موضوعات

 پاسخ به سوال (اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 225) :  بعد از ترک تحصیل در پایه سوم دبیرستان، برای اتمام سال سوم دبیرستان با چهار درس به جا مانده و ادامه تحصیل در دوره پیش دانشگاهی ، چه راهی وجود دارد؟

50e54aa1ddb8d47224417ddd2bd2da43

سوال:

به نام خدا
با عرض سلام و خسته نباشید به شما و تمام کسانی که برای پیشرفت این مملکت تلاش میکنند.
با عرض پوزش من یک سوالی داشتم که مرا در گیر خود کرد و از شما خواهش میکنم با پاسخسریع (اگر ممکن است )مرا کمک کنید…
من سال پیش در رشته ی ریاضی فیزیک درس میخوانم و در مقطع سوم دبیرستان ترک تحصیل کردم یعنی دیپلم ناقص. البته من در امتحانات نهایی خرداد شرکت کردم ولیکن چند درس را پاس نکردم (عربی-شیمی-هندسه-جبر) و در امتحانات شهریور و دی شرکت نکردم. ولی حال خیلی دوست دارم که با اراده ی قوی دوباره شروع کنم.
ولی نمی دانم که چکار کنم آیا فرصت دیگری دارم یا نه؟ باور کنید که شب ها تا صبح بیدارم و نمی دانم که چکار کنم؟
برای همین از شما خواهش میکنم مرا راهنمایی نماید.
خدا قووت
( فرستاده شده توسط: MOHAMMAD HOSSIN ZADE )

پاسخ :

الف- اگر چنین شوق و ذوقی را با اراده  و تصمیم جدی همراه کنید؛ قطعا موفق خواهید شد. منتهی نیاز به برنامه ریزی حساب شده دارید تا شما را به نتیجه مورد نظرتان نزدیک نموده و خدای نخواسته این انرژی و شوق و ذوق شما ضایع نشده و به هدر نرود. برای  شکل گیری و عمل به یک برنامه ریزی مناسب، منطقی و قابل اجرا، یا باید با کمک گرفتن از دانش آموزان کوشا و موفق از تحربه آن ها بهره ببرید و یا از یک مشاور درسی کمک بگیرید.

ب- توضیح در مورد امکان قانونی برای پی گیری درخواستشما براساس آیین نامه های فعلی آموزش و پرورش:

اول: شما سن خود را مشخص نکرده اید. با توجه شرایط سنی و اینکه برای ادامه تحصیل یک سال وقفه ایجاد شده و پیوستگی تحصیلی را از دست داده اید، و  همچنین درصورتی که در حال حاضر مشمول سربازی شده باشید، امکان ادامه تحصیل در مدارس نوبت روزانه و نیز شبانه( بزرگسالان) را ندارید.

به متن آیین نامه زیر توجه کنید:

  • برای دانش آموز ورودی به مقطع دبیرستان (دوره دوم ) ، درسایر رشته های شاخه نظری(ریاضی، تجربی، انسانی) حداكثر تاپايان 20 سالگي مجاز خواهدبود تا برابر ضوابط وزارت آموزش و پرورش به تحصيل اشتغال یابد. [ منظور ادمه تحصیل در مدارس روزانه است.] 

  • دانش آموزی که در حین تحصیل مشمول می گردد، در صورتی که  پيوستگي تحصيلی نداشته باشد ( یعنی فارغ التحصیل یا اخراج شده ویا اینکه انصراف داده و يا ترك تحصيل کرده باشد، تنها یک سال فرصت دارد تا خود را برای سربازی معرفی نماید.( قانون فرصت یکساله پس از فراغت از تحصیل یا…)

دوم: گذراندن واحد های باقیمانده با هریک از شیوه های روزانه، شبانه(بزرگسالان) ، غیرحضوری از راه دور و داوطلب آزاد ( متفرقه) شرایط خود را دارد. باید بینید با توجه به وضعیت خود کدام یک از شیوه های مذکور مناسب شمااست. ببینید وضعیت شما به کدام یک از صورت های زیراست:

1-با توجه به شرایط سنی اگر هنوز به سن 18 سال تمام نرسیده باشید باید در یکی مدارس روزانه واحد های خود را به اتمام برسانید.

2- اگر سن شما بین 18 تا 20 سال باشد، به شرطی که از زمان ترک تحصیلی شما بیش از یک سال نگذشته باشد، با توجه به قانون فرصت یک ساله تا معرفی خود برای سربازی؛ اگر می خواهید از معافیت تحصیلی استفاده کنید و فرصت بیشتری برای گرفتن دیپلم داشته باشید و تصمیم دارید معدل بالایی کسب کنید، می توانید از هر دو شیوه شرکت در دوره روزانه و شبانه استفاده نمایید.

3-اگر شرایط  سنی مدارس روزانه را ازدست داده باشید( یعنی سن بالای 20 سال برای رشته های نظری) اما از معافیت هایی مثل کفالت، پزشکی ویا… برخوردار هستید، شیوه حضوری با شرکت در نوبت بزرگسالان(شبانه) مناسب تر است .

4- با توجه به شرایط سنی و به دلیل از دست دادن پیوستگی تحصیلی(مثل ترک تحصیل) اگرمشمول سربازی شناخته شده اید و می خواهید زودتر به نتیجه برسید، می توانید از شیوه غیرحضوری داوطلب آزاد استفاده کنید. البته شیوه غیرحضوری داوطلب آزاد نیازمند آمادگی بالای علمی است. همچنین باید بدانید در شیوه داوطلب آزاد، چون غیر حضوری به حساب می آید،امکان استفاده از معافیت تحصیلی وجود ندارد.

سوم: اگر بخواهید در دوره شبانه(بزرگسالان) تحصیل کنید، زمان اقدام برای ثبت نام یکی از زمان های؛ شهریورماه برای ترم اول(شروع کلاس ها ازمهرماه) و دی ماه برای ترم دوم(شروع کلاس ها از بهمن) و یا خردادماه برای ترم تابستان (شروع کلاس هاازتیرماه) خواهدبود. اما اگر بخواهید به صورت داوطلب آزاد دیپلم دوم خود را بگیرید، باید در امتحانات پایانی خردادماه شرکت کنید . اگر درس هایی از خردادماه باقی بماند، امکان پاس کردن آن در شهریور و همچنین جبرانی دی ماه وجو د دارد. اگر تا دی ماه تمام درس های پایه سوم را برای گرفتن دیپلم پاس کنید، می توانید کنکور سال آینده را با خیال راحت ثبت نام کنید و همچنین؛ دوره پیش دانشگاهی را از ترم دوم همان سال شروع و نهایتا تا پایان شهریور سال بعد فرصت دارید تا آن را به اتمام برسانید.
برای شرکت به صورت داوطلب آزاد باید در اسفند ماه اقدام به ثبت نام نمایید. و در صورت از دست دادن فرصت اسفند، با پی گیری در فروردین ماه هم ثبت نام کنید.
متذکر می گردد که؛ برای انتخاب هریک از شیو ها، باید به موقع اقدام کنید.

 

 

دیدگاه‌های این مطلب