موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 180 ) : شرایط تغییررشته از پایه سوم انسانی به پیش دانشگاهی تجربی با وجود تغییر رشته قبلی از دوم تجربی به سوم انسانی ، چگونه است؟

images-21

سوال:

سلام /من دوم دبیرستان رشته تجربی بودم و سال سوم تغییر رشته دادم به انسانی الان نصف سال سوم گذشته ولی احساس میکنم به رشته تجربی بیشتر علاقه دارم و میخوام پیش دانشگاهی رو تجربی بخونم .میتونم کنکور تجربی بدم ؟برای امتحان تغییر رشته در شهریور جز درس زیست باید ریاضی و فیزیک و شیمی رو هم امتحان بدم؟زیست ۱ رو سال دوم پاس کردم…………توروخدا جواب بدید قاطی کردم
(فرستاده شده در ۱۳۹۲/۱۱/۱۷ در ۲:۰۴ ب.ظ – توسط : حسنا )

پاسخ:

به نام خدا
وباسلام
پاسخ اول: با شروع سال تحصیلی و یا در میانه سال، تغییر رشته امکان ندارد.

پاسخ دوم: با هر نوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی، می توانید در هریک از سه گروه آزمایشی اصلی کنکور( یعنی؛ ریاضی، تجربی، انسانی) و دو گروه فرعی(هنر و زبان های خارجه) شرکت کنید و نوع رشته مهم و تعیین کننده نیست. پس با دیپلم انسانی و همچنین پیش دانشگاه انسانی، امکان ثبت نام و شرکت در گروه آزمایشی تجربی کنکور سراسری وجود دارد.

پاسخ سوم: طبق آیین نامه هدایت تحصیلی دوره متوسطه نظام فعلی، برای تغییر رشته، شما باید درس هایی را که پیش نیاز سال بعد هستند امتحان داده و حداقل نمره 10 بگیرید. درس های پیش نیازپایه سوم انسانی به پیش تجربی، شامل؛ شیمی3 – زیست 1 – زیست 2 می باشد.

پاسخ چهارم: شما برای پایه سوم رشته انسانی به حساب می آیید. اگر کارنامه سال سوم انسانی را ارایه دهید، قاعدتا درس زیست 1 را که در پایه دوم تجربی گذرانده اید، در آن نیست. چون مورد شما به طور معمول اتفاق نمی افتدکه کسی در دو سال دوبار تغییررشته پی در پی داشته باشد، در آیین نامه نیز مطلب مشخصی گفته نشده است!!! لذا ممکن است مدارس و اداره منطقه شما سلیقه ای عمل کند. * درعین حال پیشنهاد ما این است که شما کارنامه سه ستونه کل سه سال متوسطه را از مدرسه خود بگیرید تا تمام درس های پایه دوم رشته تجربی وپایه سوم رشته انسانی در آن باشد . به  استناد به این کارنامه سه ستونه دوره متوسطه، موضوع گذراندن درس زیست 1 را در سال دوم پی گیری کنید! به فرض اگر هم نپذیرفتند، به نظرما چندان مهم نیست، چون هم مروری به درس زیست1 می شود که قطعادر دوره پیش دانشگاهی و کنکور سطح علمی شما را بالا می برد و هم اینکه چون دروس تغییر رشته تاثیری بر روی معدل وسوابق تحصیلی شما ندارد، نمره 10 بگیرید کفایت می کند ولذا نمره تغییر چندان مهم نیست.

پاسخ پنجم و مهمتر: از این شاخه به آن شاخه رفتن و تغییرات پی در پی معلوم نیست سرانجامی داشته باشد . به هرصورت این وضعیت به دلیل عدم شناخت و استفاده نکردن شما از کارشناسی مناسب در زمان تعیین رشته است.
توضیح بیشتر اینکه؛ تعیین رشته در درجه اول باید براساس استعداد وهمچنین علاقه و نیز اطلاعات کافی از شرایط شغلی و اجتماعی و… هرکدام از رشته ها باشد. در درجه دوم اگر شک و تردیدی هم وجود دارد باید با استفاده از ابزارها و روش های علمی موجود، یعنی تست های مرتبط با هدایت تحصیلی، آن را برطرف نمود تا دچار تزلزل و هدر دادن سرمایه های گران بهای خود از جمله سرمایه بدون جبران عمر، نشوید. لذا بررسی دقیق تری بفرمایید که آیا این تغییرمسیر برای بار دوم هم مثل بار اول به مشکل برخورد نکند. بنابراین حتما از مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی بهره بگیرید و این تغییرات را – که در واقع تغییر در سرنوشت شما خواهدبود- در عمل بی نتیجه نکنید.

*** به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی، اگر سوال و ابهامی داشتید، فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)

سلامت و سعادتمند باشید
دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب