موضوعات

پاسخ به سوال ( عمومی هدایت تحصیلی- شماره124 ) : با داشتن دیپلم ریاضی و همچنین دانشجوی رشته ریاضی با گذارندن 4 واحد ، برای شرکت مجدد در کنکورگروه تجربی به منظور ادامه تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه دولتی، چه کار باید کرد؟

Capture

سوال:

کسی که با دیپلم ریاضی دارد و همچنین دانشجوی رشته ریاضی است با گذارندن 4 واحد درشی دانشگاه برای اینکه بتواند مجددا کنکورگروه تجربی شرکت تا در رشته پزشکی در دانشگاه دولتی ادامه تحصیل دهد چه کاری باید انجام داد؟

پاسخ:

به نام خدا
وباسلام

پاسخ اول :
اگر کسی بخواهد – باوجود اینکه هنوز دانشجوست – برای شرکت مجدد در کنکور سراسری اقدام کند ، باید از ادامه تحصیل در رشته ای که در حال حاضر تحصیل می کند انصراف دهد.

پاسخ دوم:
چون برای انتخاب و شرکت در آزمون هریک از گروههای آزمایشی کنکور (ریاضی، تجربی، انسانی، هنر، زبان های خارجه) نوع رشته دیپلم و پیش دانشگاهی درشاخه نظری ملاک نیست، بنابراین می توان با وجود تحصیل در رشته ریاضی در کنکور تجربی شرکت کرد. اما سوابق تحصیلی کمتر از حد تعیین شده (فعلا ۲۵%) حساب می شود. البته این به معنای نادیده گرفتن سهم باقیمانده از تعیین شده( مثلا۲۵%) نیست! بلکه سهم کمتر از حد تعیین شده برای کسانی که دیپلم غیر متناظر دارند، به سهم آزمون کنکور( فعلا به سهم۷۵%) اضافه می شود. منتهی چون تاثیر درس به درس است ، لذا تاثیر نمرات سوابق تحصیلی درهر یک از زیر گروه های متفاوت است.

پاسخ سوم :
هر چند با تغییر ی که در آیین نامه ایجاد شده است، هر کسی تنها یک باراجازه استفاده از تحصیل رایگان را در هر دوره تحصیلی دارد. اما در صورت انصراف و تسویه حساب با دانشگاه می توان برای بار دوم پذیرش نیز در دوره روزانه به طور رایگان تحصیل کرد. چون در آیین نامه تصریح دارد که؛ ” پذیرش آن دسته از داوطلبانی که قبلاً با استفاده از امکانات دولتی (آموزش رایگان) تحصیلات خود را در رشته ای بـه اتمـام رسـانیده انـد” ولی دانشجویی که دوره تحصیلی کنونی را تمام نکرده است و می خواهد انصراف بدهد، می تواند با پرداخت هزینه ترم هایی که در رشته کنونی (ریاضی) تحصیل کرده اید، با دانشگاه فعلی تسویه حساب کند تا بتواند برای پذیرش نوبت دوم در کنکور سراسری از تحصیل رایگان استفاده کند. استفاده از این بند قانون و مقرارت مربوط به خود را دارد که باید به امور آموزش و دانشجویی مراجعه و جزئیات شرایط آن را جویا شوید.
متن آیین نامه:
عین متن آیین نامه مربوطه به نقل از دفترچه راهنمای شرکت و ثبت نام (دفترچه شماره۱) کنکور۹۴( بند “و” ص ۵ ):
و ) با توجه به محدودیت امکانات دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و لزوم توزیع عادلانه فرصـتهـای موجـود بـین تمـامی متقاضـیان، پذیرش آن دسته از داوطلبانی که قبلاً با استفاده از امکانات دولتی (آموزش رایگان) تحصیلات خود را در رشته ای بـه اتمـام رسـانیده انـد، در همان مقطع قبولی قبلی و در همان دوره (روزانه) امکان پذیر نمیباشد. این قبیل از داوطلبان در صورت تمایل میتواننـد بـرای دوره ی نوبـت دوم (شبانه) در همان مقطع متقاضی شوند و یا در صورت قبولی در دوره روزانه، میتوانند با پرداخت شـهریه هماننـد دانشـجویان دوره نوبـت دوم ( شبانه)، در رشته مربوط ادامه تحصیل دهند.
لطفا شرایط اختصاصی مندرج صفحه ۵ دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون سراسری را به دقت بخوانید.

پاسخ چهارم:
هر چند نوع رشته دیپلم و پیش دانشگاهی درشاخه نظری ملاک نیست و می توان با وجود تحصیل در رشته ریاضی در کنکور تجربی هم شرکت کرد. اما باید به نمرات امتحانات نهایی ( کتبی) سال سوم رشته ریاضی خود نیز نگاه کرد، در صورتی که پایین باشد باید برای جبران سوابق تحصیلی هم اقدام نمود . یعنی گرفتن دیپلم مجدد در رشته تجربی ( که شرایط و ضوابط آن را در پست پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی به تفصیل آورده ایم)

پاسخ پنجم:
برای هدف پذیرفته شدن در رشته مورد علاقه(پزشکی) ،  مسیر سختی در پیش است. این مسیر سخت هم در مرحله قبولی در دانشگاه وجود دارد و هم در هنگام تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه و هم مربوط می شود به شرایط و مسئولیت های سنگین شغلی پزشکی… !!! بنابراین داوطلب این رشته باید هم زمان زیادی را صرف نماید و هم همت بلندی را به کار بگیرد.
باید خود را برای کنکورسراسری در گروه تجربی آماده کرد! این آمادگی برای کسی که می خواهد در رشته تحصیلی خود تغییر مسیردهد، آسان نیست و تلاش و زحمت زیادی را می طلبد! بنابراین باید راه مناسب را برای این آمادگی پی گیری کرد! پیشنهاد ما اینست که؛ منابع و محتویات کنکور تجربی را در طول سال کارکنید. و با این شرایط نیز درهر صورت نیازمند به شرکت در کلاس درس (به خصوص دروس تخصصی پیش دانشگاهی و همچنین دروس پایه دوم وسوم دبیرستان گروه تجربی هم ) هستید. بنابراین چون فارغ التحصیل از دبیرستان نمی تواند مجددا در مدرسه روزانه تحصیل کند و دوره شبانه را هم توصیه نمی کنیم لذا برای این کار می توان آموزشگاه قوی و معتبری را شناسایی نموده و برای یکی ازراه های پیشنهادی، در کلاس های آن شرکت نمود.

*** به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی و مجدد،اگر سوال و ابهامی داشتید، اولا؛ با مراجعه به پاسخ های ارایه شده به دیگر سوالات، از طرح سوال های تکراری خودداری فرموده و ثانیا؛ فقط ار طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)

سلامت و سعادتمند باشید
دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب