موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره178 ) : باداشتن دیپلم وپیش دانشگاهی ریاضی، برای تغییر رشته به تجربی ، چه کاری بایدانجام داد؟

دیپلم مجدد1

سوال:

سلام
خسته نباشید
من دیپلم ریاضی دارم و پیش دانشگاهی رو هم ریاضی خوندم. برای تغییر رشته به تجربی و گرفتن مدارک کامل این رشته باید چه واحد هایی رو بگیرم؟
ممنون از وقتی که می گذارید.
(فرستاده شده در ۱۳۹۲/۱۱/۱۷ در ۷:۰۰ ق.ظ – توسط: آریا صحرا )

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام

پاسخ اول: ضرورت این کار برای چیست؟ اگر صرفا برای شرکت در کنکور است نیازی نیست! چون برای انتخاب و شرکت در آزمون هریک از گروههای آزمایشی کنکور(ریاضی، تجربی، انسانی، هنر، زبان های خارجه) نوع رشته دیپلم و پیش دانشگاهی درشاخه نظری ملاک نیست، بنابراین می توانید با وجود تحصیل در رشته ریاضی در کنکور تجربی شرکت کنید.

پاسخ دوم: اگر اصرار به داشتن مدرک دیپلم دیگر دارید، می توانید به دو طریق زیر عمل نمایید:

– یک راه آن تطبیق واحد است. در تطبیق واحد دروس مشترک بین دو رشته قبلی و جدید مورد قبول واقع شده و دروس مابقی(غیرمشترک) فقط از طریق داوطلب آزاد قابل پاس کردن است. انتخاب این راه در صورتی مناسب است که دروس قابل تطبیق (مثل دروس عمومی شما) نمرات بالایی داشته باشد. 

– راه دیگر آن این است که در کلیه دروس پایه سوم رشته مورد نظر در خرداد شرکت  کنید. همانطور که ذکر شد دیپلم مجدد تنها به صورت داوطلب آزاد امکان دارد. برای این کار باید در اسفند ماه و با ارایه مدرک پایه دوم رشته قبلی(ریاضی) برای ثبت نام اقدام کنید.  و در سال بعد به همین صورت برای دوره پیش دانشگاهی عمل نمایید. این روش برای کسی که می خواهد سوابق تحصیلی خود را جهت شرکت در کنکور جبران کند مناسب است. وهمچنین؛  دروس قابل تطبیق (مثل دروس عمومی شما) نمرات پایینی داشته باشد. 

– با گرفتن دیپلم جدید ، درصورتی که نمرات آن از دیپلم قبلی شما بالاتر بود و بخواهید دیپلم جدید را به عنوان سوابق تحصیلی در کنکور محاسبه شود، باید اطلاعات دیپلم جدید خود را در فرم ثبت نام کنکور ثبت نماید.

– چون اولا دوره پیش دانشگاهی به عنوان سوابق تحصیلی در کنکور دانشگاه تاثیری ندارد، و ثانیا همان طور که گفتیم نوع مدرک آن از لحاظ رشته تعیین کننده نیست،بنابراین گذراندن دوره پیش دانشگاهی ضرورتی ندارد. درعین حال اگر می خواهید فقط دوره پیش دانشگاهی را در رشته مورد نظر(تجربی) بگذارنید، برای شرکت در تمامی دروس پیش دانشگاهی به صورت داوطلب آزاد، باید مدرک دیپلم ریاضی خود را ارایه دهید و اگر می خواهید بعد از گرفتن دپیلم تجربی، مدرک پیش دانشگاهی تجربی هم بگیرید( که گفتیم هیچ ضرورتی ندارد)  بعد از دریافت دیپلم تجربی ؛ برای دوره پیش دانشگاهی تجربی اقدام می کنید. 

– برای گرفتن مدارک هر کدام از دیپلم های تجربی و پیش دانشگاهی حدودا یکسال طول می کشد( مجموعا دوسال)

پاسخ سوم: برای تغییر رشته، اگر هدفی غیر از جبران سوابق تحصیلی و امثال آن دارید، به نظر ماپی گیری تغییر رشته سرمایه خود را به هدر دادن و وقت تلف کردن است. مناسب است که به جای این کار، با شرکت در کلاس های درس های تخصصی و… رشته تجربی، خود را برای آزمون کنکور آن آماده کنید.

سلامت و سعادتمندباشید
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب