موضوعات

پاسخ به سوال (اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره ۲۲۲) : چه راهنمایی برای انتخاب صحیح و منطقی رشته تحصیلی دبیرستان دارید؟

 %d8%b3%d8%b1%db%8c-%d8%b3%d9%88%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d9%87%d8%af%d8%a7%db%8c%d8%aa-%d8%aa%d8%ad%d8%b5%db%8c%d9%84%db%8c-%d8%b4%d8%ba%d9%84%db%8c

سوال:

با سلام و خسته نباشید خدمت شما.من دانش آموز دبیرستانی هستم می شه من رو در مورد انتخاب رشته راهنمایی کنید که وقتی که به رشته مورد نظرم بروم شغل خوبی در آینده بدست میاورم؟ شغلی که بهترین باشه و پرو رونق ؟؟؟؟؟؟؟و وقتی که در رشته مورد نظرم تحصیل کردم بعدا آن پشیمان نشوم؟؟
(فرستاده شده توسط : دانش آموز دبیرستانی)

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام

این سوال هم یک سوال کلی است و هم جواب مفصلی را می طلبد. چند نکته خلاصه شده را در این پاسخ ذکر می نمایم و پاسخ مبسوط آن را در ” پاسخ به سوالات عمومی هدایت تحصیلی ” خواهم آورد.

1- شناخت کافی و کامل و بعد تصمیم گیری درست در مورد رشته تحصیلی و شغلی، صرفا از طریق چند جمله در پاسخ به سوال شما، امکان پذیر نیست. هدایت تحصیلی شرایط و ابزارهای خود را لازم دارد. از جمله؛ اجرای تست های رغبت سنج شغلی – شخصیتی، تشخیص استعداد تحصیلی، و شناخت الگوهای شغلی ، موقعیت اجتماعی ـ اقتصادی مشاغل مرتبط با آن رشته، نیاز جامعه به رشته مورد نظر و شغل وابسته به آن یعنی؛ وضعیت بازار کار مشاغل مربوط به آن رشته. همچنین یکی از موضوعات مهم آشنایی با عوارض مشاغل است که در برخی از موارد معرفی مشاغل و پاسخ به سوالات ذکر کرده ایم؛ مثل رشته پزشکی، دندان پزشکی ، دریانوردی در دریاها و اقیانوس ها ، اشتغال در برج مراقبت فرودگاه و یا خلبانی(به خصوص خلبانی هواپیماهای نظامی و جنگی)و…

2- براساس اصول هدایت تحصیلی – شغلی، انتخاب رشته تحصیلی دانشگاهی باید براساس ایده شغلی مناسب و واقع بینانه باشد و نیز انتخاب رشته مقطع دبیرستان باید براساس گرایش رشته دانشگاهی صورت گیرد. رسیدن به چنین ایده ای نیازمند بهره گیری از ابزار های علمی مانند؛ تست استعداد، رغبت سنج شغلی و تست شخصیت خواهد بود که هم اکنون به خوبی در حوزه آموزش و پرورش در حال اجراست.
*برخی از این آزمون های قابل اجرای به روز درحال حاضرشامل : تست رغبت سنج استرانگ و نیز تست شغلی شخصیتی MBTI

3- انتخاب رشته های تحصیلی،باید با درنظر گرفتن ویژگی ها ی آن و تطبیق آن با انتظارات خود صورت گیرد. البته انتظارات واقع بیانه نه خیال پردازی…!!! رشته حقوق و رشته حسابداری جزء رشته های قوی و پر طرفدار در این گروه است، اما همانطور که متذکرشدیم، توان و همت و پی گیری های خود فرد در اولویت است.

4- برخی از اطلاعات مورد نظر شما به اختصار و با عنوان “معرفی رشته های دانشگاهی” در سایت های دانشگاه ها موجود است.

5- بدون مشاوره کافی تصمیم و اقدامی نکنید. لذا برای جمع بندی و رسیدن به یک تصمیم قطعی، نیازمند جلسه مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی و شغلی هستید.

*** هر چند این سوال در دیگر سوالات اختصاصی کاربران پاسخ داده شده اما به دلیل اهمیت آن ، پاسخ های تفصیلی آن متعاقبا در سایر سوالات عمومی ،خواهد آمد. پی گیری نمایید.

باآرزوی سلامتی و موفقیت برای شما 
دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج . ابراهیمی29qp2rr1gr

دیدگاه‌های این مطلب