موضوعات

جای خالی « سلامت روان » در طرح تحول سلامت!؟

سلامت روان1جای خالی « سلامت روان » در طرح تحول سلامت؛
نامه همکار گرامی،جناب آقای ابوالفضل رحمانی (کارشناس ارشد روان شناسی ،مشاور مدرسه و مسئول اداره مشاوره آموزش و پرورش تهران) به نمایندگی مشاوران مدارس، خطاب به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی
وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
با سلام و احترام؛
فرا رسیدن هفته دولت را به شما و دولتمردان دولت تدبیر و امید تبریک و تهنیت عرض میکنم.
ابتدا از تلاشهای ارزنده تان در اجرای طرح تحول سلامت در کشور که با درایت ریاست محترم جمهوری و پشتیبانی کم نظیر هیأت دولت همراه بود، تقدیر و تشکر می نمایم. اما سوالاتی در خصوص طرح تحول سلامت، ذهن همکاران بنده را مشغول نموده که خواستم از حضرت عالی به عنوان چهره علمی و دانشگاهی و اجرایی بپرسم.
۱- آیا در طرح تحول سلامت جایگاهی برای سلامت روان پیش بینی شده است یا نه؟
۲ – آیا اساساً اعتباری برای سلامت روانی رفتاری مردم در این طرح جامع دیده شده یا نه؟
۳ – با توجه به اینکه درصد بالایی از جمعیت کشور را جوانان و نوجوانان تشکیل میدهند برای سلامت روانی و ارتقای سلامت روانی این گروه در این طرح چه جایگاهی تعریف شده؟
۴- در حالیکه آمارها نشان میدهد بیش از ۵۰ درصد مراجعان به مطب پزشکان ، مشکلاتی با علل سایکوسوماتیک است آیا به این مقدار در طرح تحول سلامت به مقوله سلامت روان اعتبار تخصیص یافته است ؟
۵ از آنجاییکه به دلایل مختلف آسیب های روانی رفتاری جامعه کودک ونوجوان کشور را بصورت جدی تهدید می کند، در طرح سلامت در این خصوص چه برنامه هایی پیش بینی و عملیاتی شده است.
۶ جناب آقای دکتر هاشمی؛ تا امروز گزارشات و اخباری که از اجرای طرح تحول سلامت منتشر شده را بررسی کردم. تا این تاریخ برنامه ی عملیاتی و اجرایی که در طرح تحول سلامت به مسأله سلامت روانی کودکان و نوجوانان پرداخته باشد را ندیدم (اگر هم بوده) آیا پرداختن به سلامت روانی از اهمیت کمتری برخوردار است؟
۷ جناب آقای دکتر هاشمی؛ تا این تاریخ برای تأسیس و تجهیز مراکز تخصصی مشاوره و روانشناختی ویژه کودکان و نوجوانان ، چقدر اعتبار تخصیص یافته ؟ چندبرنامه و اقدامی عملیاتی گردیده است؟
۹ جناب آقای دکتر ؛ اینجانب بواسطه ارتباطی که با قشر کودک و نوجوان دارم و همچنین بواسطه شغل خود، یقین دارم که کودکان و نوجوانان کشور نیازمند حمایت های بیشتری هستند تا از گزند آسیب های روانی رفتاری پیش روی آنها در امان باشند ، آیا در طرح تحول سلامت برای این موضوع برنامه و اقدامی پیش بینی شده است یا خیر؟
۱۰ وزیر محترم؛ در طرح تحول سلامت برای توانمند سازی روانشناسان و مشاوران مدارس که با مسائل روانی رفتاری دانش آموزان و خانواده ها مرتبط هستند ودر خط مقدم مقابله با آسیب ها قرار دارند اعتباری، برنامه ای، فرایندی پیش بینی شده است یانه؟
۱۱ از آنجاییکه حضرت عالی رجا واثق دارید پیشگیری، مقدم بر درمان است و هزینه پیشگیری به مراتب کمتر از درمان است آیا حضرت عالی که متولی سلامت روان مردم نیز هستید برای پیشگیری از آسیب های روانی کودکان و نوجوانان( دانش آموزان ) در این طرح عظیم جایگاهی تعریف شده و اگر تعریف شده است متناسب با اهمیَت و ضرورت آن بوده است یا خیر؟
در پایان از خداوند قادر متعال برای شما و خدمتگزار ان به ملت و کشور توفیقات روز افزون را خواهانم.
باسپاس
ابوالفضل رحمانی
کارشناس ارشد روانشناسی و مشاور مدرسه
——————————————————————————————————————————-
به نقل از کانال مشاوران مدارس ایران

دیدگاه‌های این مطلب