موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 211 ) : از رشته های گروه تجربی کدامیک بهتراست؟


Capture

سوال:

باتشکر.از رشته های شاخه تجربی بنظرتون کدوم بهتره هم از نظر بازار کار و هم ادامه دادن تا دکتری ؟البته جز پزشکی و دندان پزشکی

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
پاسخ اول) توجه به نکات عمده و مهم در مبحث هدایت تحصیلی:
– عوامل تاثیر گذار و تعیین کننده برای انتخاب رشته تحصیلی و شغلی ، متعدد است. هرکدام از عوامل جایگاه ویژه خود را برای پیشرفت دارد. از جمله این عوامل را می توان استعداد فردی، رغبت و انگیزه بالا، نیاز جامعه به رشته و شغل موردنظر، موقعیت اجتماعی فرد، پی گیری وپشتکار و… نام برد.
– یکی از راه هاو منابع تحلیل و تفسیر این بخش، تست های هدایت تحصیلی است.
– همچنین؛ مشاوره با فرد یا افراد ذی اطلاع یکی از راه کار های کمک کننده خواهدبود.
خلاصه کلام اینکه؛ موفقیت در یک رشته تحصیلی تا حد زیادی به توان وتلاش ، ویژگی های فردی بستگی دارد.

پاسخ دوم)اشاره به چند رشته مناسب دیگر برای گروه پزشکی:
– برای خانم ها رشته ای مثل داروسازی و تغذیه رشته های قابل اتکا و با در نظر گرفتن مطالب بالا، زمینه پیشرفت خوبی در آن ها برایشان وجود دارد. به رشته داروسازی در چند سال گذشته توجه بیشتری نسبت به گذشته شده است. این ارتقاء به دلایل مختلف از جمله زودتر به نتیجه رسیدن و بحث درآمد و … پیش آمده است. البته در مجموع رشته پزشکی همجنان رتبه اول را در مجموع انتخاب ها به خود اختصاص می دهد، اما به دلایلی که اشاره شد برخی از داوطلبین با رتبه ممتاز که امکان قبولی در رشته پزشکی برایشان رشته هایی  مثل دندان پزشکی  و یا داورسازی را ترجیح می دهند بنابراین فاکتورهای مختلف دخیل در انتخاب بهتر از جمله علاقه و رغبت را از نظر دور نکنید. 
– برای آقایان هم به نظر می رسد علاوه بر داروسازی ، رشته دامپزشکی جزء رشته های قابل قبول و زمینه کاری مناسبی برای علاقه مندان وجود دارد.

پاسخ سوم) اگر شک و تردید دارید:
هیچ رشته ای را با شک و تردید انتخاب نکنید و حتما با اطلاعات جامع و حتما شرایط ویژه شغلی آن را بررسی کنید. مثل رشته پزشکی که واقعا شرایط سختی دارد و تنها برای کسی توصیه می شود که عاشق آن باشد. در هر صورت از جلسات مشاوره تخصصی غافل نباشید.

در پایان برخی از آمار های انتخاب رشته در گروه تجربی را در رتبه های مختلف ذیلاّ می آوریم که به پاسخ سوال شما نیز تا حدی کمک  می کند:

13950329Pkddgie35

 

13950329P3m3lx3775

13950329P1l3oo5752

 

 

با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما approval
مرکز مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج . ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب