موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 205 ) :سال سوم هنرستان رشته معماری هستم.برای ادامه تحصیل در رشته تجربی، چه باید کرد؟

تغییر رشته از معماری به تجربی

سوال:

با عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما.
من در سال سوم هنرستان رشته معماری مشغول به تحصیل هستم قصد دارم به تجربی تغییررشته دهم! چه دروسی را باید امتحان بدهم؟ آیا بعداز تغییر رشته به تجربی می توانم پیش دانشگاهی را به صورت غیر حضوری بخوانم؟ یا هنگامی که دانشجو هستم همزمان می توانم برای دیپلم اقدام کنم؟ فقط من باید قبل از ۲۰ سالگی دیپلم تجربی بگیرم. خواهشمندم مرا راهنمایی فرمایید.
با تشکرات فراوان.
( فرستاده شده توسط نوید)

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
اطلاعات شما ناقص است برای مثال نفرمودید که رشته معماری را در شاخه فنی حرفه ای تحصیل می کنید و یا کار ودانش؟ ویا هدف شما از تغییر رشته تجربی چیست؟

دو هدف می تواند مورد نظر باشد:

*هدف اول: یک هدف شما می تواند شرکت در کنکور گروه تجربی بوده و اینکه می خواهید در یکی از رشته های آن ادامه( مثل پزشکی و…) تحصیل بدهید، در این صورت جواب های زیر را پی گیر کنید:

1- باید از سال سوم (با داشتن دیپلم فنی معماری) به پیش دانشگاهی تجربی تغییر رشته بدهید.
2- درس های تغییر رشته با دیپلم معماری از شاخه کار ودانش به پیش دانشگاهی تجربی شامل سه درس؛ زیست شناسی1 – زیست شناسی2 – شیمی 3 می باشد. و با دیپلم معماری شاخه فنی حرفه ای شامل دو درس زیست1 و زیست 2 می باشد.
3- حداقل نمره 10 را در درس های امتحان تغییر رشته کسب نمایید.
4- دروس امتحان تغییر رشته هیچ تاثیری در معدل دیپلم قبلی و سوابق تحصیلی شما برای کنکور ندارد و فقط مجوز ورود به رشته دیگر است.
5- امتحان تغییر رشته فقط یک بار در سال و زمان آن در تابستان است.
6- زمان اقدام برای ثبت نام امتحان تغییر رشته در تیر ماه خواهدبود.
7-برای شرکت در امتحان تغییر رشته، باید از مدرسه محل تحصیل خود یک معرفی نامه عکس دار برای حوزه امتحانی تغییر رشته، بگیرید.
8- دیپلم فنی معماری شما برای سوابق تحصیلی محاسبه نخواهد شد.

**هدف دوم: اخذ دیپلم تجربی برای اهداف دیگراست که در سوالات دیگر به تفصییل پاسخ داده ایم و خلاصه آن را در ذیل می آوریم:

در این صورت سال اول دبیرستان شما در رشته هنرستانی معماری (نظام قبلی که فعلا سال سوم و پیش دانشگاهی آن باقی مانده است) به عنوان سال عمومی و مشترک با رشته تجربی پذیرفته شده و سپس برای پاس کردن درس های رشته تجربی به منظور اخذ دپیلم تجربی دو راه برای شما باقی خواهد بود :

– یک راه استفاده از روش تطبیق واحد است؛ که در این صورت تمام دروس مشترک پایه دوم وسوم (دروس عمومی) رشته معماری شما با رشته تجربی پذیرفته خواهد شد و مابقی دروس غیر مشترک (دروس اختصاصی) را باید از راه مدرسه بزرگسالان( شبانه) و یا داوطلب آزاد( متفرقه) امتحان دهید. در این صورت گذراندن واحد ها، حدوداً یک سال طول می کشد.

– راه دیگر این است که از تطبیق واحد استفاده نکنید و تمام واحد های پایه دوم و سوم رشته تجربی را بگذرانید. گذراندن واحد ها از این روش ، حدوداً دو سال طول می کشد.

• متذکر می گردد که:
الف) اگر می خواهید نمرات سوابق تحصیلی شما بالا باشد ونیز اگر نمرات شما در دروس مشترک( عمومی) بین دو رشته بالا نیست، قاعدتا باید روش دوم(از تطبیق واحد استفاده نکنید ) را پی گیری نمایید.
ب) موقع ثبت نام باید مشخص کنید که قصد استفاده از کدام روش را دارید.

»»»درصورت نیاز به اطلاعات بیشتر، پاسخ های ا رایه شده به دیگر کاربران را در ذیل صفحه تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی در پست مشاوره(بخش هدایت تحصیلی) بخوانید.

سلامت و سعادت مند باشید

دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانشapproval
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب