موضوعات

پاسخ به سوال ( عمومی هدایت تحصیلی- شماره 142) : با داشتن دیپلم فنی کاردانش و فنی حرفه ای ، چگونه می توان در رشته حسابداری دانشگاه ادامه تحصیل داد؟

حسابداری

سوال:

کسی که دیپلم فنی کاردانش و یا فنی حرفه ای نظام فعلی دارد ( یعنی دیپلم های فنی که طول مدت تحصیل آن 11 ساله بوده است) ، چگونه می تواند در رشته حسابداری دانشگاه ادامه تحصیل دهد؟!

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام

1-ادامه تحصیل در رشته های فنی نظام آموزشی فعلی(شاخه کاردانش و یا فنی حرفه ای ) برای مقطع کاردانی ، فقط در رشته همنام و متناظر امکان دارد. یعنی مثلا دیپلمه کامپیوتر فقط می تواند در همین رشته کامپیوتر برای مقطع کاردانی ادامه تحصیل بدهد. بنابراین در صورتی که دیپلم فنی شما غیر حسابداری باشد و یا اینکه اگر بخواهید در مقطع کارشناسی ادامه تحصیل بدهید(برای دیپلمه های فنی که طول مدت تحصیل آن در 11 ساله بوده است) باید حتماً دوره پیش دانشگاهی را بگذرانید. به نظر ما برای این منظور گذراندن پیش دانشگاهی در رشته انسانی در اولویت است.

2- اگر شرایط تحصیل در دوره روزانه را دارید، برای ورود به پیش دانشگاهی انسانی باید امتحان تغییر رشته بدهید.

3-برای تغییر رشته از پایه سوم فنی به پیش دانشگاهی انسانی، باید دو درس عربی 3 ویژه علوم انسانی و ادبیات فارسی تخصصی امتحان دهید.

4-امتحان تغییر رشته سال سوم به سال آخر(پیش دانشگاهی)فقط یکبار در تابستان هر سال انجام می شود.

5-چون امتحانات سال سوم دبیرستان به صورت نهایی است، بنابراین امتحان تغییر رشته نیز در حوزه تعیین شده از طرف آموزش و پرورش برگزار می شود.

6- برای شرکت در امتحان تغییر رشته، باید ازمدرسه محل تحصیل خود یک معرفی نامه عکس دار را با مهر وامضای مدرسه کنونی، دریافت وبه حوزه امتحانی مشخص شده تحویل نمایید.

7- معمولا زمان اقدام برای دریافت معرفی نامه و مراجعه به حوزه امتحانی مشخص شده برای امتحان تغییر رشته،اوایل تیرماه است. شما حتما بعد از امتحانات خرداد ماه از اموردفتری و مشاوره مدرسه خودتان پی گیر باشید.

8- مهمتراینکه؛ باید برای امتحانات تغییر رشته ـ که چندان هم آسان نیست ـ خود را آماده کنید. برای این آمادگی باید از هم اکنون در کلاس دروس تغییررشته بهطور فعال شرکت نمایید.(مثل کلاس های یک آموزشگاه قوی و یا..) بنابراین؛ فکر نکنید که در فرصت کوتاه تابستان امکان آماده کردن خود را برای امتحان تغییر رشته را دارید.

9-درصورت نداشتن شرایط دوره روزانه و در صورت انتخاب شیوه ی بزرگسالان یا شبانه، باید همانند دوره روزانه امتحان تغییر رشته بدهید.

10-اگر شرایط ادامه تحصیل در دوره روزانه ندارید و بخواهید از شیوه داوطلب آزاد(متفرقه) برای گذراندن دوره پیش دانشگاهی استفاده کنید، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید.

11-برای آمادگی کنکور باید طوری برنامه ریزی کنید که درس های تخصصی پایه دوم وسوم رشته مورد علاقه تان، مثل منطق سال سوم و ادبیات و عربی سال دوم را هم کارکنید.

با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما
مرکز مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج . ابراهیمی

approval

دیدگاه‌های این مطلب