موضوعات

پاسخ به سوال (اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 223) : برای ادامه تحصیل و اتمام واحد های افتاده و پاس نشده سال سوم دبیرستان، چه باید کرد؟

%d8%a7%d8%af%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%aa%d8%ad%d8%b5%db%8c%d9%84-%d8%a8%d8%b9%d8%af-%d8%a7%d8%b2-%d9%88%d9%82%d9%81-%d8%aa%d8%ad%d8%b5%db%8c%d9%84%db%8c-%d9%be%d8%a7%db%8c%d9%87-%d8%b3%d9%88%d9%85

سوال:

به نام خدا
با عرض سلام و خسته نباشید به شما و تمام کسانی که برای پیشرفت این مملکت تلاش میکنند
با عرض پوزش… من یک سوالی داشتم که مرا در گیر خود کرده و از شما خواهش میکنم با پاسخ سریع (اگر ممکن است )مرا کمک کنید.
من سال پیش در رشته ی ریاضی فیزیک درس میخوانم و در مقطع سوم دبیرستان ترک تحصیل کردم یعنی دیپلم ناقص… البته من در امتحانات نهایی خرداد شرکت کردم ولیکن چند درس را پاس نکردم (عربی-شیمی-هندسه-جبر) و در امتحانات شهریور و دی شرکت نکردم… ولی حالا خیلی دوست دارم که با اراده ی قوی دوباره شروع کنم…ولی نمی دانم که چکار کنم آیا فرصت دیگر دارم یا نه. باورکنید که شب ها تا صبح بیدارم و نمی دانم که چه کار کنم!!! برای همین از شما خواهش میکنم که جواب بدبد.
خدا قوت
( فرستاده شده توسط : محمد حسین زاده)

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
اولا : پاسخ سوال شما به تفصیل در بین پاسخ دیگر کاربران در صفحه تغییر رشته (که سوال خود را طرح و ارسال نموده اید) وجود دارد.

ثانیا : با توجه به شرایط شما، چون سوال و پاسخ مورد انتظارتان جزئیات دارد، به نظر می رسد که نیازمشاوره تحصیلی دارید.

ثالثا : مساله دیگر؛ بحث نظام وظیفه برای پسران است. چون شما به نوعی ترک تحصیل و وقفه تحصیلی داشته اید، بنابراین برای ادامه تحصیل در دوره شبانه(بزرگسالان) باید شرایط سنی خود را با آیین نامه مربوط مطابقت دهید:
” براساس آیین نامه دوره متوسطه بزرگسالان ثبت نام و تحصیل دانش آموز مشمول که ترک تحصیل داشته است، مجاز نیست و صرفا در صورت رفع ممنوعیت قانونی از نظر نظام وظیفه عمومی ادامه تحصیلی وی بلامانع است. “
بنابراین اگر در فاصله مورد اشاره که درس را رها کرده اید، سرباز شناخته شده باشید، فقط می توانید به صورت داوطلب آزاد واحد های باقیمانده را پاس کنید. چون؛
” طبق آیین نامه مذکورشرکت در امتحانات داوطلب آزاد( متفرقه) از نظر مقررات نظام وظیفه عمومی، ادامه تحصیل وی بلا مانع است. “

رابعا : برای واحد های افتاده و پاس نشده، در صورت داشتن شرایط؛ می توانیدبه سه صورت غیر حضوری داوطلب آزاد(متفرقه) یاآموزش از راه دور ویا حضوری بزرگسالان(شبانه)عمل نمایید. چون؛
بر اساس آیین نامه دوره سه ساله متوسطه چنانچه دانش آموزی پس از شرکت در امتحانات دی ماه ، موفق به گذراندن برخی از درس ها نشده باشد، حق ادامه تحصیل در واحدهای آموزشی روزانه را ندارد و می تواند برابرمقررات در واحد آموزشی بزرگسالان و یا به صورت داوطلب آزادثبت نام و کند و ادامه تحصیل دهد.

– گذراندن واحد های لازم با هریک از سه شیوه بالا شرایط خود را دارد و باید بینید با توجه به وضعیت شما کدام یک از شیوه ها مناسب تر است. مثلا با توجه به شرایط سنی اگر هنوز سرباز شناخته نشده اید و می خواهید از معافیت تحصیلی استفاده کنید و فرصت بیشتری برای گرفتن دیپلم دارید و می خواهید معدل بالایی کسب کنید، شیوه حضوری شرکت در کلاس بزرگسالان(شبانه) مناسب تر است . همچنین اگر مشکل مشمولیت سربازی ندارید و می خواهید از نظر زمانی زودتر به نتیجه برسید، می توانید از شیوه داوطلب آزاد استفاده کنید که البته بایدآمادگی آن را از لحاظ علمی برای امتحانات خرداد ماه داشته باشید. همچانکه در بالا اشاره شد، بدانید در شیوه داوطلب آزاد چون غیر حضوری به حساب می آید، لذاامکان استفاده از معافیت تحصیلی وجود ندارد.

– اگر بخواهید در دوره شبانه(بزرگسالان) تحصیل کنید، زمان اقدام برای ثبت نام و … یکی از زمان های؛ شهریورماه برای ترم اول( مهر) و دی ماه برای ترم دوم( بهمن) و یا خردادماه برای ترم تابستان(ازتیرماه)است. اما اگر بخواهید به صورت داوطلب آزاد دیپلم دوم خود را بگیرید، باید در امتحانات پایانی خردادماه شرکت کنید . اگر درس هایی از خردادماه باقی بماند، امکان پاس کردن آن در شهریور و همچنین جبرانی دی ماه وجو د دارد.

– برای شرکت به صورت داوطلب آزاد باید در اسفند ماه اقدام به ثبت نام نمایید. و در صورت از دست دادن فرصت اسفند،. با پی گیری شاید بتوانید درفروردین نیز ثبت نام کنید.

– متذکر می گردد ؛ اگر تصمیم به انتخاب روش داوطلب آزاد را دارید باید زودتر برنامه ریز و اقدام کنید.

در صورت نیاز به مشاوره می توانید به سوالات خود را صورت تلفنی پرس و جو نمایید.

باآرزوی سلامتی و موفقیت برای شما 
دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج . ابراهیمیimages-6

 

دیدگاه‌های این مطلب