موضوعات

پاسخ به سوال( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 166 ) : دانشجوی کاردانی پیوسته دانشگاه سما مشهد هستم و علاقه مند به ادامه تحصیل در دانشگاه از طریق شرکت در کنکور کارشناسی سراسری! چگونه می توانم در کارشناسی رشته عمران، ادامه تحصیل دهم؟

69ce429995205d3469ba4ae2dd3860e9

این سوال و پرسش در دو قسمت انجام شده است

*سوال قسمت اول:

درود استاد .
مدتی دنبال جایی میگشتم که بیام سوالاتم رو مطرح کنم ولی متاسفانه کسی نبود که جوابگو باشه. مروری بر سوالات دوستان کردم و متعجب شدم که شما با چه دقت و حوصله ای به سوالات جواب میدهید.
بنده هم یک سوال دارم که ممنون میشم کمکم کنید.
می بخشید من الان در دانشکده سما واحد مشهد در حال تحصیل هستم و ترم اول رو پشت سر گذاشتم بنا به دلایلی مجبورم که تغییر رشته بدم نه این که رشته دانشگاهیم رو عوض کنم نه ! بلکه دیپلمم رو تغییر بدم چون الان دارم کاردانی پیوسته میخونم. یکی از دوستان هم دوره ای بنده تغییر رشته دادن و الان هم زمان دو تا مدرک دیپلم یکی کاردانش و یکی دیگه هم انسانی رو اخذ نمودند.
بنده هم ناچاراً برای شرکت در کارشناسی پیوسته مجبورم که اینکار رو بکنم و برم حالا یا ریاضی یا تجربی ! اگر انسانی هم میشه لطفاً اشاره کنید.
سنم هم زیاد نیست ۱۶ سال بیشتر ندارم برای این که اگر سن از یک حدی بگذره باید بری شبانه و … بنده فکر نکنم با این مشکل روبه رو باشم ! اگر هم لازم باشه میرم و مشکلی ندارم ! شرایط تغییر رشته بنده رو هم بفرمایید.
با تشکر .
( فرستاده شده در ۱۳۹۲/۱۱/۰۸ در ۱۰:۲۱ ق.ظ – توسط: سید محمد )

پاسخ قسمت اول :

به نام خدا
وبا سلام

اولا: نفرمودید که رشته کنونی شما چیست و چرا می خواهید تغییر رشته بدهید. یعنی ضرورت و هدف این کار شما چیست و به دنبال چه چیزی هستید؟ اینکه بالاخره غیر از دیپلم فنی که دارید، یک دیپلم دیگری را در یک شاخه دیگری داشته باشید، واقعا چه فایده ای دارد؟ به خصوص اینکه جسارتا شما اصلا نمی دانیدکه تفاوت هریک از این رشته ها چیست که می گویید حالا هر رشته ای که شد، یک دیپلم دیگری هم بگیریم. با این اوصاف، به نظر نمی رسد شما به نتیجه مفیدی برسید. بنابراین؛ به نظر ما برای بخش اول موضوع شما، حتما باید از مشاوره هدایت تحصیلی بهره بگیرید.

ثانیا: با توجه به اینکه شما در حال حاضر دیپلم فنی دارید، برخلاف نظام قدیم، با توجه به اهداف هدایت تحصیلی در نظام فعلی، به طور معمول در دبیرستانهای روزانه و یا شبانه نمی توانید دیپلم دیگری بگیرید، مگر اینکه به صورت داوطلب آزاد( متفرقه) در امتحانات خرداد شرکت کنیدکه آن هم با توجه به شرایط سنی شما(16 سال)فعلا امکانش نیست. از طرف دیگر برای ادامه تحصیل در سطح کارشناسی دانشگاه وشرکت در کنکور از طریق گروه های ریاضی یا تجربی و انسانی، نیازی به گرفتن دیپلم در شاخه نظری( ریاضی، تجربی، انسانی) ندارید. بلکه کافی است دوره پیش دانشگاهی را در رشته مورد نظر بگذارنید. برای این کار بایدازدیپلم فنی به پیش دانشگاهی یکی از رشته های نظری، تغییر رشته بدهید. یعنی باید در امتحان دورس تغییر رشته یکی از رشته های ریاضی یا تجربی و یا انسانی شرکت کنید و در تمام دروس تغییر رشته آن حداقل نمره قبولی 10 را کسب کنید. دروس تغییر رشته هریک از رشته های مورد اشاره متفاوت است. باید بعد از مشاوره هدایت تحصیلی و تصمیم قطعی برای ادامه تحصیل تنها در یک گروه ریاضی یا تجربی و یا انسانی، برای امتحا ن تغییر رشته اقدام کنید.
منتهی فعلا بدانید که امتحان تغییر رشته از لحاظ زمانی در حال حاضر امکان ندارد. چون امتحان تغییر رشته پایه سوم به پیش دانشگاهی، تنها یک بار در سال،آنهم در تابستان انجام می شود.
برای این کار باید در طول سال تحصیلی خود را برای دروس امتحان تغییر رشته آماده کیند.
شرایط این آمادگی و اقداماتی را که باید انجام دهید در پاسخ به سوالات دیگر کاربران در همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید و در پست ” پاسخ به سوالات ” سایت موجود است. آن ها را بخوانید و یا اینکه از طریق تماس تلفنی با دفتر مشاوره ما، پرش و جو فرمایید.( شماره تماس وروز و ساعت آن در قسمت “تماس با ما” در نوار مشکی بالای سایت موجود است.)
ما را هم در مشهد مقدس و بارگاه امام رئوف، حضرت امام رضا علیه السلام، دعا بفرمایید.
ان شاء الله سلامت و موفق باشید.

سوال قسمت دوم:

طرح سوال مجدد:
درود استاد.
هدفم رو هم که عرض کردم . الان دارم کاردانی پیوسته میخونم و میخوام که واسه کارشناسی پیوسته دیپلم نظری بگیرم.
رشته من هم عمران/عمران است . فایده اش هم این است که کلی در وقتم صرفه جویی می شود.
من به طور متوسط حساب کردم استاد اگر بخوام هر ترم ۲۰ واحد بردارم ، از ۹۱ واحدی که باید بگذرونم حداقل ۵ ترم درگیر هستم و بعد از اون هم یک سال برای کنکور برای کارشناسی خودش می شود ۱٫۵ سال ! از طرفی این تعداد واحد ها در کارشناسی به حداقل میرسد یعنی اگر بنده در مقطع کاردانی این ۹۱ واحد را بگذرانم باز ۸۰ واحد دیگر در مقطع کارشناسی باید پاس کنم و اگر کارشناسی پیوسته بخوانم این تعداد واحد ها به ۱۴۰ یا ۱۵۰ واحد کاهش خواهد یافت.
الان هم دروسم رو پاس میکنم و موقعی که دیپلم نظری بنده اومد برای کارشناسی پیوسته ثبت نام میکنم و دروسی که در دانشکده سما پشت سر گذاشتم رو هم در دانشگاه آزاد تطبیق میزنم.
این هم که گفتم اگر انسانی هم شد چه بهتر برای این خاطر بود ، شما استاد باید در جریان باشید که در رشته های فنی مخصوصاً کار و دانش عملاً هیچ درس محاسباتی وجود ندارد و به طبع بنده هم عربی ۳ و … رو به دیفرانسیل و انتگرال و … ترجیح میدم. ولی اگر پذیرش نکند مجبورم که بگذرونم !
دلایل بنده هم این است و چند دلیل دیگر که به احتمال زیاد برای آن ها هم با شما مشورت خواهم کرد.
**** ان شالله حتماً در اولین فرصت شما در حرم امام رضا (ع) دعا میکنم استاد..
یا علی.
( فرستاده شده در ۱۳۹۲/۱۱/۰۹ در ۴:۲۷ ق.ظ – توسط : سید محمد )

پاسخ قسمت دوم :

به نام خدا
وبا سلام

اگر بخواهید برای دوره کارشناسی( چه پیوسته و چه ناپیوسته) رشته عمران را ادامه دهید. قاعدتا باید پایه ریاضی خوبی داشته باشید. در این رشته درس عربی به چه کارشما می آید؟ در صورتی که بخواهید برای ادامه تحصیل در رشته مورد اشاره( عمران) در کنکورکارشناسی سراسری شرکت کنید، لطفا توضیحات زیر را توجه فرمایید:

راه اول: شرکت از مسیر گروه ریاضی است. یعنی اینکه شما باید پیش دانشگاهی ریاضی بخوانیدتا بتوانید در کنکور گروه آزمایش ریاضی شرکت کنید. برای این کار هم باید از دیپلمی که دارید(یعنی پایه سوم) به پیش دانشگاهی تغییر رشته بدهید.

راه دوم: این است که، شما دوره کاردانی را به اتمام برسانید و بعد مجددا در کنکور سراسری دوره کارشناسی شرکت کنید. چون برای شرکت در کنکور کاردانی، به جای دوره پیش دانشگاهی و معادل آن خواهد بود، بنابراین دیگر نیازی به دو کار اضافه بالا نداردید، منظور؛ کاراول تغییررشته و کاردوم و مهمتر، گذراندن دوره پیش دانشگاهی!

مطلب دیگر اینکه در حال حاضر که شما دانشجو شده اید، اصلا محاسبات شما برای واحد ها و طول تحصیلی دوره کارشناسی پیوسته در مقایسه با کارشناسی نا پیوسته صحیح نیست.برای اینکه؛
در صورت قبولی در امتحانات نه چندان آسان تغییر رشته، شما باید حداقل یک سال دوره پیش دانشگاهی در رشته ریاضی را بگذرانید. البته اگر واحد افتاده نداشته باشیدو…
بعد حداقل چهار سال تا پنج سال دوره کارشناسی شما طول می کشد(خیلی بعید است 4 ساله تمام شود) این می شود 6 سال. در حالی که اگر کاردانی را یک سال و نیم دیگر تما م کنید و دوره کارشناسی ناپیوسته را هم به فرض دو سال ونیم به اتمام برسانید، می شود پنج سال. اگر بحث انتظار قبولی از کاردانی به کارشناسی را مطرح می کنید، بدانید که انتظار از مسیر تغییررشته به ریاضی و شرکت در کنکور سراسری با پیش دانشگاهی ریاضی بیشتر است.

خلاصه اینکه راه دوم؛ شما را زودتر به مقصد رسانده وانرژی، هزینه و وقت کمتری از شما می گیرید. بنابراین؛ ما راه دوم را به شما توصیه می کنیم.

سلامت و سعادتمندباشید
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب