موضوعات

پاسخ به سوال ( عمومی هدایت تحصیلی- شماره 153 ) : استفاده از جهش تحصیلی برای هریک از پایه های اول تا ششم دوره ابتدایی(دبستان) چگونه است؟

جهش تحصیلی ابتدایی

سوال:

استفاده از جهش تحصیلی برای هریک از پایه های اول تا ششم دوره ابتدایی( دبستان) چگونه است؟

پاسخ :
به نام خدا
و باسلام
 – توضیح لازم اینکه؛ آیین نامه جهش تحصیلی برای دوره دبستان ( پایه های دوم تا پنجم) همان آیین نامه جهش تحصیلی دوره ابتدایی سابق است. با این تفاوت که در نظام جدید ، پایه ششم به دوره دبستان( ابتدایی) اضافه شده است. لذا به طور طبیعی جهش از پایه چهارم به ششم نیز فراهم شده است.
– بند ج ماده مذکور مربوط است به جهش تحصیلی  مقطع بالاتر تحصیلی، یعنی مقطع متوسطه اول یا همان راهنمایی سابق.
– شرایط لازم در متن آیین نامه مذکور ( ماده 27 به نقل از کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش صفحه 105 نسخه 1392)، ذیلاً آمده است. آن را به دقت بخوانید.

63989_dg

ماده27) دانش آموزان ساعی و برجسته کلاس دوم و نظام جدید دوم و سوم ابتدایی [ و نیز چهارم ابتدایی درنظام جدید] با رعایت شرایط زیر و تقاضای کتبی ولی خود می توانند در شهریور ماه ، به ترتیب پایه های سوم ، چهارم [ و پنجم نظام جدید] در صورت موفقیّت ، به صورت جهشی به پایه های چهارم، پنجم و ششم [ نظام جدید] ارتقاء یابند:
الف) معدل کل پایه اول آنان حداقل 18 و نمره نوبت دوم آنان در هر درس حداقل 15 باشد.
ب) درامتحانات شهریور ماه جهشی دوره ابتدایی[ دبستان] علاوه بر کسب حداقل معدل 18 در کلیه دروس حدافل نمره 15 کسب نمایند.
ج) [ این بند مربوط است به مقطع بالاتر تحصیلی، یعنی مقطع متوسطه اول یا همان راهنمایی سابق]: درامتحانات شهریور ماه جهشی دوره راهنمایی تحصیلی[ متوسطه اول] درهیچ یک از مواد درسی  نمره کمتر از 16 کسب ننمایند.
د) هر دانش آموز در طول هر دوره تحصیلی، فقط یکبار می تواند از جهش تحصیلی استفاده نماید.
تبصره – نمرات قبول شدگان امتحان جهشی ، در ستون شهریور ماه دفتر دفتر امتحانات و کارنامه تحصیلی ثبت، و با ذکر استناد به مفاد این ماده27 این آیین نامه مهر و امضا می شود…(1)

*** ضمناً ؛ جهش تحصیلی ملاحظاتی دارد که بهره مند شدن از آن، احتیاط هایی را می طلبد. لذا ما با توجه به تجربیات معلمی و مشاوره ای خود ، استفاده از آن را در اولویت نمی دانیم . دلایل این نظر و توصیه، نیازمند توضیح مبسوط در مقاله و پاسخ  جداگانه ای است.
——————————————————————————————————————————————————– ( 1 ) براساس آیین نامه امتحانات دوره های ابتدایی راهنمایی راهنمایی تحصیلی؛ مصوبه جلسه 633 تاریخ 1377/12/20 به شماره ابلاغ 120/5350/8 تاریخ 77/12/23 – ص 97 تا 105

با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما approval
مرکز مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج . ابراهیمی

 

دیدگاه‌های این مطلب