موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 214 ) : ادامه تحصیل در رشته کامپیوتر با داشتن دیپلم صنایع چوب چگونه امکان دارد؟

images (11)

سوال:

من دیپلم صنایع چوب هستم امکانش هست که من برم و ادامه تحصیلم رو در رشته کامپیوتر بدم .اگه تغییر رشته بدم باز باید دوم دبیرستان و سوم دبیرستان رو دوباره بخونم یا ……

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
راه اول: پی گیری ادامه تحصیل در رشته مذکور از طریق دانشگاه های فنی حرفه ای و کاردانی علمی کاربردی با اخذ دیپلم مجدد در رشته فنی کامپیوتر و با شرکت و پذیرش در آزمون ورودی این نوع دانشگاه ها:
-چون به طور معمول ادامه تحصیل برای دیپلم های فنی (کاردانی) تنها در رشته ای که فارغ التحصیل شده اند، امکان دارد، لذا اگرشما بخواهید رشته کامپیوتررا برای مقطع کاردانی ادامه تحصیل بدهید، باید حتما نوع دیپلم بارشته انتخابی کاردانی تطابق داشته باشد لذا بایددیپلم کامپیوتر داشته باشید.

-با توجه به آیین نامه موجود، امکان گرفتن دیپلم فنی دیگری مثل کامپیوتر،از طریق شاخه فنی حرفه ای وجود ندارد.

-برای گرفتن دیپلم فنی مجدد می توانید تنهااز شاخه کار ودانش به صورت داوطلب آزاد(متفرقه) ، بزرگسالان(شبانه) و یا آموزش از راه دور، عمل نمایید. بدین صورت که چون تغییر رشته به شاخه کار ودانش نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد، شما می توانید رشته کامپیوتر را تنها از طریق شاخه کار ودانش پی گیری کنید. برای این کار باید مدارک کارنامه درس هایی که تا به حال خوانده اید(کارنامه سه ساله ستونی) را از مدرسه کنونی خود دریافت کرده وسپس به واحد مشاوره و امتحانات اداره آموزش و پرورش محل تحصیل خود ارایه دهید تا با دریافت یک کارنامه تطبیقی ، اولا؛ واحد های مشترک رشته قبلی شما با رشته مورد نظر در شاخه کارودانش مشخص و مورد قبول واقع شده و ثانیا؛ واحد های تخصصی رشته کامپیوتر هم برای پاس کردن معلوم گردد.

را دوم: ادامه تحصیل در رشته کامپیوتر از طریق کارشناسی دانشگاه های دولتی، آزاد، پیام نور و غیر انتفاعی با شرکت و پذیرش در کنکور سراسری:
برای این منظور باید حتما دوره پیش دانشگاهی را ترجیحاً در رشته ریاضی بگذرانید و بعد در کنکور کارشناسی شرکت کنید. یعنی باید دوره پیش دانشگاهی را از طریق بزرگسالان(شبانه) و یا داوطلب آزاد( متفرقه) بگذرانید. برای گذراندن دوره پیش دانشگاهی در دوره بزرگسالان باید در امتحان تغییر رشته از دیپلم فنی به پیش دانشگاهی ریاضی ، شرکت کنید و نمره قبولی کسب کنید.( جزئیات آن را در دیگر سوالات به تفضیل پاسخ داده ایم. گذراندن دوره پیش دانشگاهی به صورت داوطلب آزاد، نیازی به امتحان تغییر رشته و یا حتی گواهی پایان خدمت (در صورت مشمولیت برای پسران) ندارد.

راه سوم: ادامه تحصیل در کاردانی دانشگاه آزاد بدون آزمون که براساس رشته محل های تعریف شده برای کامپیوتر در دفترچه راهنمای آن قابل پی گیری خواهدبود. لازم است دفترچه راهنمای مذکور را به دقت بخوانید و مراحل ثبت نام آن را انجام دهید.

با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما approval
دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج . ابراهیمی

 

دیدگاه‌های این مطلب