موضوعات

پاسخ به سوال ( عمومی هدایت تحصیلی – شماره 123 ) : کسی که در پایه دوم دبیرستان تحصیل می کند، آیابرای تحصیل در یک رشته فنی باید دوباره ازابتداء شروع کند؟

مشترک

سوال:

کسی که در پایه دوم دبیرستان ( مثلا رشته ریاضی) تحصیل می کند، آیا برای تحصیل در یک رشته فنی (مثل کامپیوتر) باید دوباره ازابتداء شروع کند؟

پاسخ:

به نام خدا
و با سلام

نیازی نیست که سال دوم را دوباره بگذارنید بلکه:
1- اگر بخواهید یک رشته فنی(مثلا کامپیوتر) را از طریق شاخه فنی حرفه ای تحصیل کنید، باید امتحان تغییر رشته بدهید. متن آیین نامه به شرح زیر است:
” براساس ماده ۱۱۲( صفحه ۶۱۸ کتاب مجموعه مصوبات شورای عـــــالی آموزش و پرورش چاپ ۱۳۸۵)دانش آموزی که در پایه دوم به تحصیل اشتغال دارد چنانچه متقاضی تغییر شاخه یا رشته باشد (اعم از اینکه شرایط رشته مورد تقاضا را در نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی کسب کرده یا نکرده باشد) با نظر مشاور و رعایت موارد ذیل می تواند در پایه سوم به شاخه یا رشته دلخواه هدایت شود .
براساس ماده ۲-۱۱۲ تغییر رشته دانش آموزان شاخه های نظری یا کاردانش به رشته های شاخه فنّی و حرفه ای و یا تغییر رشته در همان شاخه ، منوط به توفیق در امتحانات کلّیِّه درسهای اختصاصی پایه دوم رشته جدید در خرداد یا شهریور ماه همان سال با در نظر گرفتن ظرفیت پذیرش در رشته هایی می باشد که اسامی آن از سوی معاونت آموزشی اعلام خواهد شد . ”

۲- امتحان تغییر رشته در دو نوبت خرداد و شهریور انجام می شود.

۳- توصیه اول ما این است که؛ امتحانات خرداد را با موفقیت به پایان برسانید، بعد از آن برای تغییر رشته به رشته مورد نظر طبق ضوابط آن از طریق مدرسه کنونی خود، اقدام نمایید.

۴- توصیه دوم ما این است که؛ در طول سال تحصیلی(از ترم دوم تا زمان امتحان تغییر رشته در شهریور ماه) خود را برای دروس تغییر رشته آماده کنید.

۵- چون جدول دروس رشته های شاخه فنی و حرفه ای خیلی متنوع و زیاد است، لذا دروس تغییر رشته به رشته کامپیوتر از طریق شاخه فنی حرفه ای را از دفترمشاوره مدرسه و یا واحد مشاوره اداره آموزش و پرورش منطقه خود دریافت کنید.

۶- اگر بخواهید هریک از رشته های فنی ( مثلا رشته فنی کامپیوتر) را در سطح پایین تر علمی و سطح مهارتی بالاتری، از طریق شاخه کار ودانش تحصیل کنید، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید و بعد از اتمام سال تحصیلی در پایه دوم، می توانید اقدام نمایید.

*** به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی و مجدد،اگر سوال و ابهامی داشتید، اولا؛ با مراجعه به پاسخ های ارایه شده به دیگر سوالات، از طرح سوال های تکراری خودداری فرموده و ثانیا؛  فقط ار طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)

سلامت و سعادتمند باشید
دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب