موضوعات

برای کنارزدن کتاب‌های درسی ؛ چرا معلم باید کتاب کمک‌درسی تجویز کند؟

کتاب های کمک درسی با توجیه کمک به دانش آموزان برای کنکور تهیه می شود اما این کارباعث کنار زدن کتاب های درسی به عنوان سند ملی و رسمی شده و اهداف تربیتی و آموزشی را با مشکل مواجه کند.

 وزیر آموزش و پرورش گفت: در کلاس اول ابتدایی معلم در کلاس چندین کتاب کمک‌آموزشی غیراستاندارد را به خانواده‌ها معرفی می‌کند و معلم در کلاس درس بچه‌ها را به کتاب کمک‌درسی ارجاع می‌دهد.

سید محمد بطحایی در دوازدهمین همایش تجلیل از مولفان کتاب‌های درسی، اظهار کرد: در کتاب‌های درسی ارزش ‌های حاکمیت, رویکردها و جهت گیری‌های نظام منعکس شده است و کتاب به عنوان سند رسمی در تاریخ کشور برجای می‌ماند.

وی افزود: حساب کتاب درسی تنها برعهده مولفان نیست و به همین دلیل حساسیت بسیاری بر کتاب‌های درسی وجود دارد و ویژگی‌های کتاب‌ها دائم توسط مراجع رسمی رصد می‌شود و فشار فراوانی بر گروه‌های درسی و مولفان وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در حوزه کتاب‌های درسی با چند سوال عمده مواجه هستیم و به نظر می‌آید تلاش در جهت پیشرفت‌ها در این حوزه افزایش یاید. ماهیت و فرآیند برنامه‌ریزی درسی مهم است و پاسخگویی نیازهای فردی به نیازهای فردی و اجتماعی افراد بسیار کند است.

بطحایی بیان کرد: کتاب درسی در مجموعه برنامه درسی و سبد یادگیری سهم عمده‌ای را دارد. اگر نتوانیم برای مشکلات راه حل پیدا کنیم همچنان در معرض انتقادها هستیم البته به تمام نیازهای فردی و اجتماعی نمی‌توانیم در کتاب‌های درسی جواب دهیم.

وی خاطرنشان کرد: برنامه درسی ملی که مبتنی بر سند تحول تهیه شده است بخش عمده‌ای از آن اجرا نشده است و جای کار دارد. هنوز اهداف دوره‌های تحصیلی را که می‌تواند درهم تنیدگی بین پایه‌های تحصیلی را ایجاد کند به اجرا در نیامده است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: رقبای فراوانی به کتاب‌های درسی طعنه می‌زنند و در بسیاری از موارد اهداف برنامه درسی را منحرف کرده و در معرض خطر قرار می‌دهند و توجیه آنها در پایه‌های بالاتر آماده‌کردن دانش‌آموزان برای کنکور است و تنوع بسیاری در بحث کتاب‌های کمک آموزشی شاهد هستیم که با روش‌های مختلف وارد مدارس می‌شوند و گاه شاهد هستیم که کتاب‌های درسی را کنار می‌زنند.

بطحایی گفت: چه نقایصی در کتاب‌های درسی و آموزش‌ها وجود دارد که عرصه را برای ورود کتاب‌های کمک آموزشی باز کرده است و تقریبا در هیچ کشوری این وضعیت مشاهده نمی‌شود که در کنار کتاب درسی به عنوان سند رسمی ده‌ها کتاب کمک آموزشی اهداف تربیتی و آموزشی را با مشکل مواجه کند.

وی ادامه داد: در کلاس اول ابتدایی معلم در کلاس چندین کتاب کمک آموزشی غیراستاندارد را به خانواده‌ها معرفی می‌کند و معلم در کلاس درس بچه‌ها را به کتاب ارجاع می‌دهد و این نقیصه‌ای است که نمی‌توانیم نسبت به آن بی‌توجه باشیم

منبع : پایگاه جامع اطلاع وزارت آموزش و پرورش (HTTP://WWW.MEDU.IR  )

دیدگاه‌های این مطلب