موضوعات

پاسخ به سوال (اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 230 ) : تغییر رشته به تجربی با وجود اشتغال به تحصیل در پایه سوم رشته فنی کامپیوتر از شاخه فنی حرفه ای ، چگونه میسر است؟

سوال:%d8%aa%d8%ba%db%8c%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%b2-%d9%be%d8%a7%db%8c%d9%87-%d8%b3%d9%88%d9%85-%d8%b1%d8%b4%d8%aa%d9%87-%d9%81%d9%86%db%8c-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%be%db%8c%d9%88%d8%aa%d8%b1%d8%a8%d9%87-%d8%aa

سلام
باعرض خسته نباشید من درسال سوم هنرستان فنی وحرفه ای در رشته ی کامپیوتر مشغول به تحصیل هستم میخواستم بدونم برای تغییر رشته به تجربی باید چه اقداماتی انجام بدم؟
( فرستاده شده توسط :امیر )

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
چند پاسخ زیر را به دقت مطالعه کرده و به موقع اقدامات لازم را انجام دهید.

1- با شروع سال تحصیلی امکان تغییر رشته وجود ندارد.

2- اگر هدف شما کنکور گروه آزمایشی تجربی است، با داشتن دیپلم فنی رشته کامپیوتر، به شرط گذراندن دوره پیش دانشگاهی و یا داشتن مدرک کاردانی ، می توانید داوطلب ثبت نام در کنکور سراسری شده و در آزمون آن شرکت کنید.
استناد ما به این است که ؛ نوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی و یا معادل پیش دانشگاهی یعنی کاردانی، برای شرکت در هریک از سه گروه آزمایشی اصلی کنکور سراسری( ریاضی ، تجربی ، انسانی ) و دو گروه فرعی و شناور ( هنر ، زبان های خارجه) ملاک نیست.

ارایه مستندات از دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور ( دفترچه شماره 1 ) است :

?استناد1 : در دفترچه شماره 1 ( ثبت نام ) کنکور سراسری ،درصفحه 14 ذیل عنوان توضیحات مهم دیگر با صراحت آمده است که؛
« هر داوطلب مي تواند بدون توجه به نوع ديپلم نظام قديم آموزش متوسطه و يا نوع گواهينامه دوره پيش دانشگاهي نظام جديد آموزش متوسطه و تنها بر اساس ميزان علاقه مندي خود به رشته هاي تحصيلي ، منحصراً در يكي از پنج گروه آزمايشي 1 (علوم رياضي و فني) ، 2 (علوم تجربي ) ،3 (علوم انساني) ، 4 هنر و يا 5 (زبان هاي خارجي) ثبت نام و در آزمو ن مربوط برابر ضوابط شركت نمايد. »

?استناد2 : در دفترچه شماره 1 ( ثبت نام ) کنکور سراسری ،درصفحه 1 ذیل عنوان نکات مهم ( ردیف 2 و 3 ) با صراحت آمده است که؛
— دارا بودن مدرك پيش دانشگاهي و يا اخذ مدرك پيش دانشگاهي حداكثر تا تاريخ… [ پایان شهریورسالی که کنکور برگزار می شود] يا دارا بودن ديپلم نظام قديم و يا مدرك كارداني (فوق ديپلم ) براي كليه داوطلبان الزامي است.
—-دارندگان ديپلم فني و حرفه اي و كاردانش كه فاقد مدارك پيش دانشگاهي و يا كارداني مي باشند حق ثبت نام در آزمون سراسري سال 1395را ندارند و در صورت ثبت نام در آزمون بعنوان متخلف شناخته شده و برابر ضوابط با آنان برخورد خواهد شد.

?استناد3 : قابل قبول بودن مدرک دیپلم فنی از شاخه کار ودانش و یا شاخه فنی حرفه ای و دانشجو بودن ویا فارغ التحصیلی کاردانی برای شرکت در کنکور سراسری :
»»» در فرم ثبت نام اینترنتی کنکور که نمونه آن در صفحه 1 و نیز صفحه 45 دفترچه راهنمای کنکورآمده است ، محل مخصوصی برای داوطلبین کنکور سراسری که دیپلم فنی و نیز کسانی که مدرک کاردانی دارند ، مشخص شده است. در گزینه 3 این جدول آمده است :
” 3- داراي ديپلم فني و حرفه اي و يا كارودانش، دانشجو و يا فارغ التحصيل مقطع كارداني هستم⚪️

»»» پس می بینید که ؛ دیپلم های فنی باید مدرک پیش دانشگاهی و یا کاردانی داشته باشند.

بنابراین از جمع بندی استناد 1و 2 و 3 مشخص می شود که شما :
اولاً ؛ با داشتن دیپلم فنی از شاخه فنی حرفه ای و یا کارودانش (هررشته ای که باشد)
ثانیاً ؛ با گذارندن دوره پیش دانشگاهی (هررشته ای که باشد) و یا داشتن کاردانی (هررشته ای که باشد) ؛ می توانید برای شرکت در گروه آزمایشی انتخابی کنکور ( تجربی ) ثبت نام و آزمون کنکور بدهید.

***تذکرات مهم :
الف ) برای کسانی که با دیپلم فنی در کنکور سراسری شرکت می کنند، سوابق تحصیلی برای بخش دیپلم ( مثلا ۲۵% مثبت و یا قطعی) محاسبه نمی شود و نتیجه آزمون کنکور آن ها برای نمره تراز و رتبه، صددرصد خواهد بود. و این به نفع کسانی است که نمی توانند معدل دیپلم بالایی بگیرند.
ب) درست که با هر نوع رشته ای از دوره پیش دانشگاهی مثل نوع دیپلم و یا کاردانی می توانید در تمام گروه های آزمایشی کنکور سراسری شرکت کنید، اما توصیه می شود که دوره پیش دانشگاهی را در رشته تجربی بگذرانید.
ج)باید در فرم ثبت نام کنکور ، گزینه زیر را علامت بزنید :
مدرك پيش دانشگاهي خود را در سال تحصيلي جاري (خرداد 1395 ) دريافت مي كنم⚪️

3- چون شما دانش آموز روزانه هستید ، فقط می توانید دوره پیش دانشگاهی را در دوره روزانه بگذرانید.

4- برای گذراندن دوره پیش دانشگاهی در دوره روزانه ، با دیپلم فنی از شاخه فنی حرفه ای ، بایدامتحان تغییر رشته بدهید. درس های تغییر رشته از پایه سوم شاخه فنی حرفه ای به رشته تجربی شامل دو درس زیست شناسی 1 و زیست شناسی 2 می باشد. برای اینکه خود را برای دروس امتحان تغییر رشته آماده کنید توصیه ما شرکت فعال و منظم در کلاس های درس است.

***تذکر مهم : باید بدانید دروس اختصاصی و حتی برخی از دورس عمومی صرفاً با مطالعه فردی کتاب ها بدون شرکت جدی در کلاس درس میسر نخواهد شد. لذا برای شرکت در کلاس دورس تغییر رشته ؛ اگر مدرسه مقصد ( مدرسه ای قرار است دوره پیش دانشگاهی را در آن بگذرانید ) کلاس درس برای آماده سازی شما دارد که خوب در کلاس های آن شرکت کنید. اگر نه باید در کلاس های درس یک آموزشگاه قوی حاضر شوید.

5-باید حداقل نمره ۱۰ را در درس های امتحان تغییر رشته کسب نمایید.

6- امتحان تغییر رشته فقط یک بار در سال و زمان آن در تابستان است.

7- زمان اقدام برای ثبت نام امتحان تغییر رشته در تیر ماه خواهدبود. از دفتر مدرسه خود یک معرفی نامه عکس دار مخصوص تغییر رشته دوره پیش دانشگاه را دریافت و برای ثبت نام، تحویل حوزه امتحانی تغییر رشته ( مشخص شده توسط اداره آموزش و پرورش منطقه محل تحصیل) نمایید.

8- دروس امتحان تغییر رشته هیچ تاثیری در معدل دیپلم فنی رشته کامپیوتر و سوابق تحصیلی شما برای کنکور ندارد و فقط مجوز ورود به رشته دیگر است.

9 –یک نکته مهم در بحث هدایت تحصیلی و شغلی خود شناسی و نیز کسب اطلاعات کامل از رشته تحصیلی مورد هدف است . اگر هدف شما از تغییر رشته از رشته فنی به رشته تجربی برای پذیرش در رشته های علوم پزشکی است با توجه به پر تقاضا بودن این گروه از رشته ها ، زمان بر بودن و سختی آن ها در آماده سازی درسی خود برای کنکور ، باید امکان سنجی درستی از استعداد و علاقه خود برای این موضوع داشته باشید. بدانید که انتخاب رشته تحصیلی و بالطبع شغل متصل و وابسته به آن ، یک فرآیندی است که جزء مهمترین پروژه های زندگی محسوب می شود . لذا باید برای یک سری از سوالات مطرحی در این زمینه ، پاسخ های منطقی ، قوی و قانع کننده ای داشته باشید. این موضوع در سوالات عمومی هدایت تحصیلی تشریح شده است. حتماً با دقت مطالعه بفرمایید و در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره با ما تماس بگبرید. ( طریقه تماس در ( نحوه تماس در نوار بالای سایت در قسمت ارتباط با ما موجود است)

باآرزوی سلامتی و موفقیت برای شما25-pink-tulips
دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج . ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب