موضوعات

تصویب بند های 29 تا 32 لایحه تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی

 1_634878916528669744_s

«« تهران- ایرنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی را موظف کردند که به ازای کمک های دریافتی از دولت، دانش‌آموزانی را که امکان پرداخت شهریه ندارند با معرفی آموزش و پرورش ثبت‌نام کنند.»»

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان امروز – سه شنبه – در ادامه بررسی جزییات لایحه تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی ماده 29 تا 32 این لایحه را تصویب کردند.
با تصویب مجلس، مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی موظف شدند به ازای کمک های دریافتی از دولت، دانش‌آموزانی را که امکان پرداخت شهریه ندارند با معرفی آموزش و پرورش ثبت‌نام کنند.
در این مورد دانش‌آموزان خانواده فرهنگیان، ایثارگران (شهدا، آزادگان، جانبازان و رزمندگان دارای حداقل 6‌ماه سابقه حضور در جبهه) و افراد بی‌سرپرست در اولویت هستند.

براساس تبصره 1 این ماده شرایط ثبت نام دانش‌آموزان مذکور در این ماده را شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی تعیین می کند.

در تبصره 2 این ماده نیز آمده است:‌ سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی موظف است سالانه گزارش نحوه اجرای این ماده را به شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی ارایه دهد.
در ماده 30 این لایحه نمایندگان مصوب کردند که برنامه‌های آموزشی و پرورشی، کتب درسی و امتحانات مدارس غیردولتی و محتوای آموزشی و پرورشی و ورزشی مراکز غیردولتی طبق قوانین و مقررات عمومی وزارت آموزش و پرورش و مراکز آموزشی و پرورشی است.

وکلای ملت در ادامه بررسی این لایحه در ماده 31 مقرر کردند که آیین‌نامه استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف، ظرف مدت سه‌ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصویب هیأت وزیران برسد.

در تبصره این ماده نیز آمده است مؤسس مدرسه غیردولتی می تواند مکان واحد آموزشی را با موافقت شورای نظارت استان و رعایت آیین‌ نامه استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف، تغییر دهد یا تبدیل به احسن نماید مشروط بر آنکه مکان و ساختمان جدید از نظر قیمت و ضوابط و مقررات سازمان نوسازی و تجهیز مدارس همسطح یا مرغوبتر از مکان و ساختمان قبلی باشد.
در ماده 32 همچنین درصورت انحلال یا تعطیلی دائم مدرسه غیردولتی وضعیت مدرسه به شرح زیر تعیین ‌شد:
الف- مدارسی که در زمین با کاربری آموزشی احداث می شود، برای همیشه با کاربری آموزشی و با اولویت مدرسه استفاده می شود.

ب- مدارسی که در زمین با کاربری غیرآموزشی و با استفاده از تسهیلات بانکی موضوع این قانون خریداری و یا احداث می گردد، پس از بازپرداخت تسهیلات و تسویه حساب با بانک عامل، متناسب با میزان تسهیلات دریافتی و آورده مؤسس به مدت پنج تا 10 سال به عنوان مدرسه باقی می ماند.

پ- مدارسی که در زمین با کاربری غیرآموزشی و بدون استفاده از تسهیلات بانکی و حمایتی دولت خریداری و یا احداث می گردد، حداقل به مدت یک‌ دوره تحصیلی به عنوان مدرسه باقی می ماند.

در ادامه مصوبات مجلس درباره لایحه تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در تبصره 1 در مورد بندهای (الف) و(ب) این ماده چنانچه به هر دلیلی، مؤسس امکان ادامه فعالیت نداشته باشد، ملک مورد نظر به مؤسس واجدشرایط دیگر یا آموزش و پرورش واگذار می گردد.

در تبصره 2 این ماده نیز تصویب شد: درصورت انحلال یا تعطیلی دائم مدرسه و وجود شرایط مقرر در بندهای (الف ) و (ب) این ماده و تأیید شورای سیاستگذاری، برنامه ‌ریزی و نظارت مرکزی، مؤسس موظف است فروش یا اجاره ملک را از طریق انتشار آگهی به اطلاع مؤسسان واجد شرایط برساند.

در صورتی که هیچ مؤسس واجد شرایطی متقاضی خرید یا اجاره ملک نباشد، آموزش و پرورش در اجرای لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت مصوب17/11/ 1358 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران، ملک موردنظر را خریداری یا برای دایرکردن مدرسه دولتی برابر قوانین و مقررات مربوط اجاره می‌کند، در غیر این‌صورت شورای سیاستگذاری و نظارت مرکزی نسبت به تعیین وضعیت اجاره یا فروش ملک، تصمیم لازم را اتخاذ می کند.

همچنین در تبصره 3 تصویب شد: ‌احکام این ماده و تبصره های آن به مدارسی که براساس قانون تأسیس مدارس غیرانتفاعی مصوب 7/19/ 1367 با اصلاحات بعدی آن تأسیس شده اند و یا از تسهیلات بانکی استفاده کرده اند، قابل تسری است.
سیام**9103** 1336
منبع: ایرنا

دیدگاه‌های این مطلب