موضوعات

تقویت مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان از طریق ایجاد پیوند میان مدارس و مساجد

از طریق ایجاد پیوند میان مدارس و مساجد ؛ مساجد بهترین مکان برای تقویت مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان است….نوجوانان و جوانانی هستند که شاید نخبه علمی باشند امّا در مقابله با رویدادهای اجتماعی دست بسته هستند و نیاز است تا آنان در این زمینه فعال و کارآمد شوند… کودکانی که حضور مستمری در مسجد دارند، غالباً افرادی هستند که اعتماد به نفس در آنها افزایش می‌یابد و حضور فعالی در عرصه‌های اجتماعی خواهند داشت… مهم باور و اراده‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد…

سعید کرمی معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، یکی از بهترین اماکن برای تقویت مهارت‌های اجتماعی را مساجد برشمرد و نسبت به ایجاد پیوند بین مساجد و مدارس تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، حجت‌الاسلام «سعید کرمی» معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد ظهر روز شنبه 31 تیرماه، در برنامه طلیعه شبکه قرآن و معارف سیما درباره نقش مساجد در غنی‌سازی اوقاف فراغت نوجوانان و جوانان گفت: نگاه اصیل به اوقاف فراغت، یک نگاه ویژه‌ است. فصل تابستان بهترین فرصتی است تا نوجوانان و جوانان به موضوعات فرهنگی و ورزشی بپردازند.

وی، مساجد را بهترین مکان برای تقویت مهارت‌های اجتماعی خواند و گفت: نوجوانان و جوانانی هستند که شاید نخبه علمی باشند امّا در مقابله با رویدادهای اجتماعی دست بسته هستند و نیاز است تا آنان در این زمینه فعال و کارآمد شوند و چنانچه افرادی بخواهند خودشان را برای شرائط سخت اجتماعی آماده کنند، باید خودشان را در معرض ارتباطات اجتماعی قرار دهند.

حجت‌الاسلام کرمی در این باره افزود: با آپارتمانی شدن خانه‌هایمان و محدود شدن شرائط زندگی، هویت خانوادگی و قومی به تدریج برچیده شده است و از سویی میزان حضور اجتماعی کاهش یافته و در کنار آن مواردی همچون ریاء و حسادت‌های ناشایست ازدیاد یافته است. کودکانی داریم که پیش از اینکه زبان مادری خود را بیاموزند با اصرار والدین خود، زبان دیگری را فرا می‌گیرند که متاسفانه این امر سبب شده تا کودکان به انزوا کشیده شوند.

مساجد، بهترین مکان برای کسب مهارت‌های اجتماعی

این کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به اینکه مساجد می‌توانند نقش موثری در تعمیم مهارت‌های اجتماعی داشته باشند، تاکید کرد: چه بسا بهترین مکان برای رشد و پیشرفت نوجوانان در زمینه تمرین مهارت‌های اجتماعی و حتی فضایی برای انجام آزمون و خطا، مساجد باشند. کودکانی که حضور مستمری در مسجد دارند، غالباً افرادی هستند که اعتماد به نفس در آنها افزایش می‌یابد و حضور فعالی در عرصه‌های اجتماعی خواهند داشت.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد ضمن تاکید بر اینکه اخیراً موج جدیدی در مساجد بوجود آمده است، به نقش اساسی ائمه جماعات در این خصوص اشاره کرد و گفت: نسل جوان و جدیدی از ائمه جماعات مساجد توانسته‌اند، فضای مساجد را به سویی ببرند که جوانان احساس تعلق خاطر کنند. در این زمینه، دوستانمان در کانون‌های فرهنگی هنری و بسیج نیز نقش موثری داشته‌اند.

حجت‌الاسلام کرمی با بیان اینکه صرف حضور نوجوانان و جوانان در مساجد فارغ از اینکه در چه زمینه‌ای فعالیت کنند، برکاتی خواهد داشت، افزود: همین که فرزندانمان را به نماز جماعت مساجد متوجه کنیم، برای رشد و پویای آنان کافی است.

باور و اراده در بسیاری‌ از فعالیت‌های مساجد نسبت به پول مقدم‌ترند

وی در پاسخ به این سوال که چه مواردی باید در مساجد بیشتر مورد توجه قرار گیرد؟ گفت: تا بحت اوقاف فراغت پیش می‌آید، برخی از دوستان می‌گویند، فعالیت‌ها در حد بضاعت انجام می گیرد ، امّا بنده معتقدم، پول و امکانات در بسیاری از فعالیت‌های مساجد در رتبه‌های پایین‌تری قرار دارند و مهم باور و اراده‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد. با یکی از ائمه جماعات جلسه‌ای داشتیم که ایشان می‌گفتند: سالها در مسجدمان مراسم اعتکاف بزرگسالان برگزار می‌شد؛ یک سال تصمیم گرفتیم این مراسم را برای دانش‌آموزان اجرا کنیم؛ مسئله را بین نمازگزارن مطرح کردیم؛ گرچه در ابتدا با انتقاداتی مواجه شدیم امّا بالاخره پذیرفتند و شرائط را برای دانش‌آموزان بوجود آوردیم. پس از مراسم اعتکاف، 80 درصد آنان جذب مسجد شدند و هم‌اکنون نیز از نمازگزاران ثابت مسجدمان هستند.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد به راه‌های جذب نوجوانان و جوانان اشاره کرد و گفت: بسیاری فکر می‌کنند باید برای جذب افراد و خصوصاً نوجوانان، هزینه‌های زیادی را صرف کرد در حالیکه به قول فرمایش رهبر انقلاب، برای جذب نوجوانان و جوانان نباید به دنبال میز پینگ‌پنگ برویم بلکه باید دلهای آنان را تصرّف و محبت را در دلهای آنان بیشتر کرد.

حجت‌الاسلام کرمی، پیوند بین مراکز آموزشی و مساجد را ضروری دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب در اجلاس نوزدهم نماز تاکید داشتند که بین مساجد و مراکز آموزشی پیوندی برقرار شود. در زمان قدیم که چیزی به عنوان مدرسه[به طور قوی در تربیت دینی موثر]نبود. تمام مراحل آموزش و تربیت[ دینی و مذهبی]در مساجد انجام می‌گشت و فرزندان در مساجد، به صورت خودجوش با فرآیند تعلیم و تربیت آگاه می‌شدند. امّا با افزایش جمعیّت، این امکان از مساجد گرفته شده است و به مراکز آموزشی از جمله مدارس محول شده است که نیاز است، پیوند محکم و مستقیمی بین مدارس و مساجد صورت گیرد.

وی در این باره افزود: اگر فعالیت‌های پرورشی و تربیتی که در مدارس صورت می‌گیرد به مساجد گره نخورد به ثمر نخواهد رسید؛ همانطور که در ترسیم سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب در برنامه ششم به پیوند بین خانواده و مساجد تاکید بسیاری شده است.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه تربیت فرآیندی بلند مدت است، اظهار کرد: برای نمونه نهالی را فرض کنید که برای اینکه به نهال تنومند و بارور تبدیل شود باید همه شرائط رشد او مورد توجه قرار گیرد. برای رشد و تعالی کودک و نوجوانمان نیز صرف یک اردو و دوره کوتاه مدت کافی نیست و نیاز به مداومت و استمرار دارد. مساجد توانسته‌اند این مشکل را حل کنند؛ همین پنج وعده نماز جماعت، به نوعی میزبان تربیت کودکان را تعمیم می‌دهد و وقتی همین سیر تربیت ادامه پیدا کند، فرآیند تربیت در مسیر خود قرار خواهد گرفت.
——————————————————————————————————————–
منبع : خبرگزاری تسنیم ( شناسه خبر: 1470774- ۳۱ تير ۱۳۹۶ – ۱۴:۲۶ )
R1444/P1010114/S4,37/CT11

دیدگاه‌های این مطلب