موضوعات

پاسخ به سوال ( عمومی هدایت تحصیلی- شماره 155 ) : برای پی گیری اعتراض خود به نمره دروس امتحانی چه باید کرد؟

نحوه پی گیری اعتراض به نمره-1

سوال:

چنانچه دانش آموز و یا ولی ایشان به نمره امتحان درسی خود اعتراض داشته باشد، طبق آیین نامه های آموزش و پرورش چه اقداماتی می تواند انجام دهد؟

پاسخ:

پاسخ اول : طبق آیین نامه های موجود، درخواست تجدید نظر حق دانش آموز و ولی ایشان است. و این اعتراض حداقل تا دو مرحله قابل پی گیری و رسیدگی است؛ مرحله اول در داخل مدرسه و زیر نظر مدیر و مرحله دوم اعلام اعتراض به اداره آموزش و پرورش منطقه مربوط به مدرسه محل تحصیل و زیر نظر واحد رسیدگی به شکایات و واحد امتحانات.

پاسخ دوم: اقدامات لازم برای رسیدگی به اعتراض دروس کتبی درامتحانات داخلی ، فقط توسط مدیر مدرسه قابل پی گیری خواهد بود.

پاسخ سوم: براساس مجموعه مصوّبات شورای عالی آموزش و پرورش، اعتراض دانش آموز و یا ولی ایشان به نمره درسی اعلام شده تنها در مورد دروس کتبی قابل پی گیری می باشد و دروس شفاهی ، کارگاهی، آزمایشگاه و عملی[ مثل ورزش] قابل اعتراض نمی باشند. ( تبصره ماده 62 )
*متن آیین نامه تبصره ماده 62:
” نمرات درس های عملی( غیرکتبی) و کارگاهی و بخش عملی استاندارد مهارت و درس های شفاهی قابل اعتراض و تجدیدنظرنمی باشد و نمره اعلام شده قطعی است.”

پاسخ چهارم :
طبق ماده 28 آیین نامه امتحانات دوره های ابتدایی و دوره اول متوسطه1( راهنمایی سابق) و ماده62 آیین نامه آموزشی دوره متوسطه روزانه ، مهلت اعتراض به نمرات امتحانات امتحانات پایانی هر نوبت و یا دوره تابستانی و شهریور ودی ماه ( اعم از نهایی و غیر نهایی) حداکثر 5 روز پس از اعلام نتیجه امتحانات آن نوبت می باشد.

پاسخ پنجم : درصورتی که دبیرمربوط به درس مورد اعتراض، از تجدیدنظر برگه خودداری می کند، مدیر مدرسه باید برگه درس مورد اعتراض را برای تجدیدنظر به دبیر دیگر تحویل داده و تجدیدنظر انجام گیرد.
*متن آیین نامه در این مورد (ماده 28 آیین نامه امتحانات دوره های ابتدایی و دوره اول متوسطه1( راهنمایی سابق) و ماده62 آیین نامه آموزشی دوره متوسطه روزانه) :
” در امتحانات داخلی مدیر واحد آموزشی موظف است اوراق امتحانی معترضان را جهت تجدیدنظردر اختیار همان مصحح مربوط ویا به تشخیص خود در اختیار مصحح مربوط و همچنین یک نفر دیگر از معلمان[یعنی دونفر]قرار دهد. نمره ورقه تجدیدنظرشده با امضاء مصحح مربوط و یا مصحح مربوط و و تجدیدنظر کننده [دو نفر] حسب مورد تعیین می شود.در صورت اختلاف نظر، راِ معلم سوم واجد شرایط قطعی و لازم الاجراست. “

پاسخ ششم: طبق همان ماده 62 ؛ باید حداکثر ظرف 5 روز پس از پایان مهلت اعتراض [10 روز پس از اعلام نتایج امتحانات به دانش آموزان] نتیجه به اطلاع معترضان برسد.

باآرزوی سلامتی و موفقیت برای شما approval
مرکز مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج . ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب