موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 176 ) : در شاخه فنی حرفه ای ( سال سوم رشته ساختمان) تحصیل می کنم، چگونه می توانم با گذارندن دوره پیش دانشگاهی، در کنکور سراسری شرکت کنم؟

FARSI-SEVOM-ENSANI

سوال:

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شمامن محمدباقرنوروزی از استان گیلان هستم اینجانب حقیر درحال حاضر17سال سن دارم ودر رشته فنی حرفه ای سال سوم در شاخه ساختمان تحصیل می کنم .من علاقه زیادی به دانشگاه امام حسین دارم که در بخش نظامی و تربیت پاسداری تحصیل کنم. از آنجا که دانشگاه امام حسین در رشته های نظری دانشجو جذب می کند من رشته فنی هستم درحال حاضر 2ماه از سال تحصیلی گذشته وبنده نمی توانم تغییر رشته بدهم عده ای از آشنایان می گویند که شما در تابستان که مدرک دیپلم فنی را اخذ می کنید .در همان زمان به دبیرستان های علوم انسانی مراجعه کرده و در آنجا امتحان های دروس تخصصی آنان را بدهم .اگر می شود بیشتر بنده را راهنمایی کنید با ذکر تاریخ و زمانهای مراجعه آیا مدرکی که از این طریق می گیریم رسمی است و می توان در دانشگاه امام حسین وارد شدو در آزمون سراسری شرکت کردتمام این کار ها در چند وقت صورت می گیرد مثلا من در خرداد مراجعه کنم می توانم در زمان نام نویسی دانشگاه امام حسین شرکت کنم .من اگر دیپلم بگیرم می توانم در کنکور شرکت کنم .لطفا بنده را راهنمایی کنید ممنون از راهنمایی شما …..
mohammad bagher norouzi

پاسخ:Arabic 3 e

به نام خدا
وبا سلام

پاسخ خلاصه: بله با دیپلم فنی حرفه ای و با گذراندن دوره پیش دانشگاهی در هر رشته ای ( مثلا علوم انسانی) می توانید در کنکور سراسری شرکت نمایید. واین کاربعد ازاخذ دیپلم برای تابستان ( شهریور) قابل انجام است .

توضیح بیشتر:
1-در صورت تغییر رشته، می توانید پیش دانشگاهی را در هر رشته ای که در دروس امتحان تغییر رشته آن شرکت کرده و حداقل نمره قبولی 10راکسب نمایید، ادامه تحصیل دهید.
2-در صورتی که شرایط شرکت در دوره روزانه را نداشته باشید( مثل سن و تاهل و…) می توانید ، برای گذراندن دوره پیش دانشگاهی به صورت داوطلب آزاد( متفرقه) عمل کنید. در این صورت ؛ نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید.

3- برای تغییر رشته؛ از پایه سوم فنی به پیش دانشگاهی انسانی، باید دو درس عربی 3 ویژه علوم انسانی و ادبیات فارسی تخصصی امتحان دهید.

4-امتحان تغییر رشته سال سوم به سال آخر(پیش دانشگاهی)فقط یکبار در تابستان هر سال انجام می شود.

5-چون امتحانات سال سوم دبیرستان به صورت نهایی است، بنابراین امتحان تغییر رشته نیز در حوزه تعیین شده از طرف آموزش و پرورش برگزار می شود.

6- برای شرکت در امتحان تغییر رشته، باید ازمدرسه محل تحصیل خود یک معرفی نامه عکس دار را با مهر وامضای مدرسه کنونی، دریافت وبه حوزه امتحانی مشخص شده تحویل نمایید.

7- معمولا زمان اقدام برای دریافت معرفی نامه و مراجعه به حوزه امتحانی مشخص شده برای امتحان تغییر رشته،اوایل تیرماه است. شما حتما بعد از امتحانات خرداد ماه از اموردفتری و مشاوره مدرسه خودتان پی گیر باشید.

8- مهمتراینکه؛ باید برای امتحانات تغییر رشته ـ که چندان هم آسان نیست ـ خود را آماده کنید. برای این آمادگی باید از هم اکنون در کلاس دروس تغییررشته بهطور فعال شرکت نمایید.(مثل کلاس های یک آموزشگاه قوی و یا..) بنابراین؛ فکر نکنید که در فرصت کوتاه تابستان امکان آماده کردن خود را برای امتحان تغییر رشته را دارید.

9- حتی به نظر ما؛ درصورت امکان ، سال تحصیلی جاری را طوری برنامه ریزی کنید که درس های تخصصی پایه دوم وسوم رشته مورد علاقه تان، مثل منطق سال سوم و ادبیات و عربی سال دوم را هم در طول سال کارکنید. البته سطح این درس های در حدی است که با شرکت منظم و موثردر کلاس درس آن ها، به نتیجه مورد نظر می رسید.

10- برای این تغییر مسیر و برنامه ریزی لازم آن، به خصوص برنامه ریزی درسی مربوط به آن، حتما از مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی و نیز؛از دانش آموزان با تجربه، بهره بگیرید.

سلامت و سعادتمندباشید
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب