موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 236) : سال سوم تجربی هستم. اما به آن علاقه ای ندارم! برای شرکت در کنکور انسانی ، آیا حتماً باید تغییر رشته بدم؟ یا می توانم تغییر رشته ندهم امّا در کلاس های انسانی شرکت کنم؟

سوال :

سلام خسته نباشید وقتتون بخیر،
این مشاور مدرسه ی ما هر سوالی میپرسم بلد نیس جواب بده…
من الان سوم تجربیم واز رشته ی تجربی و دروسش ب شدت نفرت دارم و بنا ب دلایلی اومدم تجربی
علاقه ی زیادی ب دروس رشته ی انسانی دارم .
در حقیقت میخوام کنکور انسانی شرکت کنم
لازمه که حتما امسال تغییر رشته بدم ؟ یعنی تو ازمون های مرداد شرکت کنم ؟؟
و این ک مثلا میشه من تغییر رشته ندم ولی پیش دانشگاهیمو برم سرکلاس انسانی بشینم و کنکور انسانی بدم ؟
ممنون میشم راهنمایی کنید
( فرستاده شده توسط : شیما )

به نام خدا
وبا سلام

برای شرکت در کنکور سراسری، چون نوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی ملاک نیست، با قانون موجود فعلی در آیین نامه سازمان سنجش ، شما می توانید با دیپلم تجربی و یا پیش دانشگاهی تجربی در گروه آزمایشی غیر متناظر با نوع دیپلم و پیش دانشگاهی در کنکور شرکت کنید. اما چند نکته را در نظر داشته باشید:

1- با تغییررشته و در صورت شرکت در کنکور از طریق دیپلم غیر متناظر با گروه آزمایشی ،  تأثیر سوابق تحصیلی به صورت تأثیر مثبت و یا تأثیر قطعی ، کمتر از حد تعیین شده (فعلاً25 درصد) است.

2- برای ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه (یعنی برای شرکت رسمی در کلاس درس رشته مورد نظر ) حتماً باید در امتحان تغییر رشته شرکت کنید. و راهی غیراز این وجود ندارد!!!؟؟؟

3- اگر امتحان تغییر رشته ندهید، پس باید دوره پیش دانشگاهی را در رشته تجربی بخوانید و این  در حالی است که می خواهید در کنکور گروه انسانی شرکت کنید. این روش کار شما را سخت تر کرده ، برنامه درسی شما خیلی دشوار می کند و برای شما زحمت بیشتر داشته و احتمال کسب نتیجه کمتر را در بر خواهد داشت.  شاید برخی مدارس به شما اجازه دهند که به صورت مستمع الآزاد از کلاس رشته انسانی استفاده کنید ، اما این کار به این معناست که باید همزمان در پیش دانشگاهی دو رشته تجربی و انسانی درس بخوانید. چون رشته تجربی کسببه مدرک آن باید بخوانید و رشته انسانی را به منظور شرکت در آزمون کنکور آن. خوب معلوم است که این کار نسبت به امتحان تغییر رشته خیلی مشکل بوده و شما را از هدف تان دور می کند. پس انتخاب این روش عاقلانه نیست.

4- به هرصورت اگر شما بخواهید در گروه انسانی شرکت کنید، باید پایه خود را در درس های اختصاصی آن به خصوص زبان و ادبیات فارسی و نیز عربی، قوی نمایید. پس امتحان تغییر رشته فرصتی است که تا فضای ذهنی خود را برای رشته انسانی آماده نموده و دروس پایه را هم قوی کنید.

5- اگر هدف شما از تغییر رشته آسان کردن رشته تحصیلی و به نوعی فرار از درس است، بعید است به نتیجه قابل قبولی برسید.

»»» توصیه ما این است که باید حتماً با داشتن یک ایده و هدف روشن ، به خصوص ایده شغلی، دست به این تغییر بزنید. چرا که این تغییر، تغییر در سرنوشت زندگی شماست. بنابراین درقدم اول حتماً اطلاعات خود را کامل نموده و به اصطلاح هدف تان را شفاف سازی کنید، سپس برای تغییر رشته اقدام نمایید. برای این کار باید از مشاوره های تخصصی هدایت تحصیلی استفاده کنید.

*** با توجه محدودیت زمانی در پاسخ دهی کتبی، اطلاعات بیشتر را در پست ” پاسخ به سوالات عمومی “و ” پاسخ به سوالات اختصاصی” جستجو نموده و با دقت مطالعه نمایید.

باآرزوی سلامتی و موفقیت برای شما
دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج . ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب