موضوعات

نقص‌های موجود در حوزه “ارزشیابی” وزارت آموزش و پرورش

نقص‌هایی در حوزه “ارزشیابی” وزارت آموزش و پرورش وجود دارد.

آزمون نهایی تنها محفل و مرجعی است که کل کشور را مقایسه می‌کند و می‌توان با امتحانات جامع به تحلیل سطح مدارس کشور پرداخت و نقاط ضعف و قوت را بازبینی کرد…محتوای نظام آموزشی کشور حداقل 200 ساعت تدریس برای سال تحصیلی طراحی کرده که به‌دلیل تعطیلی مدارس و مشکلات آب و هوایی و ریزگردها آموزش‌ها به 120 ساعت کاهش یافته است.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: “ارزشیابی” وجه مغفول وزارت آموزش و پرورش است و نقص‌هایی در این حوزه وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، عبدالرسول عمادی پیش‌از ظهر امروز در گردهمایی روسای ادارات سنجش و ارزیابی تحصیلی آموزش و پرورش سراسر کشور که در باشگاه فرهنگیان سنندج برگزار شد، با بیان اینکه اصلاحات و تغییرات در آموزش و پرورش زمان‌بر است، اظهار داشت: لازم است آموزش و پرورش در تمام حوزه‌ها یک معاونت آموزشی یکپارچه و منسجم داشته باشد.

وی گفت: آموزش و پرورش و سازمان سنجش با تعامل در ساختار ارزشیابی خود، سنجش جامع و ارزش‌های پیش از تحصیل را پیش بگیرند.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه «ارزشیابی» وجه مغفول وزارت است و نقص‌هایی در این حوزه وجود دارد، تصریح کرد: اگر فرآیند یادگیری از انسجام کافی برخوردار نباشد و در جذب و تربیت معلم ناتوان باشیم این نقصان خود را در نظام ارزشیابی نشان می‌دهد.

وی گفت: آزمون نهایی تنها محفل و مرجعی است که کل کشور را مقایسه می‌کند و می‌توان با امتحانات جامع به تحلیل سطح مدارس کشور پرداخت و نقاط ضعف و قوت را بازبینی کرد.

عمادی افزود: محتوای نظام آموزشی کشور حداقل 200 ساعت تدریس برای سال تحصیلی طراحی کرده که به‌دلیل تعطیلی مدارس و مشکلات آب و هوایی و ریزگردها آموزش‌ها به 120 ساعت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در ارزشیابی ایران سهم سنجش کم بوده و با کمبود نیروی انسانی روبه‌رو هستیم اظهار کرد: ارزشیابی، نقصان و توفیقات سیستم را نشان می‌دهد و تحلیل نتایج کار مهمی بوده و در سامانه فاینال اطلاعات جمع‌آوری و تحلیل می‌شوند.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: تحلیل نتایج امتحانات در چهار سطح ملی، استانی، منطقه‌ای و مدرسه‌ای صورت می‌گیرد و لازم است همان مقایسه‌ای که در سطح ملی انجام می‌شود در سطح استان هم اجرا شود.

وی گفت: ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و سنجش کارایی در اثر بخشی نظام آموزشی دو مسئولیت مهم در حوزه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی است به گونه‌ای که سابقه برگزاری 50 آزمون را در کارنامه خود دارد.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سوابق تحصیلی فرصت به شمار می‌رود خاطر نشان کرد: فضاسازی و جوسازی در فضای مجازی علیه آموزش و پرورش، اعمال نتایج امتحانات نهایی در پذیرش دانشجو و رسوخ آزمون کنکور سراسری از جمله تهدیداتی است که حوزه ارزشیابی را مورد هجوم قرار داده است.

وی گفت: در حوزه برگزاری آزمون سازمان سنجش رسالت طراحی سوال، ارسال به استان‌ها، تکثیر و قرنطینه و ارسال به 6 هزار و 500 حوزه اجرایی را بر عهده دارد که همگی از امنیت خوبی برخوردار هستند.

عمادی افزود: مأموریت بعدی آموزش و پرورش اندازه‌گیری شاخص‌ها بوده که در سال 86 در جلسه شورای عالی وزارت با 760 مصوبه با 176 شاخص به تصویب رسید و لازم است هدف‌گذاری، پایش و تحلیل شوند.

—————————————————————————————————-

منبع : خبرگزاری تسنیم ( شناسه خبر: 1462079 – ۲۰ تير ۱۳۹۶ – ۱۷:۳۶)

دیدگاه‌های این مطلب