موضوعات

پاسخ به سوال( عمومی هدایت تحصیلی- شماره ۱۲1 ) : تغییر رشته در پایه سوم دبیرستان ، با وجود دروس افتاده در امتحانات خرداد ماه

10069

شرح سوال:

اگر دانش آموزی که در پایه سوم (مثلا رشته ریاضی) تحصیل می کند، بعد از امتحانات خرداد و با داشتن دروس افتاده در رشته مورد اشاره ، نخواهد در آن رشته ادامه تحصیل داده و تصمیم  به تغییر رشته ( مثلا به رشته انسانی) داشته و بخواهد در این رشته دیپلم بگیرد، راه آن چیست؟

پاسخ:

به نام خدا

وباسلام

خلاصه پاسخ : زمان تغییر رشته در مدارس دوره روزانه ( پایه دوم به سوم و یا سوم به پیش دانشگاهی) تنها در تابستان امکان پذیر است. لذا در صورت عدم قبولی در خرداد  و تجدیدی شدن درشهریور  می تواند همزمان با امتحانات شهریور ماه در امتحانات تغییر رشته نیز شرکت کند.(1) در صورتی که بعد از شهریور ماه همچنان دروس افتاده ای برای جبرانی دی ماه باقی بماند، در صورت از دست داده شرایط تحصیل در دوره روزانه، می تواند برای تغییر رشته در دوره شبانه برای ترم دوم(بهمن) اقدام کند. چون دوره شبانه ترمی واحدی است و آغاز سال تحصیلی در شروع هرترم است و لذا تغییر رشته در دوره شبانه زمان خاصی ندارد و لذا می تواند در هر ترم برای ترم بعدی درخواست تغییر رشته داشته باشد و در امتحان دروس تغییر رشته شرکت کند.

شرح پاسخ : اگر دانش آموزی در دوره روزانه تحصیل می کند و شرایط ادامه تحصیل در دوره شبانه را ( مثل سن، عدم اتمام پایه سوم در امتحانات جبرانی دی ماه ویا تاهل و…) نداشته باشد، در هیچ یک از زمان های؛ قبل از خرداد و یا بعد از امتحانات خرداد تا شهریور و یا بعد از امتحانات تجدیدی شهریور (حد فاصل شهریور تا امتحانات جبرانی دی ماه ) نــمی تواند در خواست تغییر رشته داشته باشد.  بنابراین؛ در فاصله مذکور ( امتحانات خرداد تا جبرانی دی ماه ) تنها راه ؛ تلاش برای قبولی در دروس افتاده و اتمام پایه سوم برای گرفتن دیپلم در همان رشته قبلی است. و بعد از اتمام سال سوم می تواند برای پایه پیش دانشگاهی (سوم به پیش) درخواست و اقدام برای تغییر رشته داشته باشد. اما در صورتی که دانش آموزی بعد از امتحانات جبرانی دی ماه ، همچنان دروس افتاده داشته باشد،  بالطبع شرایط ادامه تحصیل در دوره روزانه را برای پایه سوم از دست می دهد و چون تغییر رشته در دوره شبانه زمان خاصی ندارد، می تواند بعد از دی ماه در دوره شبانه برای تغییر رشته پایه سوم دبیرستان به پیش دانشگاهی  ویا برای تغییررشته در همان پایه سوم  اقدام نماید. (برای مثال درخواست برای انصراف از رشته ریاضی اعلام نموده و برای ادامه تحصیل در رشته انسانی تغییر رشته بدهد)

(1) تذکر : چون تمام آیین نامه ها و دستورالعمل ها ی مربوط به فارغ التحصیلی  درسیستم دانا از قبل تعریف شده است، لذا تبصره تک ماده اصلاحیه ماده 91  به طور اتوماتیک و اجباری دانش آموز را فارغ التحصیل اعلام می کند. یعنی دانش آموز در هریک زمان های خرداد ، شهریور و یا دی ماه در صورتی که از مجموع درس های دوره متوسطه، حداکثر در چهار عنوان درسی ( دوعنوان نهایی و دو عنوان غیر نهایی) آخرین نمره درس وی (سالانه، تابستانی، یا غیر حضوری) نمره 7 و بیشتر باشد و معدل کل حداقل ۱۰ باشد فارغ التحصیل شناخته می شود. پس بنابراین اگر دانش آموزی در خرداد شامل این تبصره بشود، در خرداد به طور اتوماتیک و اجباری قبول خواهد شد و همینطور در شهریور ویا دی ماه)

سلامت و سعادتمند باشید
دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب