موضوعات

تحول در مدرسه اتفاق نمی افتد مگر با کیفیت

در دوره آموزشی تامین مدرس کشوری ( برنامه تعالی مدیریت مدرسه ) عنوان شد :

تحول در مدرسه اتفاق نمی افتد مگر با کیفیت

مدیرکل آموزش متوسطه دوره اول وزارت آموزش و پرورش با تاكيد براين كه تحول در مدرسه اتفاق نمی‌افتد مگر با کیفیت، گفت: یکی از کارها در تعالی مدیریت مدرسه تعریف شاخص‌های مبتنی بر ساحت‌های ۶ گانه تربیت است و فعلا شاخصی جز نمره معلمان نداریم .

 به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به نقل از شهر تهران،  عظیم محبی در افتتاح چهارمین دوره آموزشی تامین مدرس کشوری برنامه تعالی مدیریت در باشگاه فرهنگیان تهران، با پرداختن به موضوع چگونگی کیفیت بخشی و ارتقای مدرسه به عنوان سوال کلیدی برنامه تعالی مدرسه گفت: برنامه تعالی نمی‌تواند به تنهایی به این سوال پاسخ دهد چون عوامل متعددی در این موضوع دخیل هستند که مشروط به رفع مشکلات آموزش و پرورش است مثل مباحث رفاهی، بودجه و … است.

وی تصريح کرد: کیفیت میزان و درجه ای از برآورده شدن الزامات و خواسته هاست(بر اساس تعریف استاندارد ایزو ۹۰۰۱) و مبنای الزامات و خواسته ها در مدرسه مفاد اسناد تحولی است. خواسته های ذینفعان هم اجرای مفاد سند تحول است. به بیانی دیگر تحول در مدرسه اتفاق نمی افتد مگر با کیفیت، و کیفیت حاصل نمی شود مگر با استاندارد .

مدیرکل آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به استاندارهای مورد پیگیری در بحث تعالی مدیریت افزود: در کیفیتی که ما در آموزش و پرورش برای برنامه تعالی دنبال می کنیم دیده می شود که شاخص های مشخصی برای برون دادها وجود ندارد. اهداف مبتنی بر ساحت های شش گانه تربیتی مراحل آخر تصویب را می گذرانند تا تبدیل به شاخص شوند اما فعلا جز نمره معلمان شاخصی نداریم. یکی از کارهای ما درآینده این است که برای بروندادهای مختلف شاخص داشته باشیم .

وی در خصوص استانداردها افزود: مدرسه ای موفق است که به کمک مدیر مدرسه برنامه ریزی خوب داشته باشد تا مشارکت همگان را بکار گیرد و نیروی انسانی خود را توانمند کند .

محبی گفت: اهداف مدرسه در ۳ فرایند اصلی تقسیم می‌شود؛ ۱. یادگیری و یاددهی، ۲. برنامه های پرورشی و ۳. سلامت و تربیت بدنی و پیشگیری که ناظر به ۶ ساحت تربیت هستند. بنابراین کل بحث تعالی مدرسه در ۳ کلمه استانداردها، برنامه ریزی و ارزیابی خلاصه می‌شود .

وی خاطرنشان کرد: در نهایت ما مدرسه ای می خواهیم که دانش آموز و معلم به آن دلبسته باشند. بخشی از این دلبستگی با افزایش مشارکت و میدان دادن به دانش آموزان، اولیای آنها و معلمان ایجاد می شود .

مدیرکل آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: میانگین نمره لزوما به معنای کیفیت نیست وضریب همبستگی بین این دو قطعی نیست .


منبع : پایگاه جامع اطلاع وزارت آموزش و پرورش (http://www.medu.ir  ) 

دیدگاه‌های این مطلب