موضوعات

استفاده بی رویه از فناوری ها ، محیط و ارتباط نامناسب در خانواده ازعوامل افت تحصیلی دانش آموزان است!!

1428346122

«« اردبیل – ایرنا – رییس انجمن مددکاری استان اردبیل استفاده نامناسب فرزندان از فناوری های نوین را یکی از عوامل مهم عدم توانایی خانواده ها در کنترل فرزندان و در نتیجه افت تحصیلی ذکر کرد
همچنین ؛ عوامل دیگری از جمله محیط خانه نقش بسیار مهم تری در این زمینه دارد و حتی عدم وجود ارتباط نزدیک بین والدین و فرزندان و عدم ارضای نیازهای عاطفی در چارچوب خانواده خود یکی از عوامل روی آوردن کودکان و نوجوانان و فناوری های نوین است! »»

به گزارش ایرنا ، امین موحد روز پنجشنبه در همایش مسوولیت اجتماعی گفت: امروزه به واسطه استفاده نامناسب فرزندان به ویژه در سنین پایین از فناوری های نوین مانند ماهواره ، تلفن های همراه و حضور در شبکه های مجازی کنترل فرزندان تقریبا از دست خانواده ها خارج شده است.

وی افزود: فرزندان به طور طبیعی کنجکاو و تشنه یادگیری و تجربه تازه ها هستند و در شرایط کنونی دیگر همچون سال های دور حرف شنوی از پدر و مادر وجود ندارد و به عبارتی دیگر جلوگیری کمکی نمی کند و خانواده ها تنها می توانند با روش های درست نسبت به کنترل فرزندان خود اقدام کنند.

رییس انجمن مددکاری استان اردبیل اظهار کرد: افت تحصیلی تنها به فناوری ها ارتباطی ندارد و عوامل دیگری از جمله محیط خانه نقش بسیار مهم تری در این زمینه دارد و حتی عدم وجود ارتباط نزدیک بین والدین و فرزندان و عدم ارضای نیازهای عاطفی در چارچوب خانواده خود یکی از عوامل روی آوردن کودکان و نوجوانان و فناوری های نوین است.

او ادامه داد: دانش آموز و عدم توجه خانواده به بهداشت روحی و روانی و سلامت جسمی فرزندان یکی دیگر از دلایل افت تحصیلی دانش آموزان است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

موحد بیان کرد: عدم فراگیری مهارت های زندگی و عدم توجه خانواده ها به این موضوع باعث مشکلاتی در دانش آموزان می شود چرا که آموزش پذیرش مسوولیت در قبال خود ، خانواده و جامعه باید از سنین کودکی آموزش داده شود که متاسفانه مورد کم توجهی قرار می گیرد.

وی گفت: استفاده از روش های غلطی مانند تنبیه فیزیکی که باعث کاهش عزت و اعتماد به نفس می شود ، آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد و طلاق و عدم توجه به توانایی های فرزندان و مدرک گرایی از عوامل موثر در افت تحصیلی دانش آموزان است که باید مورد توجه خانواده ها قرار بگیرد.

رییس کلینیک مددکاری آفاق اردبیل نیز با تاکید بر نیاز به فناوری در دنیای امروزی گفت: یکی از وظایف رسانه های ارتباط جمعی ایجاد نشاط و سرگرمی است و به دلیل عدم موفقیت در این زمینه، کودکان به سمت فضای مجازی و حتی اعتیاد به آن سوق پیدا کرده اند.

علوی اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته حداکثر استفاده از تلویزیون توسط کودکان دو ساعت در روز است اما استفاده بی رویه در جامعه ما و به ویژه تماشای برنامه های بی محتوای تلویزیون و ماهواره باعث بروز مشکلاتی شده که یکی از آنها افت تحصیلی دانش آموزان است.

او افزود: آسیب های اجتماعی در نتیجه سوق دادن کودکان به بازار کار ، کودک آزاری (نه فقط تنبیه بدنی بلکه اهمال در توجه به نیازهای مختلف فرزندان کودک آزاری محسوبمی شود) ، ازدواج زود هنگام به خصوص در بین دختران ، نادیده گرفتن بیماری های جسمی و روحی کودکان و والدینی که خود الگوی نامناسبی برای فرزندان هستند از دیگر عوامل بروز رفتارهای نابه هنجار و افت تحصیلی است.

او بیان کرد: آگاه سازی والدین در زمینه ازدواج زود هنگام ، ایستادگی در برابر خواسته های نامعقول فرزندان ، مقابله با مصرف گرایی و مراجعه به مددکاران و استفاده از مراکز ارائه دهنده خدمات اجتماعی از جمله راهکارهایی است که باید مورد توجه خانواده ها قرار بگیرد.

همایش مسوولیت اجتماعی با محوریت آموزش خانواده توسط بنیاد کودک شعبه اردبیل و با حضور خانواده های زیرپوشش این بنیاد برگزار شد.

——————————————————————————————————————————————–
به نقل از : خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا –
( کد خبر: 81626278 (4680527) | تاریخ خبر: 07/03/1394 | ساع 18:6|)

دیدگاه‌های این مطلب