موضوعات

عادات غذایی(14) : تغذیه و یادگیری – بخش هفتم: تقویت حافظه/ قسمت پنجم:گیاهان تقویت کننده حافظه( 2- مریم‌گلی)

images-13

«« مریم گلی گیاهی است برای تقویت حافظه‌ی شما ؛ متخصصان طب سنتی خواص بیشماری برای این گیاه عنوان کرده‌اند و آن را یکی از گیاهان ضدپیری می‌دانند. در واقع این گیاه تأثیر زیادی در مقابله با یائسگی، گرگرفتگی، تقویت حافظه و غیره دارد. بیماری آلزایمر در نتیجه‌ی کاهش سطح یکی از انتقال‌دهنده‌های عصبی بروز می‌کند که مریم گلی این روند را کاهش می‌دهد. به خاطر اینکه قادر است از ترشح آنزیم مسئول این تخریب جلوگیری کند.»»

مبحث: پزشکی-بهداشتی
عنوان اصلی: تغذیه (عادات غذایی)
عنوان فرعی: تغذیه و یادگیری
عنوان فرعی تر : منابع غذایی تقویت حافظه (گیاهان تقویت کننده حافظه؛ مریم‌گلی )

مریم‌گلی معمولی گیاهی است چند ساله و علفی، ریشه راست و دارای انشعابات فراوان ساقه راست و ارتفاع آن بین ۸۰-۵۰ سانتی متر می‌باشد. ساقه‌های جوان به رنگ سبز تیره وپوشیده از کرکهای انبوه و خاکستری رنگ است.
مریم‌گلی هم برای تقویت حافظه مفید است. این گیاه مدیترانه‌ای با آن گل‌های آبی صورتی رنگ خود خواصی دارد که از دوره‌ی باستان طرفدار داشته است. از این گیاه برای درمان مشکلات گوارشی و “التهاب مخاط” استفاده می‌کنند. علاوه بر این‌ها مریم گلی برای تقویت حافظه مفید است به طوری که در تهیه‌ی داروهای مربوط به “آلزایمر” استفاده می‌شود.240px-salvia_officinalis0

از زمان‌های قدیم از گیاه مریم گلی به عنوان یک گیاه دارویی استفاده شده است. این گیاه از خانواده‌ی نعناع بوده و برخلاف اسم زیبایش مزه‌ی کمی تلخی دارد. متخصصان طب سنتی خواص بیشماری برای این گیاه عنوان کرده‌اند و آن را یکی از گیاهان ضدپیری می‌دانند. در واقع این گیاه تأثیر زیادی در مقابله با یائسگی، گرگرفتگی، تقویت حافظه و غیره دارد.

به تعبیردیگرمریم گلی حافظه‌ی شما را از نابودی نجات می‌دهد. به خاطر اینکه می‌تواند از اکسایش مواد چرب در سیستم عصبی پیشگیری کرده و روند تخریب سلول‌های عصبی را به تعویق می‌اندازد. در نتیجه باعث بهبود و تقویت حافظه می‌شود. بر اساس نتایج بررسی‌های متعدد، مریم گلی برای مقابله با آلزایمر موثر است. بیماری آلزایمر در نتیجه‌ی کاهش سطح یکی از انتقال‌دهنده‌های عصبی بروز می‌کند که مریم گلی این روند را کاهش می‌دهد. به خاطر اینکه قادر است از ترشح آنزیم مسئول این تخریب جلوگیری کند.

*اطلاعات غذایی مریم‌گلی ( مقدار در هر ۱۰۰‏ g ) :    1893520220910910023095178911418512713219448
– انرژی (کیلوکالری 314 )
– چربی کل ۱۳ g
– چربی اشباع ۷ g
– چربی چنداشباع‌نشده ۱٫۸ g
– چربی تک‌اشباع‌نشده ۱٫۹ g
– کلسترول ۰ mg
– سدیم ۱۱ mg
– پتاسیم ۱٬۰۷۰ mg
– کربوهیدرات کل ۶۱ g
– فیبر غذایی ۴۰ g
– قند ۱٫۷ g
– پروتئین ۱۱ g
– ویتامین آ ۵٬۹۰۰ IU ویتامین ث ۳۲٫۴ mg
– کلسیم ۱٬۶۵۲ mg آهن ۲۸٫۱ mg
– ویتامین دی ۰ IU ویتامین ب۶ ۲٫۷ mg
– ویتامین ب۱۲ ۰ µg منیزیم ۴۲۸ mg
————————————————————————————-
مبنع اینترنتی:
1- سایت تبیان؛ بخش تغذیه و آشپزی- نویسنده : فاطمه مهدی پور ( http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=286626 )
2- ویکی‌پدیا

دیدگاه‌های این مطلب