موضوعات

مهارت های زندگی ( 9 ) / اهداف (قسمت دوم: تقویت اعتماد به نفس ؛ بخش سوم : را ههای تقویت اعتماد به نفس3)

143highesteem

«« بررسی عواقب، احترام به خود، اعراض از راه های نادرست کسب موفقیت، مراقبت اظهار نظرهای خود با دوستان و همکاران باشید، عدم مشورت با حسود، برطرف کردن عادات و ویژگی های نادرست، معیار مقایسه پیشرفت خود، مثبت اندیشی، مقابله با اید ه های یأس آور دیگران، کمک گرفتن از افراد با تجربه، از دیگر عناوین مهم برای تمرین به منظور کسب و یا بازسازی اعتماد به نفس است. »»

مبحث: فرهنگی پرورشی
عنوان اصلی: مهارت های زندگی
عنوان فرعی: اهداف مهارت های زندگی
عنوان فرعی تر : تقویت اعتماد به نفس ( ادامه را ههای تقویت اعتماد به نفس – 3 )

ادامه قسمت اول و دوم راههای کسب و تقویت اعتماد به نفس:

11 – بررسی عواقب :
قبل از انجام هر كاری به عواقب حاصله آن خوب فكر كنید، در صورت نیاز به راهنمایی با افراد مثبت اندیش، واقع گرا و آگاه مشورت كنید و از انجام كارهای غیرمنطقی و غیراصولی كه می تواند به شكست یا سرزنش دیگران منتهی شود، بپرهیزید.

۱۲- احترام به خود:
اگر خواستار دیگران هستید، اول خودتان به خودتان احترام بگذارید.

۱۳- اعراض از راه های نادرست کسب موفقیت:
سعی نكنید با توسل جستن به كارهای ضد ارزشی و غیرانسانی، موفقیتی كسب كنید. به خود گوشزد كنید موفقیتی كه در گرو لطمه زدن به سجایای انسانی باشد، فاقد ارزش و ناپایدار است.

۱۴- مراقبت اظهار نظرهای خود با دوستان و همکاران باشید:
محیط كاری شما به مثابه یك دهكده كوچك است. قطعاً هر حرف یا اظهارنظری كه در مورد همكارانتان انجام دهید، دیر یا زود به گوش آنان خواهد رسید. پس مراقب رفتار و سخنان خود باشید. شاید یك حرف نسنجیده و نادرست، رابطه شما را برای همیشه با دوستی خوب و همكاری شایسته و دلسوز قطع نماید و شما هرگز قادر به جبران این خسارات معنوی نباشید.

۱۵- عدم مشورت با حسود:
با افراد حسود و بدبین مشورت نكنید.

۱۶- برطرف کردن عادات و ویژگی های نادرست:
اگر عادت یا ویژگی در شما وجود دارد كه باعث آزارتان می شود، با برنامه ریزی درست و اصولی آن را از خود دور كنید. مثلاً اگر اندام ناموزونی دارید، با انجام ورزش و رژیم های درست غذایی اندام خود را متناسب كنید.

۱۷- معیار مقایسه پیشرفت خود:
اگر می خواهید از پیشرفت خود اطلاع حاصل كنید، خود را نسبت به گذشته خودتان مقایسه كنید نه با دیگران.

۱۸- مثبت اندیشی:
«همیشه نیمه پر لیوان را ببینید نه نیمه خالی آن را» . بسیاری از ما حداقل یك بار هم كه شده این جمله زیبا را شنیده ایم. سعی كنیم از این جمله، به عنوان یك تكنیك مثبت اندیشی استفاده كنیم.

۱۹- مقابله با اید ه های یأس آور دیگران:
همه روزه ما با انبوهی از ایده های مختلف كه متعلق به افراد پیرامون ماست، روبه رو هستیم. به باورهای خود ایمان داشته باشید و هرگز اجازه ندهید ایده های یأس آور دیگران، شما را از رسیدن به اهدافتان باز دارد و یا ریتم حركت شما را كند نماید.

۲۰- کمک گرفتن از افراد با تجربه:
اگر مشكلات حرفه ای خود را نمی توانید به تنهایی حل كنید، از افراد زبده و با تجربه كمك و مشورت بخواهید و دانش حرفه ای خود را گسترش دهید و از سؤال كردن هراسی نداشته باشید.
——————————————————————————————————————– به نقل از مجله اینترنتی دلگرم( عنوان بندی شرح تمرینات و با قدری اصلاح )

دیدگاه‌های این مطلب