موضوعات

عادات غذایی(16) : تغذیه و یادگیری – بخش هفتم: تقویت حافظه/ قسمت پنجم:گیاهان تقویت کننده حافظه( 4- زعفران )


zaferan-gonabad

«« زعفران تقویت اعصاب ،کمک به تحریک سلولهای مغزی و تقویت آن و همچنین تقویت حافظه دارد.زعفران خون ساز و محافظ سلول های مغزی برای همین موثر در افزایش یادگیری و عملکرد حافظه می باشد. زعفران در بهبود اختلالات حافظه و اختلالات نرودژنراتیو نقش دارد. مصرف بی رويه زعفران مضر می باشد.»»

مبحث: پزشکی-بهداشتی
عنوان اصلی: تغذیه (عادات غذایی)
عنوان فرعی: تغذیه و یادگیری
عنوان فرعی تر : منابع غذایی تقویت حافظه (گیاهان تقویت کننده حافظه؛ زعفران )

*شهرت زیادی در تقویت اعصاب ،کمک به تحریک سلولهای مغزی و تقویت آن و همچنین تقویت حافظه دارد . ابن سینا حکیم عالیقدر مصرف زعفران را با کمی کندر و عسل به صورت خمیر جهت رفع کندی ذهن تجویز کرده است .

*این گیاه گرم وخشک بوده دارای خاصیت شادی بخش وتقویت کننده حواس و مغز و تنظیم کننده سلسله اعصاب می باشد . زعفران خواب آور بوده و در رفع تشنج که منشا آن تحریکات مغز می باشد بسیار موثر است .

download

*خلاصه ای از خواص زعفران برای مغز و سیستم مرکزی اعصاب:
1- تقویت کننده حواس
2- تقویت کننده مغز
3 – زعفران موثر در افزایش یادگیری و عملکرد حافظه
4- زعفران خون ساز و محافظ سلول های مغزی
5- نقش زعفران در بهبود اختلالات حافظه و اختلالات نرودژنراتیو
6- تنظیم کننده سلسله اعصاب
* طرز تهیه : جهت تقویت حافظه 4 گرم زعفران با 10 گرم کندر و 10 گرم زنجفیل را ساییده و با 100 گرم عسل به صورت قرص در اورید .

saffron-properties

*خلاصه ای از دیگرخواص زعفران:

1- خوردن چای زعفران باعث هضم غذا می شود
2- اثر مسکن درد دارد
3- قاعده آور است .
4- باعث تحریک اعصاب می شود
5- زعفران خون ساز است و گردش خون را آسان می سازد
6- مصرف زعفران خونریزیهای بعد از زایمان را از بین می برد .
7- قوای جنسی را تقویت می کند
8- کبد را تصفیه و قوی می سازد
9- سرفه را رفع و اثر مفید روی درمان برونشیت دارد
10- کلیه و مثانه را پاک می کند
11- آرام بخش و خواب آور است
12- زعفران ضد تشنج است
13- گاز معده را برطرف می کند
14- ادرار آور است
15– عملی برای شادی و خنده
16- دارای ویتامین‏هاى B1 وB2 و مقادیرى از مواد معدنى است.
17- آخرین اطلاعاتى که از مطالعه چندین مقاله علمى به دست آمده عبارت از آن است که ماده رنگى کروستین زعفران در مورد جلوگیرى از پیشرفت سرطان در حیوانات آزمایشگاهى بسیار مؤثر بوده است.
18- محققین عنوان نموده‏ اند عبارت از آن است که زعفران از سکته ‏هاى قلبى جلوگیرى می ‏نماید و نقش آن در این مورد جلوگیرى از لخته شدن خون می ‏باشد.
19- تاثیر زعفران براحیای سلول های آسیب دیده چشم
20- زعفران عامل پیشگیری از کاهش دید در سالخوردگی
21- زعفران موثر در درمان کوفتگی عظلات و رماتیسم
22- زعفران موثر در افزایش یادگیری و عملکرد حافظه
23- زعفران خون ساز و محافظ سلول های مغزی
24- زعفران و پوست ( طرز تهیه ماسک زعفران )
25- نقش زعفران در بهبود اختلالات حافظه در اختلالات نرودژنراتیو

*معرفی بیشتر گیاه زعفران:3
زَعفَران عربی‌شدۀ زَرپَران[۱] (نام علمی: Crocus sativus) گیاهی است از تیره‌ی زنبقیان، سردهٔ زعفران که ویژگی سرخوشی داشته و امروزه برخی شرکت‌های دارویی اروپایی از آن بعنوان اینتگراتور ضد افسردگی استفاده می‌کنند.[۲] زعفران گیاهی کوچک و چند ساله به ارتفاع ۱۰ تا ۳۰ سانتی‌متر است. از وسط پیاز و یا قاعده ساقه، تعدادی برگ باریک و دراز خارج می‌شوند. از وسط برگ‌ها، ساقه گلدار خارج شده که به یک تا سه گل منتهی می‌شود. گل‌ها دارای ۶ گلبرگ بنفش رنگ هستند که ممکن است در بعضی واریته‌ها به رنگ گلی یا ارغوانی باشند.[۳] گل‌ها دارای ۳ پرچم و یک مادگی منتهی به کلالهٔ سه شاخه به رنگ قرمز متمایل به نارنجی است. قسمت مورد استفاده این گیاه، انتهای خامه و کلاله سه شاخه است که به نام زعفران مشهور است و دارای بوی معطر با طعم کمی تلخ می‌باشد. کشت زعفران در ایران به ویژه در شهرستان های شهرستان زاوه ، تربت حیدریه، تایباد، باخرز، گناباد و بجستان در استان خراسان رضوی و شهرستان های قائنات، فردوس، سرایان و بیرجند در استان خراسان جنوبی و به تازگی در استان‌های فارس و کرمان و لرستان رواج دارد.[۴] ( به نقل از ویکی پدیا)

*قسمت مورد استفاده گیاه زعفران کلاله نارنجی رنگ گل آن می باشد. كلاله زعفران حاوی چربی، املاح معدنی و موسيلاژ است. تکثير زعفران منحصرا توسط غده زير زمينی بنه ( کورم ) متداول است. عطر و بوی زعفران به علت وجود اسانس بی رنگ تروپن دار و يك تركيب اكسيژن دار و همراه با سينئول به نام سافرانال می باشد. طعم زعفران مربوط به هيتروزيد تلخ پيكروكروسين است. رنگين بودن زعفران مربوط به وجود ماده ای به نام كروسين می باشد.

*زعفران ماده غذایی با ارزشی است که به مقدار کم از گیاه زعفران بدست می آید در واقع از هر 100 تا 200 هزار گیاه زعفران، حدود 5 كيلوگرم گل زعفران بدست می آيد كه وزن 5 کیلوگرم زعفران تازه بعد از خشك شدن به يك كيلوگرم می رسد.

*مضررات مصرف بی رويه زعفران:
مصرف بی رويه زعفران مضر می باشد و باعث استفراغ، كاهش ضربان قلب، خون ريزي از بيني، خون ریزی از پلك ها و لب و موجب سر گيجه، بي حالي، زردي پوست و عوارض خطرناك ديگر می شود که این عواقب حتی می تواند منجر به مرگ شود.
زعفران دارای مواد چرب ، املا معدنی ف موسیلاژو اسانس های فراوان می باشد .رنگ زعفران مربوط به ماده ای بنام کروسین است که در آن وجود دارد پیاز زعفران سمی است و مصرف یبش از حد آن برای حیوانات کشنده است .

*مقدار مناسب و مجاز مصرف زعفران در ماه:1018-1417544933
مصرف سه گرم زعفران برای هر نفر در ماه بسیار سالم و سودمند می باشد و مصرف بیش از 5 گرم آن برای هر نفر در ماه مضر می باشد. اما مصرف 5 گرم زعفران در يك وعده غذائی می تواند منجر به مرگ انسان گردد.

—————————————————————————————–

( ویرایش توسط دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش)

دیدگاه‌های این مطلب