موضوعات

پاسخ به سوال ( عمومی هدایت تحصیلی- شماره 143) : آیا تاثیر سوابق تحصیلی به ضرر کسانی است که تغییر رشته می دهند و بخشی از آن را از دست می دهند؟

images (1)

سوال:

آیا افرادی که درسال سوم تغییر رشته داده اند با توجه به قوانین جدید تاثیر نمرات در کنکور ضرر می کنند و قسمتی از آن را( مثلاً ۲۵ درصد ) از دست می دهند ؟آیا قابل جبران هست؟

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام

اول: اینکه تاثیر سوابق تحصیلی برای تغییر رشته ای ها کمتر از حد مشخص شده( مثلا 25 درصد یا بیشتر) به معنای کم شدن از کل نمره نیست ، بلکه به این معنا است که سهم آن به آزمون کنکور اختصاص می یابد. به هرحال جمع تاثیر هردو ( سوابق تحصیلی و آزمون کنکور) باید به 100 درصد برسد.

دوم: در صورت تغییررشته می توان گفت تا حدی به ضرر کسانی است که نمرات امتحان نهایی آن ها در رشته قبلی بالاست. به این دلیل که دراین صورت( تغییر رشته) سهم دخالت سوابق تحصیلی کم شده و به سهم نتیجه آزمون کنکور اضافه می شود، ولذا آزمون به همان مقدار مهمتر شده و نیازمند دقت و تلاش بیشتری خواهد بود.

سوم: امکان جبران برای تغییر رشته ای ها، گرفتن دیپلم متناظر با گروه داوطلب کنکور است. مثلا برای کسی که با دیپلم ریاضی می خواهد درکنکور تجربی شرکت کند، و نمی خواهد که تاثیر سوابق تحصیلی کمتر و بالطبع تاثیرآزمون کنکور بیشتر شود، باید یا از قانون ترمیم و ارتقاء نمرات استفاده کند و یا دیپلم دیگری را از طریق دوره شبانه و یا داوطلب آزاد بگیرید. البته در سال اول فارغ التحصیلی دانش آموز روزانه ، امکان آن فراهم نیست، چون دانش آموز در حال گذراندن دوره پیش دانشگاهی است و دانش آموزی که شرایط دوره روزانه را دارد ، امکان شرکت به صورت های دیگر(بزرگسالان یا شبانه، داوطلب آزاد یا متفرقه و یا آموزش از راه دور) را ندارد.

سلامت و سعادت مند باشید.
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج -ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب