موضوعات

عادات غذایی (17) : تغذیه و یادگیری – بخش هفتم: تقویت حافظه/ قسمت پنجم:گیاهان تقویت کننده حافظه( 5- رزماری یا اکلیل کوهی )

 rosemary

«« رزماری یا اکلیل کوهی به دلیل فلاوونوئیدهای موجود در آن ، باعث بهبود جریان خون در مغز شده ، تمرکزتان را بالا برده و باعث تقویت حافظه می‌شود. »»

مبحث: پزشکی-بهداشتی
عنوان اصلی: تغذیه (عادات غذایی)
عنوان فرعی: تغذیه و یادگیری
عنوان فرعی تر : منابع غذایی تقویت حافظه (گیاهان تقویت کننده حافظه؛ رزماری یا اکلیل کوهی )

رزماری یا اکلیل کوهی گیاهی چند ساله، معطر و از خانواده نعنائیان است که برگ‌های سوزنی شکل و همیشه سبز دارد.
این گیاه، در کشورهای اروپایی جایگاه ممتازی در آشپزخانه داشته و در تهیه سس‌ها و گوشت کباب وجود آن ضروری است.
این گیاه، بومی مناطق مدیترانه و اوروگوئه است. گل‌های آن در رنگ‌های گوناگون سفید، صورتی، بنفش یا آبی می‌رویند.
نام رزماری برگرفته از کلمات لاتین “”ros به معنای شبنم و “marinus” به معنای دریا است. ارتفاع بوته این گیاه 50- 20 سانتی‌متر است و در شرایط مناسب آب و هوایی که برای این گیاه همان هوای گرم و مرطوب است ارتفاع آن به 150 سانتی‌متر هم می‌رسد.

2011_6_22_11_18_51

محققان در تحقیقات خود متوجه شدند این گیاه نه‌ تنها حافظه بزرگسالان را تقویت می‌کند بلکه برای تقویت حافظه دانش‌آموزان نیز مفید است.

رزماری یا اکلیل کوهی گیاهی است که دستگاه عصبی را تحریک وتقویت می کند و از اثری عجیب در تقویت حافظه و قوای ذهنی دارد. طبیعت گرم و خشک و طعم تند و تیز و خاصیت محرک دستگاه عصبی و گردش خون این گیاه سبب شده که دارویی مفید و موثر جهت درمان اکثر بیماریها و اختلالات عصبی و مغزی از جمله افسردگی ، میگرن عصبی و استرس و ضعف قوای فکری و فراموشی باشد .
در واقع فلاوونوئیدهای موجود در آن باعث بهبود جریان خون در مغز شده ، تمرکزتان را بالا برده و باعث تقویت حافظه می‌شود.

* این گیاه خواص طبی دیگری نیز دارد که موضع بحث ما در اینجا نیست.

روش استفاده : rosemary1
1- جهت تهیه شربت از این گیاه کافی است که مقدار 30 گرم اکلیل کوهی خشک را به همراه یک لیتر اب گرم و مقداری عسل بجوشانید و مقداری بهار نارنج هم به ان اضافه کرده و هر 8 ساعت یک لیوان میل نمایید.

2-روی غذاهایتان مقداری کمی رزماری یا همان کلیل کوهی بریزید. همانطور که در بالا ذکر شد ؛ فلاوونوئیدهای موجود در آن باعث بهبود جریان خون در مغز شده تمرکزتان را بالا می‌برد و باعث تقویت حافظه می‌شود.

3- در رایحه‌ درمانی استفاده‌های بسیاری از این گیاه می‌شود که ایجاد احساس جوانی و شادابی، ‌عشق و سلامتی و نیز خواب راحت از جمله کاربردهای موثر این گیاه در این حرفه است.     rosemary-oil-960x460

دیدگاه‌های این مطلب