موضوعات

خواص دارویی پیاز


>>>خواص دارویی پیاز
>>>>از پیاز به عنوان یك داروی ضدعفونی كننده استفاده می شود. مالیدن آب پیاز به صورت از ایجاد لكه ها جلوگیری می كند. و از مخلوط آب پیاز و عسل می توان به عنوان یك كرم ضد چروك استفاده كرد.

>>>>پیاز سرشار از ویتامین C، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، گوگرد و اسید فولیک و مقدار کمی آهن، مس و روی است که تاکنون تحقیقات زیادی برای اثبات خواص آن صورت گرفته است.

>>>>خوردن پیاز در پیشگیری از پوکی استخوان مؤثر است؛ چرا که پیاز با جلوگیری از کاهش مواد معدنی به ویژه کلسیم موجود در سلول‌های استخوانی از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

>>>>پژوهشگران دانشگاه برن سوئیس، تركیبی در پیاز شناسایی كرده اند كه از كاهش حجم استخوان و پوكی آن جلوگیری می كند. این ماده در پیش گیری در كاهش نیافتن مواد مصرفی ـ به ویژه كلیة سلول های استخوانی ـ تأثیر زیادی دارد.

>>>>پیاز، قند خون و كلسترول را پایین می آورد.

>>>>پیاز یكی از گیاهان بسیار قدیمی است كه انسان آن را شناخته و در غذای خود استفاده می كرده است در كتاب های پزشكان قدیم از پیاز به سبب داشتن الیاف و ویتامین ها و فلزات به عنوان داروخانه ای كامل نامبرده شده است.

>>>>بوی آن میكروب های مضر را از بین می برد.

>>>>قند خون را كاهش می دهد.

>>>>از ابتلا به سكته جلوگیری می كند.

>>>>قلب را فعال می كند و كلسترول را كاهش می دهد.

>>>>گردش خون را تقویت می كند.

>>>>به سبب داشتن آنتی اكسیدان، تنش و نگرانی را از بین می برد.

>>>>الیاف غذایی آن دستگاه هاضمه را تقویت می كند.

>>>>پیاز از سرطان ریه جلوگیری می كند:

>>>>مواد شیمیایی موجود در پیاز خطر ابتلا به سرطان ریه را كاهش می دهد. مواد «فلاونوید» از دچار شدن به انواع بیماری ها جلوگیری می كند و به وفور در پیاز یافت می شود.

>>>>پیاز برای پوست بسیار مفید است. زیرا خون را تصفیه می كند و در نتیجه رنگ چهره زیباتر و جذاب تر می شود.

>>>>همچنین پیاز به دلیل داشتن گوگرد باعث افزایش رشد موهای سر می شود. پیاز به دلیل داشتن آهك، دندانها را محكم می كند و باعث استحكام استخوان بندی بدن می شود… بنابراین خوردن پیاز در كودكان مبتلا به نرمی استخوان و سالمندان مفید است.

>>>>اگر سرما خورده اید، چند پیاز را برش داده و در نقاط مختلف خانه قرار دهید…. پیاز مانند یك دستگاه تصفیة هوا از ابتلای سایر اعضای خانواده به این بیماری جلوگیری خواهد كرد.

>>>>همچنین اگر خارج خانه غذا می خورید، پیاز را همراه آن مصرف كنید، زیرا ماده ای در پیاز وجود دارد كه از مسمومیت غذایی حاصل از خوردن گوشت مانده جلوگیری می كند.

>>>>اگر شخصی به دلیل مصیبت وارده دچار حملات عصبی شده، پیازی را به دو نیم كرده و جلوی بینی او بگیرید.

>>>>”پیازچه” فواید متعددی دارد. به تازگی متخصصان علوم تغذیه فرانسه دریافته اند كه پیازچه ادرار آور است زیرا ۸۵ در صد آن را آب تشكیل می دهد.

>>>>در پیازچه ۲۴۳ میلی گرم پتاسیم و ۴ میلی گرم سدیم و ۲۷ گرم كالری است.

>>>>دانشمندان دریافته اند كه بخش سفید رنگ پیازچه دارای مواد قندی است كه در ادرار كردن تأثیر می گذارد و بخش سبز آن ویتامین«ث» دارد كه دستگاه دفاعی بدن را تقویت می كند. و ۲ میلی گرم ماده كاوتین پیازچه به بازسازی سلولها كمك می كند.

>>>>همچنین پیاز به دلیل داشتن ماده گلوکوزین که مشابه هورمون انسولین است، قند خون را تنظیم می‌کند.

>>>>گفتنی است، خوردن نصف پیاز متوسط در روز ۳۰ درصد از مقدار کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و به جای آن باعث افزایش کلسترول خوب خون می‌شود. پیاز منبع غنی نوعی اکسیدان است که از بروز سرطان در افراد جلوگیری می‌کند.

>>>>این گیاه خوراکی از بیماری آب مروارید در چشم نیز جلوگیری می‌کند و بنابراین مصرف آن به افراد مسن توصیه می‌شود

پوست پیاز خطر دیابت و سرطان را کاهش می دهد

پوست خشک پیاز به دلیل داشتن ترکیبات غنی برای سلامتی انسان بسیار مفید است و خاصیت ضدسرطانی دارد.
به گزارش برنا، محققان با انجام تحقیقات آزمایشی دریافتند پوست قهوه ای و لایه های خارجی پیاز حاوی مواد غنی و کاربردی برای بدن است.
پوست قهوه ای آن حاوی مقدار زیادی فیبر رژیم)به خصوص نوع حل نشدنی( و ترکیبات فنولیکی ( Phenolic ) مانند کورسیتین و سایر فلاونوئیدها است. دو لایه خارجی گوشتی پیاز نیز شامل فیبر و فلاونوئیدهاست.
بر اساس گزارش زی نیوز، مصرف فیبر رژیمی خطر بیماری قلبی، مشکلات گوارشی، سرطان روده، دیابت نوع دوم و چاقی را کاهش می دهد. ترکیبات فنولیکی از بیماری های شریان قلبی جلوگیری می کند و خاصیت ضدسرطانی دارد. مقدار زیاد این ترکیبات در پوست و لایه خارجی پیاز، میزان آنتی اکسیدان آن را افزایش میدهد.

منبع: هفته نامه غذا
پیاز

پیاز که به نام های سوقان – بصل– سو غان –قوماروس – سوخ–بسیلا و دوقص نیز نامیده می شود ، دارای طبع گرم وخشک است .

پیاز محرک و نرم کننده سینه و مقوی نیروی جنسی و قاعده آور است و پخته آن در موارد نفخ و اسهال خونی مصرف می شود{در هند} می نات می گوید که پیاز ضد سرفه و قاعده آور و مدر است. در شیره تازه پیاز یک عامل ها یپو گلی سیمیک یعنی عاملی که مو جب پایین آمدن قند خون می شود یافته اند که در اثر بخار فرار است و فعالیت خود را از دست می دهد حتی اگر از ضد عفونی کننده ها به آن اضافه شود و خنک وسرد شده باشد، پیا زچه و موسیردارای خواصی مشابه پیاز هستند .پیاز وپیازچه و موسیر محلل وضد عفونی کننده و التیام دهنده زخم هستند. اگر آب آنها با عسل مخلوط شود برای محل سوختگی مفید است .

پیاز از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی خیلی گرم و خیلی خشک است ودر ضمن رطوبت نیز دارد. باز کننده گر فتگی ها و انسداد مجاری است و اشتها آور است و برای تقویت نیروی جنسی بسیار موثر می باشد .

خوردن خام آن با نان در مسافرت و در مواقع عوض شدن آب و هوا مفید وسلامت بخش است. مدر است و خرد کننده سنگ کلیه و در بیماریهای استسقا یا انا سارکا که مایع در زیر بافت جلدی جمع می شود پیاز که مدر است خیلی موثر است در این مورد سابقا”معمول بوده که رژیم شیرو پیاز داده شود به این ترتیب که غذای مریض مبتلا به استسقا لحمی منحصر به سه بار در شبانه روز شیر با قدری قند و پس از آشامیدن شیر یک دانه پیاز خام ، این رژیم در استسقا بسیار موثر است البته در مواردی که مریض بتواند پیاز بخورد و عوارضی نداشته باشد پخته آن ملین است و پخته آن در سرکه و یا پر ورده آن در سرکه برای یرقان وطحال و برانگیختن اشتها و تقویت هاضمه و جلو گیری از حال به هم خوردگیصفراوی و بلغمی نافع است و خوردن پخته آن در شیر برای رفع د رد دل به کار می رود . خوردن پیازبه تنهایی مانع تا ثیر داروهای بد و سموم است و برای رفع ضرر گاز گر فتن سگ هار مفید می باشد ،برای این کار باید تا سه روز هر روز در حدود سیصد گرم خورده شود. ریختن قطره آب آن در چشم برای خارش وجرب پلک و آغاز نزول آب (آب سفید )و با عسل برای زخم چشم و ضعف بینایی نافع است . ریختن آن در بینی پاک کننده دماغ و بوئیدن آن برای رفع ضرر تعفن هوا مفید است . چکانیدن آب آن در گوش برای رفع سنگینی شنوایی وطنین در گوش و پاک کردن چرک و تحلیل باد آن مفید است .

خوردن آب و عصاره آن که با کوبیده شدن پیاز به دست آید در حدود 100-50 گرم برای عقرب گزیدگی مفید است وضماد کوبیده پیاز که در محل نیشزدگی عقرب گذارده شود،خیلی نافع است . ضماد آن روی پوست اصولا خون را به طرف پوست جلب می کند و رنگ چهره را در خشان می نماید.

ضماد پیاز پخته به تنهایی یا با داروهای مناسب برای نرم کردن ورمهای سرد و با زرده تخم مرغ و یا روغن تازه یا پیه برای دفع دردهای مقعد ه و خارش و تحلیل ورم مقعده مفید است .در تمام موارد مصرف ،پیاز سفید بزرگ موثر تر است تا سایر انواع. پیاز برای گرم مزاجان مضر است و اسراف در خوردن آن موجب ایجاد فراموشی و نفخ وباد های غلیظ و تشنگی وسر درد است،برای این کار باید پیاز را با آب و نمک شست وبا سرکه خوردو بعد از خوردن پیاز برای اجتناب از ناراحتی های جانبی آن آب انار و کاسنی میل شود. برای رفع بدبویی پیاز می توان باقلا و یا گردوی پخته و یا نان سوخته خوردوپیاز داغ یا سرخ شده این ناراحتی ها را ندارد و بو نیز ندارد.

تخم پیاز خشک و گرم است و برای ازدیاد نیروی جنسی مفید است. ضماد تخم پیاز برای خلو گیری از ریختن مو نافع است، مقدار خوراک آن تا 5 گرم است. اشخاصی که در مقابل پیاز حساسیت دارند و اشخاصی که سابقه خون روی و ناراحتی های پو ستی دارند باید از خوردن پیاز احتراز کنند. نظری به یا فته های تحقیقات علمی جهان در دو هه 80- 70در مورد خواص درمانی پیاز : پیاز گیاه معجزه گری است که در رژیمهای غذا درمانی از مهمترین عناصر برای مقابله و درمان بیما ریها است . دانشمند ی به نام دکتر ویکتو ر گرویچ ، استاد پزشکی در دانشگاه tuftsنسخه معروفی برای بیماران قلبی خود دارد((پیاز بخورید))تحقیقات علمی و تجربیات د کتر گرویچ او را قانع کرده است که پیاز در بالا بردن جزء مفید hdlدر کلسترول خون نقش موثری دارد. طبق نظر این دانشمند مقدار خوراک موثر پیاز مصرف روزانه نصف یک پیاز متوسط خام یا معادل آن عصاره پیاز است و اثر آن پس از دو ماه محسوس است .دکتر گرویچ در بررسی هایی که در آزمایشگاه با تجزیه پیاز برای یافتن مواد مختلف آن نموده تا به حال حدود150 نوع مواد مختلف شیمیایی در پیاز یافته است،ولی هنوز ماده موثری که در پیاز موجب بالا رفتن جزءمفید hdlکلسترولخون می شود پیدا نکرده است .ولی تجربیات او نشان می دهد که پیاز خام به هر حال اثرش بیشتر است وحرارت معمولا”خاصیت hdl ا فزایی پیاز را کاهش می دهد. مع هذا معتقد است پیاز پخته نیز بکلی بدون خاصیت نیست و برای عروق قلبی از طرق دیگری آثار مفید دارد.

یافته دیگر در مورد پیاز این است که در بدن به عنوان یک ماده ضد انعقاد خون عمل می کند و سیستم حمایتی بدن در مورد ضد لخته شدن خون را تقویت و تحریک می کند.

دانشمندان و محققان هند نیز در مورد پیاز به نتایج مشابهی رسیده اند و هر دو گروه معتقدند که پیاز از راههای مختلفی در کاهش خطر بیماریهای قلبی موثر است .از سال 1960 که نظریه اثر چربی های اشباع شده در کثیف کردن خون و ایجاد بیماریهای عروقی قلب مطرح گردید ترکیبات مختلف دارویی و خوراکی واستروژنها و سا لیسیلات هاو انواع داروها ی شیمیایی ضد بیماری های قلبی مورد آزمایش قرار گرفت ولی اغلب آنها قدرت کافی برای مقابله با خطر بیمارهای قلبی از خود نشان ندادند و بتدریج از صحنه کنار گذارده شدند. تا سرانجام روزی دکتر گوپتا استاد پزشکی دانشکده پزشکی لوکنا وهندوستان اعلام کرد ((چرا بین خوراکی ها پیاز را از این نقطه نظر آزمایش نکنیم )) واو یک سلسله تحقیقات علمی را دراین زمینه آغاز کرد و نتیجه گرفت که خوردن روزانه حدود 60 گرم پیاز کامل خام مقدار کلسترول خون را محسوسا”کاهش می دهد.و آزمایشهای دیگر او نشان داد که این خاصیت در پیاز پخته یا خشک نیز کم و بیش وجود دارد. آزمایش ها ی دیگری نشان می دهد که پیاز به علت داشتن ماده ای به نام پرو ستا گلا ندین در کاهش فشار خون نیز موثر است. در طب سنتی کهن از پیاز در بیماریها ی قند استفاده می شده است در 1923 تحقیقات دانشمندان نشان داده است که در پیاز ماده ای است که قند خون را کاهش می دهد و در 1960 دانشمندان در تحقیقات خود به ماده ای در پیاز برخورد کر ده اند که از نظر خواص معادل 77 درصد مقدار مصرف استاندارد تولبو تامید یا اوریناز است و با خوردن پیاز ساخت و ترشح انسولین در بدن را تحریک می نماید بدون اینکه عوارض جانبی آن را داشته باشد.

تحقیقات دیگری نشان می دهد که پیاز یک آنتی بیوتیک قوی است. اولین بار اواسط سال 1800 لویی پاستور پیاز را از این نظر مورد آزمایش قرار داد و اعلام نمود که پیاز نوعی ضد باکتری قوی است .تحقیقات بعدی نشان داد که پیاز واسانس پیاز برای کشتن و انهدام با کتریهای بیماری زا موثر است .از جمله ضد سالمو نلا و اشریچیا کولی که از باسیلهای کولون است،می باشد. در آزمایشی اثر پیاز بر ضد عامل سل مشاهده شده است. دانشمندان روسی بین 150 گیاه که از نظر ضد باکتری بودن آزمایش نموده اند سیر و پیاز قوی ترین بوده است اگر 8-3 دقیقه مقداری پیاز خام جویده شود مخاط دهان به کلی استریل می شود. دکتر اروین زیمنت که از صاحب نظران و کارشنا سان معروف بیماری های ریه است پیاز را داروی موثری برای سرماخوردگی میداند.،زیرا پیاز بسیار خلط آور است وبا تحریک مخاط اخلاط را از ریه ها به گلو آورده وبا سرفه موجب اخراج آن را فراهم می سازد .

پیاز به علت ترکیبات گوگردی که دارد از مواد ضد سرطان نیز می باشد. محققان در مرکز تحقیقات بیمارستان اندرسن و مو سسه تومور مادهای به نام پروپیل سولفاید در پیاز یافته اند که از فعال شدن مواد سرطان جلو گیری می کند.دانشمندان دندان پزشکی هاروارد و همچنین موسسه ملی سرطان نیز در تحقیقات به آثار مشابهی در مورد خواص ضد سرطانی پیاز ر سیده اند.

دو گونه دیگر از جنس ALLIUMبه عنوان سبزی خوردنی و یا نوعی ادویه تازه مصرف می شود که در زیر به طور مختصر شرح داده می شود:

1-پیاز چه:به فرانسوی CIVEوCIBOULETTEوبه انگلیسی CHIVEگویند گیاهی است چند ساله از خانواده LILIACEAEنام علمی آن ALLIUM SCHOENOPRASUML.و نوع دیگری از آن ALLIUM FISTULOSUML.است که به فرانسوی CIBOULEنامیده می شود.خواص پیاز چه شبیه پیاز است .

2-موسیر: به فارسی ((سیر کوهی )) نیز می گویند در کتب طب سنتی ((ثوم جبلی ))آمده است طعم آن کمی تلخ است به جهت آن را (( تلخ پیاز)) هم می گویند {مخزن} دربرخی مدارک طب سنتی ((اسقوردیون)) هم آورده شده است.خواص آن شبیه پیاز وسیر است. جوشانده150 گرم پیاز یا موسیر در یک لیتر آب عسل به عنوان جوشانده مدر مصرف می شود ودر هندوستان موسیر را به عنوان افزایش دهنده نیروی جنسی تجویز می کنندو قطره آن را برای تسکین درد گوش مصرف می کنند.

درفرهنگ مخزن الادویه موسیر را به فارسی ((بصل الزیز)) نیز گفته است ولی در سایر مدارک طب سنتی بصل الزیز یازاغک وموسیر ذکر می کنند . مختصری از سوابق تاریخی شناخت و مصرف سیرو پیاز سیرو پیاز از قدیمی ترین گیاهانی است که بشر شناخته و مصرف می کرده است ودر مصر و چین شاید قرنها قبل از ثبت تاریخ نیز کاشته می شده است. تعداد زیادی نمونه های سیر در قبر تو تان خامن در مصر یافت شده است که از آثار تاریخی 1358قبل از میلاد مسیح می باشد .

قوم اسرائیل در زمانی که از مصر به ارض موعود کوچ می کردند از دوری و در اختیار نداشتن تعدادی از میوه ها و سبزی ها از جمله سیر شکوه داشتند و در تورات آمده است که ما به یاد می آوریم ماهی ها را در مصر می خوردیم همچنین خیارها ، خربزه ها، تره ،پیاز،وسیر را. سیر غذای عمومی کارگران رومی بوده و برای اینکه سربازان قوی تر شده و شجاعت بیشتری از خود نشان دهند نیز به آنها سیر داده می شده است. سقراط در 400سال قبل از میلاد به خواص طبی سیر اشاره کرده و 500 سال بعد {دیو سکو ریدس }از دانشمندان یونان،نیز به تاثیر آن برای معالجه بواسیر وبه عنوان مدر پی برده است.

سیرو پیاز توسط رومی ها به مصر آورده شده است و در زمان شکسپیر ادیب و شاعر معروف انگلیسی نیز شناخته بوده است. در نمایشنامه رویای نیمه شب تابستان آمده است که اغلب هنرمندان نمایشنامه برای اینکه بوی خوبی از دهان آنها خا رج شود، اچار بودند از خوردن سیر و پیاز خوداری نمایند. در روزگاران کهن خواص شفا بخش متعددی به سیر نسبت داده می شده است وسیر به عنوان تقویت معده ، ضد عفونی کننده، آسم و سرفه و برنشیت و معالجه صرع،روماتیسم و جذام و سرما خوردگی تجویز می شده است .ضمنا” از دواهای ضد کرم و نرم کننده سینه نیز به شمار می رفته است.در قرن اخیر در 1916 در جریان جنگهای اول جها نی ارتش انگلیس از سیر به عنوان ضدعفونی کننده در التیام زخمهای سربازان استفاده وسیع می کرده است. در مورد ورود پیاز به امریکا ی شمالی آنچه که در تاریخ نشان می دهد این است که پیاز یکی از گیاهانی بوده که به دنیای جدید وارد کرد و اودر مسافرت دوم خود در ژانویه سال 1494 پیاز را در جمهوری دو مینیکن کاشته است. پس از آن به سرعت پیاز از آنجا به مکزیکو و امریکا ی مرکزی و جنوبی وشمالی انتشار یافته است .در قرن شا نزدهم میلادی جراح معروف فرانسوی مدعی شد که پیاز برای معالجه بیماری مفید است.

مضرات:
1) افراد گرم مزاج و همچنین اشخاص مبتلا به ورم پروستات – کم خونی ناراحتی معده – خارش پوستی – بواسیر و ناراحتی های رود ه ای ، باید در مصرف پیاز احتیا ط نمایند.
2) مصرف زیاد پیاز به طور خام موجب سو هاضمه می شود.
3) زیاد هروی و مصرف بی رویه پیاز موجب حساسیت– خارش پوستی- اسهال– کم خونی –اختلال در حافظه – ضعف دید و ناراحتی معده می شود .

مشخصات:
پیاز گیاهی دو ساله برگهای آن لوله ای استوانه و تو خالی ساقه گل دهنده آن به ارتفاع 3|1-1 متر که آن هم استوانه ای تو خالی است وقسمت پایین آن متورم است .گلهای آن گروهی به صورت چتر مدور و حجیم به رنگ سفید یا بنفش در تابستان در انتهای ساقه گل دهنده ظاهر می شود. دانه های آن ریزو سیاه است که در کپسول قراردارند.

به طور کلی دو نوع پیاز است پیاز نوع سفید و پیاز نوع رنگی (قرمز،بنفش یا مخلوط) پیاز نوع سفید شامل ارقامی است که برای کاشت بهاره و برداشت اوایل پاییزمناسب هستند.کاشت پیاز سفیدیا نوع پاییزه: معمولا‘‘ بذر آن را در اواخر تابستان در به این ترتیب خزانه می کارند وگیاهان حاصله را در آبان ماه و یا در اوایل فروردین سال بعد به مزرعه منتقل می کنند، به این ترتیب غده های پیاز محصول این کاشت را می توان در خرداد ماه بر داشت کرد.
(نوع پیاز سفید زودرس) کاشت پیاز رنگی : هدف برداشت محصول پیاز در مرداد و شهریور است که در دوران زمستان مصرف شود،برای این کار مطمئن ترین طریق این است که پیازهای کوچکی که از کاشت بذر در سال قبل به دست آمده استدر بهار در خاک مزرعه با فاصله 25 سانتی متر فاصله خطوط و 15 سانتی متر فاصله بوته هاکاشته شود و این پیاز هامعمولا”پس از 3–4 ماه قابل برداشت هستند وپیاز های درشت خوبی در اواخر تابستان برداشت می شود که آنه را پهن می کنند که خشک شود و به اصطلاح پیاز انباری خشک تهیه شود و در دوره زمستان نگهداری و مصرف می شود.

خواص-کاربرد:
پیاز دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی – رقیق کننده خون نرم کننده ی صدا سنگ اور و تب بر می باشد . همچنین از ان در مواردی مانند: قند خون –چین وچروک قند خون – طپش قلب – بواسیر – بی خوابی –چین وچروک پوست –چربی خون – فشار خون – زخم های واریسی – غلظت خون تصلب شرایین – سنگ کیسه صفرا – ورم پرو ستات –چسبندگی پلاکت ها ی خون –یبوست – احساس صداهای مبهم در گوش – کمر درد و سرما خوردگی نیز استفاده می نمایند .

فواید پیاز:
(پیاز مانند سیر، از خانواده ALLIUM هستند و هر دو سرشار از تركیبات سولفور قوی هستند كه باعث بوی تند و همچنین باعث افزایش سلامتی می‌شود.‍‍)
پیازسرشار از كروم می‌باشد. یك ماده معدنی كه به سلولها در واكنش به انسولین، به همراه ویتامین C، فلاونوئید و كورسیتین كمك می‌كند.

اثر كاهش دهنده قندخون:
در آزمایشات مشخص شده‌است كه خوردن زیاد پیاز باعث كاهش میزان گلوكز می‌شود. دلایل آزمایشگاهی و بالینی نشان می‌دهد كه آلیل پروپیل دی سولفید، مسئول کاهش قندخون بوسیله افزایش انسولین موجود در خون می‌باشد.

آلیل پروپیل‌دی‌سولفید این كار را در تضاد با انسولین انجام می‌دهدبه این صورت كه یك دی سولفید، جاهایی از كبد را اشغال می‌كند كه انسولین در آن قسمتها غیرفعال است. این باعث می‌شودكه مقدار انسولین افزایش یابد و گلوكز را به داخل سلولهایی هدایت كند كه باعث كاهش قندخون می‌شوند. مطالعاتی که بر روی افراد دیابتی انجام شده‌است نشان داده كه كروم باعث كاهش میزان رسوب گلوكز خون، كاهش میزان انسولین و كاهش میزان كلسترول و تری گلیسیرد می‌شود، در حالی كه باعث افزایش میزان كلسترول نوع HDL ( کلسترول خوب )می‌شود.

مواد موجود در 100 گرم پیاز:
——————————-
کروم 24.80 میکرو گرم
ویتامین سی 10.24 میلی گرم
فیبر 2.88 گرم
منگنز 0.22 میلی گرم
ویتامین B6 0.19 میلی گرم
تریپتوفان 0.03 گرم
فولات 30.40 میکروگرم
پتاسیم 251.20 میلی گرم
فسفر 52.80میلی گرم
مس 0.10 میلی گرم

خواص قلبی- عروقی:
مصرف مداوم پیاز همانند سیر نشان داده‌است كه كلسترول و فشارخون بالا را كاهش می‌دهد، دو عامل مهمی‌كه از بروز بیماریهای دیابتی و گرفتگی رگها جلوگیری می‌كنند و خطر حمله قلبی یا سكته مغزی را كاهش می‌دهند. این تأثیرات به دلیل وجود مواد سولفور، كروم و ویتامین 6B است كه با پایین آوردن میزان هموسیستئین از بروز بیماری قلبی و سكته مغزی جلوگیری می‌كند. پیاز یكی از كوچكترین عضو خانواده سبزیجات و میوه جات است كه بعنوان كاهش دهنده خطر احتمالی بیماری قلبی در تحقیقات اخیر شناخته شده است. از 100000 افرادی كه در این تحقیقات شركت كردند، در افرادی كه از پیاز، چای، سیب و بروكولی، یكی از غنی ترین منبع فلاونوئید به وفور استفاده می‌كنند 20% خطر بیماری قلبی در آنها كاهش می‌یابد.

سلامت سیستم معده- روده ای:
مصرف مداوم پیاز، 2 دفعه یا بیشتر در هفته بطور چشمگیری سرعت رشد سرطان روده بزرگ را كاهش می‌دهد. پیاز حاوی مقداری فلاونوئید و كریستین است كه رشد تومورها را در حیوانات متوقف می‌كند و سلولهای روده بزرگ را از تأثیرات مخرب مواد سرطان‌زا محافظت می‌كند. استفاده از پیاز در غذاها، همچنین به كاهش مقدار مواد سرطان زایی كه از پخت با دمای بالا بوجود می‌آیند، كمك می‌كند.

كریسترین، آنتی اكسیدان موجود در پیاز و همچنین كروكیومین و فیتونورین موجود در ادویه كاری و زردچوبه، اندازه و مقدار زخمهای پیش سرطانی در دستگاه روده ای انسان را كاهش می‌دهند. 5 بیمار که پولیپهای پیش سرطانی در روده پایینی در آنها به یک شكل بود و بیماری آنها FAP) (بود بیش از 6 ماه با مقداری معین از كركیومین و كریستین تحت درمان قرار گرفتندكه میانگین تعداد پولیپها به 4/60% و میانگین اندازه پولیپهای رشد كرده به 9/50% كاهش یافت. (FAP یك بیماری ارثی است و با رشد صدها پولیپ (آدنوم التهاب روده ای)مشخص می‌شوند و سرانجام منجر به سرطان روده می‌شوند. ) اخیراً از داروهای ضدالتهابی غیر استروئید (NSAID ها) مثل آسپرین و ایبوبروفن برای درمان چنین بیمارانی با این شرایط استفاده شده است اما این داروها اثرات جانبی مهمی ‌از قبیل تشكیل زخم معدی- روده ای و خونریزی دارند.

بررسی مشاهدات اولیه در جمعیتی كه به مقدار زیاد ادویه‌كاری مصرف می‌كنند همانند بررسی‌ها روی حیوانات نشان داده است كه كركیومین، یكی اصلی‌ترین اجزاء سازنده در كاری آسیایی‌هاست و احتمالاً در جلوگیری و یا درمان سرطان در روده كوچك مؤثر است.

پیاز و سیر از بروز بسیاری سرطانها جلوگیری می‌كنند.

استفاده پیاز و سیر خطر ابتلا به چندین سرطان را كاهش می‌دهد. مطالعه روی شركت كنندگان در تحقیق مصرف زیاد پیاز نشان داده است كه 84 درصد كاهش خطر ابتلا به سرطان دهانی و گلو و 88% كاهش خطر ابتلا به سرطان مری،56% كاهش خطر ابتلا به سرطان روده، 83%كاهش خطر ابتلا به سرطان حنجره، 25% كاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، 73% كاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان، 71% كاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، 38% كاهش خطر ابتلا به سرطان كلیه در مقایسه با آنهایی كه پیاز كمتری مصرف می‌كنند دارند. همچنین آنهایی كه زیاد سیر مصرف می‌كنند 39% كاهش خطر ابتلا به سرطان دهان و گلو، 57% كاهش خطر ابتلا به سرطان مری، 26% كاهش خطر ابتلا به سرطان روده، 44% كاهش خطر ابتلا به سرطان حنجره، 10% كاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، 22% كاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان، 19% كاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و 31% كاهش خطر ابتلا به سرطان كلیه در مقایسه با كسانی كه سیر كمتری مصرف می‌كنند، دارند.

تقویت سلامت استخوان:
شیر تنها غذایی نیست كه استخوان را تقویت می‌كند بلكه پیاز هم به سلامت استخوانها كمك می‌كند. این موضوع در مقاله‌ای با عنوان غذاهای شیمیایی و كشاورزی بیان شده است.
اخیراً ماده ای در پیاز شناخته شده‌است به نام اختصاری GPLS كه از فعالیت سلولهایی که باعث شکستن استخوان می‌شوند جلوگیری می‌كند. پیاز مخصوصاً برای خانمهایی مفید است كه در معرض ابتلا به پوكی استخوان در زمان یائسگی قرار دارند.

فعالیت ضدالتهابی و ضدباكتری:
چند ماده ضد التهابی موجود در پیاز كاهش‌دهنده شدت علائم مربوط به حالت التهابی از قبیل درد و تورم استخوانی و التهاب مفصل ‌هستند. همچنین پیاز باعث كاهش شدت علائم بیماری در هنگام سرماخوردگی می‌شود.
سیر و پیاز تركیباتی دارند كه بصورت قابل توجه‌ای باعث كاهش التهاب می‌شود. تأثیرات ضد التهابی پیاز نه تنها به دلیل وجود ویتامین C و كریستین می‌باشد بلكه به علت وجود مواد فعال دیگر بنام ISOTH است. این مواد به صورت همزمان بكار می‌روند تا از التهاب در امان بمانند. علاوه بر آن كریستین، فلانوئید موجود در پیاز همراه با ویتامین C باعث كشتن باكتریهای مضر می‌شوند كه این باعث می‌شود كه پیاز، افزودنی مناسب در سوپها و خورشتها در فصلهای سرد و در هنگام سرماخورگی باشد.

چگونگی انتخاب و ذخیره كردن پیازها:
پیاز منابع مهمی‌از فلاونوئید و فنول هستند كه مطالعات نشان‌داده‌اند كه از سرطان و بیماری قلبی ـ عروقی جلوگیری می‌كند. چگونگی انتخاب و تهیه پیازها به نوع پیازها و خواص آنها و همچنین تفاوتهای زیادی مثل خاصیت آنتی اكسیدانی و ضد سرطانی آن بستگی دارد.
پیازهایی انتخاب كنید كه تمیز هستند و شكل خوبی داشته‌باشند و هیچگونه شیار یا شكافی روی آنها نباشد و پوستشان ترد و خشك باشد. آنهایی كه جوانه زده‌اند یا نشانه‌هایی از كپك دارند را انتخاب نكنید. همچنین پیازهای درجه 2 كه لكه‌هایی صاف دارند و گردن آنها مرطوب و دارای لكه‌های سیاهی هستند را انتخاب نكنید چون اینها نشانه فاسد شدن هستند.
مدت زمان ذخیره‌سازی پیازها به نوع آنها بستگی دارد. آنهایی كه خیلی بدبو هستند مثل پیاز زرد را می‌توان مدت زمان بیشتری به نسبت نوع شیرین آن مثل پیاز سفید نگهداری كرد. همه پیازها را باید جدا از سیب زمینی نگهداری كرد، چون آنها رطوبت و گاز اتیلن را به خود جذب می‌كنند كه باعث فساد پیازها می‌شوند.
باقیمانده پیاز خرد شده را باید در یك كیسه پلاستیك یا یك ظرف در‌دار نگهداری كرد و بایستی تا یكی دو روز آینده استفاده شوند، چون پیازها اكسیده می‌شوند و مواد غذایی خود را سریعاً از دست می‌دهند. پیاز پخته در یك ظرف كیپ بهتر مزه خود را حفظ می‌كند و میتوان آن را تا چند روز نگهداری كرد.
هرگز آنها را در یك ظرف فلزی نگهداری نكنید چون این كار باعث تغییر رنگ آنها می‌شود. می‌توان پیاز پوست گرفته و خرد شده را فریز كرد ولی این كار باعث می‌شود كه بعضی از طعمهای خود را از دست بدهند.

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید