي مدارس است.

به گزارش مركز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش ‌و پرورش به نقل از معاونت آموزش ابتدايي، رضوان حكيم‌زاده در خصوص نحوه آموزش كتب درسي دوره‌ ابتدايي در مدارس گفت: وزارت آموزش و پرورش همزمان با تغيير و تحول در كتب درسي پايه ششم ابتدايي، از طريق سازمان پژوهشي و برنامه‌ريزي آموزشي و دفتر تأليف كتب درسي و مركز نيروي انساني در وزارتخانه، دوره‌هاي آموزشي لازم را به منظور آموزش حرفه‌اي دبيران برگزار مي‌كند.

وي افزود: قبل از شروع سال تحصيلي جديد معلم ها با شركت در كلاس هاي آموزش و پرورش، با آمادگي كامل سال تحصيلي را آغاز كرده‌اند بنابراين نگراني اي نسبت به عدم كارايي سطح تدريس دبيران در مدارس وجود ندارد و اين اطمينان را به اولياي دانش‌آموزان مي‌دهيم .

معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش در خصوص اقدام برخي مدارس نسبت به تأكيد بر معلم خصوصي در برخي از دروس براي جبران كمبود‌هاي درسي در خانه خاطرنشان كرد: تأكيد مدارس نسبت به گرفتن معلم خصوصي در هر شرايطي غيرقانوني است و در صورت تدريس كتب جديد يا قديم، معلم‌ها مسئوليت آمادگي و آموزش دانش‌آموزان نسبت به دروس مربوطه را بر عهده دارند؛ بنابراين از نظر آموزش و پرورش مسئوليت آموزش به‌طور كامل بر عهده معلمان مدارس است و هيچ دليل قانع‌كننده‌اي براي توجيه عدم كارايي لازم از جانب معلمان در تدريس دروس قابل قبول نيست.  

وي عنوان كرد: مدارس به هيچ عنوان نمي توانند مسئوليت آموزش دروس جديد را به خانواده ها و معلم هاي خصوصي محول كنند. بنابراين همكاري خانواده‌ها با مدارس به معناي اخذ معلم خصوصي محسوب نمي‌شود و مدارس ملزم به ارائه آموزش به دانش آموزان هستند.

حكيم‌زاده اذعان داشت: مديران وظيفه دارند با نظارت بر وظايف و نقش دبيران در مدارس، سطح آموزش دانش‌آموزان را افزايش، و از عوامل تحريك‌كننده آن جلوگيري كنند. اين در حالي است كه در صورت بروز هرگونه تخلف از جمله تأكيد برخي مدارس بر گرفتن معلم خصوصي نسبت به آموزش برخي دروس مانند رياضي در منزل، مديران مدارس به‌طور رسمي وظيفه رسيدگي بر اعمال غيرقانوني در چارچوب آموزش و پرورش را بر عهده دارند و در صورت عدم رسيدگي به موضوع، والدين مي‌توانند شكايت خود را از جانب وزارت آموزش و پرورش پيگيري كنند.

وي در ادامه يادآور شد: آموزش و آگاه‌سازي در چارچوب مدرسه و توجه به ظرفيت اولياء و مربيان و تشريح مسئوليت‌ها بر عهده مديران مدارس است كه بايد با مشاركت خانواده‌ها بررسي و پيگيري شود.

معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش درباره برخي اظهارات والدين نسبت به عدم كارايي معلم‌ها در مدارس پرجمعيت گفت: بسياري از معلم‌ها در مناطق محروم و روستا‌ها، مشغول به تدريس چند پايه مختلف در يك كلاس هستند كه برخلاف تصور بسياري از مردم، تاكنون بازخورد آموزشي خوبي نسبت به اينگونه مدارس داشته‌ايم. بنابراين بالا بودن تعداد دانش آموزان كلاس ها، به معناي كاهش سطح آموزش دبيران محسوب نمي شود و با مشاركت آگاهانه خانواده ها و فرآيند مديران مدارس مي‌توان نسبت به افزايش بهبودي كلاس‌ها و خروجي آموزش در مقاطع ابتدايي اقدامات موثري را انجام داد.

وي افزود: خانواده‌ها در فرآيند تربيت و آموزش دانش‌آموزان نقش به‌سزايي دارند، اما مسئوليت اصلي آموزش دروس برعهده معلم‌ها است و خانواده تنها در جايگاه نيروي كمكي، براي فراهم آوري آرامش محيط براي دانش آموزان نقش مهمي را ايفا مي كنند. براين اساس مدرسه بايد پناهگاهي امن براي دانش‌آموزان تلقي شود تا بازخورد خوبي نسبت به آموزش در مدارس كسب شود.

منبع : پایگاه جامع اطلاع وزارت آموزش و پرورش (HTTP://WWW.MEDU.IR  )

 

 

 

دیدگاه‌های این مطلب