موضوعات

تحول بنیادین آموزش و پرورش همچنان روی کاغذ / تا اجرا فاصله بسیاری داریم

img008

در برنامه مناظره با موضوع تحول بنیادین آموزش و پرورش مطرح شد:

سند تحول بنیادین
یک کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به این که تحول بنیادین آموزش و پرورش همچنان روی کاغذ باقیمانده و با اجرا فاصله بسیاری دارد گفت: سند تحول بنیادین بیشتر انتزاعی بوده و کمتر قابل کمی‌سازی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مهدی نویدادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در برنامه مناظره غیر محرمانه با موضوع بررسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با اشاره به این که کارشناسان آموزشی مدت‌هاست که به این باور رسیده‌اند سیستم آموزشی پاسخگوی نیازهای نیست اظهار کرد: این موضوع منجر به آن شد تا نیاز به طراحی نظام آموزش و پرورش دیگر احساس شود.

وی افزود: اقدامات صورت گرفته منجر به تدوین سند تحول بنیادین شد، چرا که کارشناسان معتقد بودند سیستم آموزشی وارداتی بود و براساس فلسفه خاصی بنا نهاده شده است. بنابراین زمانی که از فرهنگ ایرانی و اسلامی سخن می‌گوییم باید مبانی فلسفی خاص خود را که با نظام موجود همخوانی است طراحی کنیم به همین دلیل تلاش‌ها برای تدوین نظام آموزش اسلامی صورت گرفت.

نوید ادهم ادامه داد: به دلیل آن که تار و پود سیستم آموزشی براساس مبانی دیگری بنا نهاد شده است، قابلیت اسلامی شدن را نداشت. از سوی دیگر سیستم آموزشی بسیار کند و بهره‌وری آن اندک بود بنابراین برای افزایش بهره‌وری باید سیستم دیگری طراحی می‌شد.

* طبق سند تحول بنیادین مدرسه کانون اصلی تربیت است.

به گزارش تسنیم رضا مددی مشاور وزیر آموزش و پرورش در بحث تحول بنیادین با اشاره به این که سند تحول بنیادین 131 راهکار دارد و برای دستیابی به آموزش و پرورش مطلوب باید آنها را اجرا کرد گفت: اجرای این راهکارها نیازمند یک برنامه بود به همین دلیل نقشه راه سند تحول، برنامه اجرایی آن است.

وی افزود: تغییر ساختار آموزشی به 6.3.3، تغییر کتاب‌های درسی تا پایان پایه نهم استقرار پایه دهم از سال تحصیلی 95 – 96، هدایت تحصیلی و تربیتی دانش‌آموزان و سیاستگذاری و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش براساس تحول بنیادین از جمله اقداماتی است که در این رابطه تا به امروز عملیاتی شده است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در بحث تحول بنیادین ادامه داد: طبق این سند تاثیرات تربیتی در مدرسه از طریق نیروی انسانی، فضا و تجهیزات امکان پذیر است و اگر مدرسه زیبا نباشد و تجهیزات آن با روحیات و سن دانش‌آموزان تناسب نداشته باشد، تربیت امکان پذیر نیست به همین دلیل است که در معماری مدارس باید به دوره تحصیلی نیز توجه داشت، یعنی معماری دبستان با دبیرستان متفاوت است.

مددی افزود: نگاه سند تحول بنیادین این است تا برنامه‌های آموزش و پرورش به سمت پژوهش محوری حرکت کرده و تمرکز بر حافظه محوری کاهش یابد. به همین دلیل زمینه تفکر، اندیشیدن و خلاقیت باید در دانش‌آموزان رشد یابد.

وی مطرح کرد: طبق سند تحول بنیادین، مدرسه کانون اصلی تربیت است و محیط‌های محلی باید در سرنوشت مدارس تاثیرگذار باشند. یعنی از ظرفیت مدرسه در اداره محله استفاده شود و سوی دیگر اداره مدارس در اختیار مردم و نهادهای محلی باشد. بر همین اساس درهای مدارس بعدازظهرها به روی مردم محل باز بوده و آنها می‌توانند از حیاط و کتابخانه مدرسه استفاده کنند.

به گزارش تسنیم مرتضی نظری – کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شاهد بودیم که در هنگام اجرای سند تحول بنیادین اعمال نظرهایی صورت گرفت که با روح سند تفاوت داشت، افزود: سند تحول بنیادین هنوز به طور مشخص فاز اجرایی و عملیاتی خود را آغاز نکرده است و صرفاً شاهد تغییر نظام آموزشی به 6.3.3 بودیم به همین دلیل است که می‌توان مدعی شد که سند تحول بنیادین همچنان روی کاغذ باقی مانده و با اجرایی شدن فاصله زیادی دارد.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: مخاطب اصلی سند تحول بنیادین به طور دقیق مشخص نیست و نمی‌دانیم که مدیران اجرایی، معلمان، دانش‌آموزان یا خانواده‌ها مخاطب آن هستند و این سند چه بخشی را تحت تاثیر قرار خواهد داد، به گونه‌ای که در سال‌های گذشته شاهد بودیم یک مسئول معلمان را مخاطبان اصلی سند خطاب می‌کرد و مسئول دیگری مدیران اجرایی را مخاطبان اصلی می‌دانست.

نظری بیان کرد: برای تدوین سند تحول بنیادین زحمات بسیاری از سوی کارشناسان و مدیران اجرایی صورت گرفت اما این سند از یک نقطه ضعف اساسی رنج می‌برد و هنوز نتوانسته در سطح جامعه گفتمان‌سازی لازم را ایجاد کند چرا که این سند در فضای غیرواقعی و غیر اجرایی سیر می‌کند.

وی گفت: سند تحول بنیادین بیشتر انتزاعی بوده و قابل کمی‌سازی نیست، یعنی نمی‌توان ما به ازای اجرایی آن در کلاس درس چه پارامترهایی است.

این کارشناس آموزش و پرورش بیان کرد: ایران تا سال 1404 باید کشور نخست منطقه باشد، بنابراین باید بدانیم که سند تحول بنیادین چه نسبتی با اسناد بالا دستی و چشم‌انداز 1404 دارد. ایران در شرایطی می‌تواند کشور نخست منطقه باشد که نظام تعلیم و تربیت آن شهروندانی را تحویل جامعه دهد که برای رسیدن کشور به افق 1404 کمک کنند.

نظری عنوان کرد: در سند تحول بنیادین بخش‌هایی وجود دارد که دارای ابهام است، به عنوان مثال در حوزه مربوط به دانش‌آموزان 15 ویژگی و انتظار وجود دارد که حتی خداوند چنین انتظاری را از پیامبران نداشت.

وی افزود: سند تحول بنیادین بار سنگین ارزشی را از معلم و دانش‌آموز می‌خواهد اما راه رسیدن به آن را مشخص نکرده است.
————————————————————————-
به نقل از خبرگزاری تسنیم ( شناسه خبر: 1193499 – ۰۲ مهر ۱۳۹۵ – ۰۰:۲۷)

دیدگاه‌های این مطلب