موضوعات

توجه ویژه وزارت آموزش و پرورش به ارتقای کیفیت آموزشی

Capture

«« استقرار پایه دهم نیز حائز اهمیت است كه تصویب جداول موارد درسی با هدف مهارت آموزی و كاربردی شدن مباحث تغییر پیدا كرد و در این رابطه بسته‌های آموزشی تولید شده همچنین تراز و توازن نیروی انسانی در دستور كار قرار دارد. برای هدایت تحصیلی سامانه‌ای ایجاد شده كه مبنی بر امتیازات درسی دانش آموزان عملیات هدایت تحصیلی انجام می شود. پوشش 83.79 درصدی از پایه نهم به دهم را شاهد هستیم که این موضوع نشان می دهد که دانش‌آموزان مقطع تحصیلی خود را ارتقا داده‌اند. »»

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری ساختمان شهید بهشتی وزارت آموزش و پرورش در خصوص برنامه‌های سال‌ آینده اظهار داشت: افزودن 15 پژوهش‌سرا در دستور کار قرار دارد که با هدف خلاقیت و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تدوین شده و امسال نیز اولین جشنواره المپیاد سلول‌های بنیادی با حضور 30 هزار دانش‌آموزان برگزار شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص ارتقای مدیریت آموزش عالی بیان کرد: اجرای برنامه تعالی در افق چشم‌انداز صنعت تحول قرار دارد که 7 هزار و 582 مدرسه تحت پوشش برنامه تعالی قرار دارند و در سال آینده افزایش 6 هزار و 526 مدرسه جدید را داریم که تعداد کل آن به 14 هزار و 108 مدرسه می‌رسد همچنین آموزش مدیران در طول تابستان نیز از برنامه‌های دیگر تعالی است که ارزیابی، پیشرفت و بهبود مدرسه را شامل می‌شود.

وی افزود: افزایش مدارس تحت پوشش از برنامه‌های جدید طرح تعالی است همچنین ارزیابی مدارس برتر در دستور کار قرار دارد که دانشگاه فرهنگیان آمادگی خود را در این رابطه اعلام کرده است و در سال گذشته نیز از 6 مدرسه مفتخر به نشان اهتمام در همایش ملی توسعه منابع انسانی تقدیر شد.

زرافشان بیان کرد: ارتقای کیفیت یکی از دغدغه‌های نظام تعلیم و تربیت است که در این رابطه استقرار دوره دوم متوسطه، افزایش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از 2 سال به 3 سال و برخوردار شدن از شایستگی‌های علمی و اثر بخشی انجام شده که بنابر آن دانش‌آموزان کار و دانش پس از اتمام دوره تحصیلی بلافاصله وارد بازار کار می‌شوند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: با ورود فارغ‌التحصیلان کار و دانش و فنی و حرفه‌ای کمک زیادی به اقتصادی کردن تولیدات و پیشرفت وضعیت اقتصادی کشور می‌شود که با تربیت 3 هزار نیروهای استاد کار در سال 95 بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود، این نیروها برخی از طریق آزمون استخدامی و برخی دیگر از طریق دانشگاه شهید رجائی ورود پیدا کرده‌اند.

وی در خصوص اقدامات قابل توجه در دولت یازدهم عنوان کرد: اصلاح ماده 91 مصوبه سال 71 وزیران یکی از اقدامات مؤثر بود چرا که اختصاص ردیف اختصاصی برای تأمین هنرجو و ردیف آموزش و پرورش برای تأمین منابع مالی در دستور کار قرار گرفت که با اعمال تغییرات در این مصوبه امیدواریم در سال تحصیلی 95 – 96 کیفیت دستگاه اجرایی ارتقا پیدا کند.

وی با بیان این كه كار آفرینی یكی از غدغه‌های ملی است، تصریح كرد: دنبال كردن كار آفرینی و اشتغال‌زایی كمك شایانی به بهبود وضعیت اقتصادی كشور می‌كند كه تهیه برنامه جامع كارآفرینی و ایجاد پژوهش سرا به عنوان قطب كارآفرینی در منطقه ٣ تهران از جمله اقدامات در این رابطه به شمار می رود.

زرافشان اذعان كرد: تاكنون ٢ هزار و 800 داوطلب برای كارآفرینی انتخاب شدند كه از این میان برای ٢٥٠ نفر آموزش های لازم انجام شد و برای سایر افراد نیز برنامه هایی تدوین شده است.

معاون آموزش متوسطه افزود: ایجاد بازارچه‌های كسب و كار نیز از دیگر اقدامات برای كارآفرینان است و امسال نیز آموزش همراه با تولید برای همه هنرستان ها در دستور كار قرار دارد كه افزایش مهارت و تولیدات آموزشی از اهداف تدوین برنامه ها است.

وی ادامه داد: استقرار پایه دهم نیز حائز اهمیت است كه تصویب جداول موارد درسی با هدف مهارت آموزی و كاربردی شدن مباحث تغییر پیدا كرد و در این رابطه بسته‌های آموزشی تولید شده همچنین تراز و توازن نیروی انسانی در دستور كار قرار دارد.

زرافشان عنوان كرد: برای هدایت تحصیلی سامانه‌ای ایجاد شده كه مبنی بر امتیازات درسی دانش آموزان عملیات هدایت تحصیلی انجام می شود.

معاون آموزش متوسطه گفت: یكی از عوامل انگیزشی برگزاری جشنواره‌ها است چرا كه استعدادهای برتر را حمایت می‌كند كه برگزاری جشنواره نوجوان و جوان خوارزمی و جابربن حیان با این هدف تدوین شده كه سال گذشته ٣ نفر از افراد برتر كشور به استخدام نیروی دریایی در آمدند.

وی در خصوص دستورالعمل پروژه مهر اذعان كرد: دستورالعمل و ثبت نام پروژه مهر ابلاغ شده كه ٣١ شهریور روز بازگشایی پیش دبستانی ها، اول دبستانی ها و كلاس هفتمی‌ها است و برای سایر دانش آموزان نیز ٣ مهر ماه آغاز سال تحصیلی است.

زرافشان بیان كرد: ساماندهی و آموزش نیروی انسانی برای استقرار پایه دهم از مهم ترین برنامه های وزارت آموزش و پرورش به شمار می رود كه دستورالعمل كیفیت بخشی و ارزیابی تدوین شده است.

معاون آموزش متوسطه اظهار كرد: شناسنامه های دانش آموزی با هدف بررسی عملكرد كمی و كیفی تحصیلی دانش آموزان ایجاد شده كه با ابلاغ آن به مدیران وضعیت آموزشی هر مدرسه مشخص می شود كه پس از ارزیابی مدیران دستور ٤ ساله مدیریت آنها ابلاغ می شود كه امسال اولین سال اجرای این دستورالعمل است چرا كه هم شایسته سالاری از موارد اهم مدیریت است و هم باید توجه بیشتری به شاداب سازی مدارس شود.

وی در خصوص شفاف سازی گردش مالی مدارس گفت: در این رابطه سیستم یكپارچه سازی مالی تدوین شده كه مبلغ اقلام دریافتی باید به حساب مشخص واریز شود.

زرافشان در خصوص زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس گفت: با توجه به تغییرات در ثبت‌نام و استقرار پایه دهم در زمان ثبت‌نام تأخیراتی‌ بوده که نزدیک به 10 روز ثبت‌نام در سامانه سنا انجام شد که تا دیروز بالغ بر 2 میلیون و 224 هزار و 651 نفر اطلاعات خود را سامانه سنا وارد کردند.

وی افزود: فقط پایه‌های ورودی نیاز به مراجعه والدین به مدارس دارند و در پایه‌های دیگر مدارس از طریق سامانه سنا کار ثبت اطلاعات خود را انجام می‌دهند و در مدارس غیر دولتی نیز بنا بر این که ثبت‌نام تابع منطقه جغرافیایی نیست دانش‌آموزان برای انتقال به مدارس دولتی باید با حضور والدین و ارائه مدارک عملیات ثبت‌نام خود را انجام دهند که هر سال با شروع کار ثبت‌نام عملیات نظارت نیز انجام می‌شود که در این رابطه ستاد وزارت‌خانه نیروهایی را در سطح استان‌های اعزام می‌کند که بیشتر مشکلات به دلیل عدم توجیح مسئولان ثبت‌نام نسبت به قوانین و مقررات است و در این رابطه برنامه‌هایی برای حضور اجباری مدیران هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص تخلف مدارس در اخذ شهریه‌ها و اقلام مدارس عنوان کرد: “برنامه حساب‌های یکپارچه” برای انضباط مالی مدارس است و پرداخت هرگونه وجه به غیر از واریز بانکی غیر قانونی محسوب می‌شود.

معاون آموزش متوسطه در خصوص دستورالعمل جدید ثبت‌نام اذعان کرد: مدیران سراسر کشور برای آسایش فکری والدین کارمند باید فرزندانشان‌ را در محدوده کاری والدین ثبت‌نام داشته باشند که این دستورالعمل جدا از محدوده‌بندی جغرافیایی آموزش و پرورش برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس است.

وی افزود: تعداد مدارس در منطقه و جمعیت دانش‌آموزی از جمله شاخص‌های محدوده جغرافیایی ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس است که در مواردی‌ استناد ماده قانونی استثنا‌هایی وجود دارد.

وی در خصوص سامانه نتایج آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی بیان کرد: سامانه‌های با شماره 9099071375 برای اعلام نتایج استانی آزمون ورودی مدارس غیر دولتی به برخی از اولیا اعلام شده که این سامانه از سمت وزارت آموزش و پرورش نیست و لازم است پیگیری‌های جدی در این رابطه انجام شود.

معاون آموزش متوسطه در خصوص وضعیت نیروی انسانی عنوان کرد: برای مهر سال آینده 13 هزار فارغ‌التحصیل برای مقطع ابتدایی و 23 هزار فارغ‌التحصیل برای مقطع متوسطه اول و دوم به نیروهای وزارت آموزش و پرورش می‌پیوندند همچنین 500 نفر فارغ‌التحصیل دانشگاه شهید رجایی نیز برای هر استان تربیت می‌شوند و تعداد 45 هزار نفر بازنشسته پیش‌بینی می‌شود بنابراین داوطلبان می‌توانند همکاری خود را اعلام کنند پس برای سال تحصیلی آینده با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه نیستیم.

وی در خصوص کیفیت‌بخشی به مدارس تصریح کرد: راهبرد اصلی آموزش و پرورش کیفیت‌بخشی آموزشی است که در این رابطه تفاهم‌نامه‌ای با استان‌‌ها تنظیم شده و هر ساله با توجه به عملکرد آموزش و پرورش در هر استان هدف گذاری های سالانه انجام می‌شود که برگزاری جشنواره‌های و فعالیت‌های جانبی از برنامه‌هایی است که برای ارتقای کیفیت در نظر می‌گیرد.

وی در خصوص ارتقا و تأمین معدل دانش‌آموزان اذعان کرد: در این حوزه رشد قابل توجهی را داشتیم که اکنون معدل کتبی امتحانات نهایی به بالای 12 رسیده که امیدواریم در سال‌های آینده به تدریج رشد بیشتری داشته باشیم، بررسی و تفکیک نمرات هر درس در هر استان از برنامه‌های اجرایی در این رابطه است همچنین هدف 46.2 درصدی پیش‌بینی شده در ابتدای برنامه پنجم توسعه افزایش داشته که در این زمینه افزایش 11.2 درصدی فنی و حرفه‌ای در 2 سال اخیر با پوشش هزار و 660 هنرستان زمینه در کشور و افزودن 3 رشته حسابداری، کامپیوتر و نقشه‌کشی در این رابطه وجود داشته است.

زرافشان ادامه داد: پوشش 98.13 درصدی در مقطع ابتدایی و پوشش 83.79 درصدی از پایه نهم به دهم را شاهد هستیم که این موضوع نشان می دهد که دانش‌آموزان مقطع تحصیلی خود را ارتقا داده‌اند و در ‌مواردی خاص بنا به نبود مدرسه و یا عدم مراجعه به مدرسه باز‌ماندگانی از تحصیل را داشتیم که اغلب با مشکلات اقتصادی، اشتغال و ازدواج مواجه بودند که هر ساله اول مهر به استناد سامانه سنا پیگیری‌های نفر به نفر از بازماندگان تحصیل‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه تحصیل در دوره دوم متوسطه اجباری نیست ولی پوشش 84 درصدی در این مقطع وجود دارد که این مسئله به دلیل توسعه شبانه‌روزی مدارس و وجود برنامه‌های مختلف آموزش از راه دور است که بالغ بر 50 درصد دانش‌آموزان سن زیر 20 سال را دارند و بیش از 400 هزار دانش‌آموز در مدارس شبانه‌روزی تحصیل می‌کنند.

————————————————————————————————————————————-
به نقل از:
باشگاه خبرنگاران جوان ( WWW.YJC.IR )کد خبر: ۵۶۷۸۶۹۵ ( تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ – ۱۲:۴۹ )

دیدگاه‌های این مطلب