موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 212 ) : بازار کار رشته دندان پزشکی چگونه است؟

images (5)

سوال:

سلام
ممنونم از سایت خوبتون…
من میخواستم کنکور تجربی شرکت کنم واسه انتخاب رشته طبق علاقه میخواستم دندانپزشکی بخونم
بازار کارش و … یه توضیحاتی میخواستم.
بانهایت تشکر
( فرستاده شده توسط: حامد )

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
شناخت کافی و تصمیم گیری درست در مورد رشته تحصیلی و شغلی صرفا از طریق چند جمله در پاسخ به درخواست شما، امکان پذیر نیست. هدایت تحصیلی صحیح باشرایط و ابزارعلمی میسر می شود. از جمله؛ اجرای تست های رغبت شغلی – شخصیتی، تشخیص استعداد تحصیلی، و شناخت الگوهای شغلی و… که هر کدام از این موارد نیازمند جلسه مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی و شغلی است.
در عین برای نمونه جند نکته کـــــلی را ذکر می کنیم:
1- بازار کار رشته دندان پزشکی در حال حاضر خوب است اما شرایط چند سال دیگر قابل پیش بینی دقیق نیست چون ممکن است به دلیل فار غ التحصیلان فراوان، این رشته اشباع گردد.
2-اگر کسی بخواهد پیشرفت قابل قبولی دررشته دندان پزشکی داشته باشد، نیازمند سرمایه اولیه است.
3-از لحاظ سطح تحصیلات علمی و تخصصی، رشته دندان پزشکی نسبت پزشکی و داور سازی، در رده سختی کمتری دارد.
4- از نظر زمانی نسبت سایر گرایش های علوم پزشکی زودتر به نتیجه می رسد.

*** می توانید از طریق جستجو در اینترنت به برخی از پاسخ خود برسید. برای نمونه موارد زیر را با دقت بخوانید:
1-آینده شغلی ، بازار کار، درآمد:
امروزه در کشور ایران نزدیک به ۱۲ هزار دندانپزشک وجود دارد و از سوی دیگر سالانه ۱۸ دانشکده دندانپزشکی دولتی و خصوصی موجود در کشور بیش از ۱۰۰۰ دندانپزشک تربیت می‌کنند. حال سوال اینجاست که آیا برای این تعداد فارغ‌التحصیل رشته دندانپزشکی فرصت‌های کاری وجود دارد؟
امروزه در کشور ایران فرصت‌های شغلی برای دندانپزشکان جوان به دو دلیل عمده محدودتر شده است که یکی از این دلایل پیشرفت بهداشت در کشور ایران است است. یعنی خوشبختانه کشور ایران نیز مانند سایر کشورهای جهان در جهت پیشگیری و اهداف بهداشتی حرکت کرده و بسیاری از بیماری‌ها را مهار و کنترل کرده است. در نتیجه مردم کمتر به پزشکان و دندانپزشکان مراجعه می‌کنند. از سوی دیگر در چند سال اخیر رشد پزشکان و دندانپزشکان نسبت به نرخ رشد جمعیت افزایش یافته است. برای مثال اگر تا ۲۰ سال قبل به ازای هر ۲۵ هزار نفر یک دندانپزشک وجود داشت حال به ازای هر ۵ یا ۶ هزار نفر یک دندانپزشک وجود دارد. البته ذکر عوامل فوق به معنای آن نیست که هیچ فرصت شغلی برای دندانپزشکان جوان وجود ندارد بلکه در بسیاری از شهرستانهای کشور، ایران هنوز شاهد کمبود دندانپزشک هستیم. یعنی در حالی که در بعضی از نقاط کشور به ازای هر ۲ هزار نفر یک دندانپزشک داریم، در نقاط محروم کشورمان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر یک دندانپزشک وجود دارد.

2-افزایش تعداد دندانپزشک و بیکاری دندانپزشکان جوان :
افزایش تعداد دندانپزشکان جوان بیکار تنها مشکل ایران نیست چون طبق بررسی‌ها و پیش‌بینی‌های جوامع علمی خارج از ایران ، در سال ۲۰۳۰ میلادی بهداشت دهان و دندان مردم به اندازه‌ای خوب خواهد بود که دندانپزشکی عمومی به بخشی از پزشکی عمومی برخواهد گشت و رشته دندانپزشکی تنها جنبه تخصصی پیدا می‌کند.
3-وضعیت نیاز کشور ایران به این رشته در حال حاضر :
اگرچه اهمیت رشته دندان‌پزشکی در شهرهای بزرگ و متوسط تا حدود زیادی روشن است، اما متاسفانه هنوز این رشته نتوانسته است ارزش والای خود را در شهرهای کوچک و روستاها، آن‌چنان که باید نشان دهد. گرایش روزافزون داوطلبان به این رشته و مراجعه رو به افزایش شهروندان به شاغلان این حرفه ، می‌تواند اهمیت قابل ملاحظه و نیاز به متخصصان را در این رشته ، حتی در مقایسه با سایر رشته‌های پزشکی به وضوح نشان دهد.
4-دشواری‌ها و مشکلات تحصیل در این رشته :
دندانپزشکی حرفه‌ای است که با کارهای عملی بر روی بیمار همراه است، بنابراین امکان انتقال بیماری‌های عفونی مثل هپاتیت یا ایدز از بیمار به پزشک بسیار زیاد است و دندانپزشکان باید همواره به اصول کنترل عفونت توجه داشته باشند چون یک کوتاهی یا اشتباه می‌تواند برای آنها عواقب ناخوشایندی داشته باشد. همچنین یک دندانپزشک باید بطور مرتب نرمش و ورزش کند تا دچار کمردرد و پادرد مزمن نگردد.
– همچنین دیسک کمر از عوارض مهم شغلی رشته دندان پزشکی است.
امید است به بخشی از جواب رسیده باشید.

با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما approval
دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج . ابراهیمی

 

دیدگاه‌های این مطلب