موضوعات

پاسخ به سوال ( عمومی هدایت تحصیلی- شماره 139 ) : کسانی که دیپلم ایشان مربوط به قبل از اعمال قانون سوابق تحصیلی است، آیا می توانند کاری کنند تا در کنکور سوابق تحصیلی داشته باشند؟

سوابق تحصیلی و دیپلم مجدد

سوال:

کسانی که مدارک فارغ التحصیلی دوره متوسطه ایشان (دیپلم ویا پیش دانشگاهی) مربوط به قبل از اعمال قانون سوابق تحصیلی است ( یعنی قبل از سال  1384 ) برای شرکت در کنکور در زمان حال،  آیا می توانند کاری کنند تا سوابق تحصیلی داشته باشند؟

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام

بله ؛ برای این منظور باید برای گرفتن مدرک جدیدی برای پایان دوره متوسطه ( دیپلم مجدد ) اقدام کنید.

شما می توانید از یکی از سه طریق بزرگسالان (شبانه)،آموزش از راه دور و یا به صورت داوطلب آزاد(متفرقه) عمل نمایید.

برای این کار دو راه وجود دارد:

*راه اول:
 استفاده از قانون تطبیق واحد است. در این روش ؛ ازدرس های رشته قبلی(ریاضی) با درس های رشته جدید مورد درخواست(تجربی) تطبیق داده شده و درس های مشترک مورد قبول واقع شده و دروس متفاوت و باقیمانده مربوط به رشته مورددرخواست را باید تکمیل نمایید. برای این منظور باید تمام سوابق تحصیلی خود را به واحد مشاوره و امتحانات اداره آموزش و پرورش محل زندگی خود، ارایه دهید.
مزیت استفاده از این روش این است که شما را زودتر به دیپلم جدید می رساند و محدودیت آن این است که اگر نمره درس های پذیرفته شده از امتحان نهایی رشته قبلی پایین باشد، برای احتساب سوابق تحصیلی در کنکور، به ضرر شما خواهد بود .

**راه دوم:
اگر می خواهید سطح نمرات خود را برای احتساب سوابق تحصیلی در کنکور بالاتر ببرید، می توانید کل درس های امتحان نهایی پایه سوم رشته تجربی( عمومی و اختصاصی) راشرکت کنید. برای این منظور فقط مدرک تا پایه دوم دبیرستان خود را ارایه دهید و برای پایه سوم رشته تجربی به یکی از سه روش بالا عمل کنید. البته اگر بخواهید از روش داوطلب آزاد استفاده کنید، از لحاظ زمانی نسبت به دو روش دیگر بزرگسالان و آموزش از راه دور، زودتر به نتیجه می رسید. چون نیازی به شرکت در کلاس نداشته و می توانید تمام درس ها را در یک نوبت( خردادماه) امتحان داده و دیپلم رشته جدید را اخذ نمایید. اما باید آمادگی لازم را یک نتیجه عالی، از قبل کسب کرده باشید و نیازمند یک فعالیت مطالعاتی جدی است و به نظر ما باید از کلاس های درسی یک آموزشگاه قوی بهره بگیرید.

approval

با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما
مرکز مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج . ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب