موضوعات

پاسخ به سوال ( عمومی هدایت تحصیلی- شماره 138) : برای قبولی در رشته پزشکی( گروه تجربی) امکان تحصیل در رشته ریاضی دبیرستان و همچنین تجربی و اخذ دیپلم در هر دو رشته…؟؟؟!!!

سوال:    انتخاب-480x270

این یکی از سوالات عمومی برخی از دانش آموزان دبیرستانی است که؛ برای تضمین قبولی در کنکور برای رشته پزشکی ، آیا بهتر نیست ما در دبیرستان ( متوسطه دوم) در رشته ریاضی تحصیل کنیم و بعد از اخذ دیپلم ریاضی،دیپلم تجربی هم بگیریم؟؟؟!!!

پاسخ:

به نام خدا

وباسلام

اول: درنظام فعلی ، برخلاف نظام قدیم،با توجه به حجم درس ها و همچنین تاثیر سوابق تحصیلی( امتحان نهایی) وقوانین مربوط به دوره های تحصیلی همچون روزانه و… امکان اینکه دانش آموز همزمان دو رشته ریاضی و تجربی را باهم بخواندو جود ندارد.

دوم: تمام مباحث هدایت تحصیلی دال بر این است که هر دانش آموزی در دوره دبیرستان همان رشته ای را انتخاب کند که مبتنی بر هدف های تحصیلی آینده او در دانشگاه بوده و همچنین تحصیلات دانشگاهی او برمبنای هدف های  شغلی اش باشد. بنابراین ؛ به منظور ادامه تحصیل در رشته پزشکی، باید حتمادر سال آخر ( پیش دانشگاهی) رشته تجربی را بخوانید. و نیز با توجه به تاثیر سوابق تحصیلی، توصیه می کنیم که پایه سوم را نیز در رشته تجربی تحصیل نمایید.

سوم: اینکه دانش آموزان در نظام قدیم برای بالا بردن موفقیت خود در گروه تجربی،  رشته ریاضی دبیرستان را هم می خواندند، به منظور تقویت پایه ریاضی انجام می شد . برای این منظور در نظام فعلی باید راه دیگری برای آن در پیش گرفت . به دلایلی که به برخی از آن ها اشاره شد، به نظر ما، تقویت پایه ریاضی را باید خارج از حوزه درس رسمی پی گیری کرد. یعنی با شرکت در کلاس های فوق العاده و یا یک آموزشگاه قوی در خارج از تشکیلات رسمی مدرسه و دور از درگیری با امتحانات پایانی آن، به خصوص امتحانات نهایی که احتمال پایین آوردن نمره را دارد، پایه علمی خود را در درس های ریاضی، قوی کنید.

چهارم: با جمع بندی توضیحات بالا؛ برای شرکت در کنکور گروه تجربی( پزشکی و…) اگر هم اکنون پایه دوم رشته ریاضی هستید، توصیه ما این است که سال سوم را  در رشته تجربی کار کنید. و اگر پایه سوم را در رشته ریاضی تحصیل می کنید، همانطور که گفتیم، حتما سال آخر در رشته تجربی تحصیل کنید.

پنجم: در صورتی که پایه دوم را در رشته ریاضی تحصیل کرده اید، برای ادامه تحصیل در رشته تجربی برای  پایه سوم و یا سال آخر ، باید تغییر رشته بدهید. شرایط  تغییر رشته را در ذیل همین صفحه در پاسخ به سوال دیگر کاربران و همچنین در پست ” پاسخ به سوالات ”  به تفصیل توضیح داده ایم.

approval

با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما
مرکز مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج . ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب