موضوعات

معرفی رشته های دانشگاهی/ گروه هنر / رشته گرافیک

graphic

مبحث: آموزشی
عنوان اصلی: دانشگاه(آموزش عالی)
عنوان فرعی: معرفی رشته های دانشگاهی
عنوان فرعی تر: رشته گرافیک( گروه هنر)

الف)معرفی رشته:

– گرافیک حرفه مورد نیاز امروز است که بخش بزرگی از ان را تبلیغا ت در بر می گیرد.

– امروزه با وجود صد زبان و ۵ هزار گویش، نمی‌توان برای معرفی مراکز و مکان‌های مختلف از زبان نوشتاری استفاده کرد. بلکه این زبان تصویری است که با ساخت علائم و نشانه‌ها‌ در هواپیماها، جاده‌ها و هتل‌ها، پیام‌ها را سریعتر انتقال می‌دهد.البته نباید تصور کرد که زبان تصویری یا به عبارت دیگر ارتباط تصویری، تنها به ساخت علائم و سمبل‌های تصویری می‌پردازد بلکه هنر ارتباط تصویری حیطه بسیار وسیعی را در بر‌می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به نوشتن زیبای کلمات، رسم منحنی و نمونه‌های آماری، تهیه آگهی مطبوعاتی و پوستر، صفحه‌آرایی و ده‌ها مورد دیگر اشاره کرد. به زبان دیگر کلیه طر‌ح‌هایی که به وسیله چاپ قابل انتشار هستند، طرح گرافیکی می‌باشند.

Graphic1

– رشته پر رمز و راز گرافیک در همه محیط‌ها با همه سلائق برای خود جائی باز کرده و در ارتباط با صنعت نیز به هنرنمایی پرداخته است. گرافیک زبان تصویری است. استفاده از علائم، سمبل‌ها، خطوط، منحنی‌ها و نماد‌ها در کنار رنگ‌های موزون و حساب شده دنیایی از حرف و معنا را در خود جای داده است.

– گرافیک مجموعه ای از رنگها، طرحها، شکلها و تصاویری می باشد که یک هدف را دنبال می کند و همچنان معنا دهنده هر موضوع، پیوند دهنده هر موضوع و جان بخشیدن به هر موضوع می باشد.

– گرافیک احساسات و عواطف درونی یک نقاش است که از طريق قلم مو و رنگ آنرا بیان می کند و در نتيجه امكان دارد كه پيام روشن و واضحي براي همه افراد نداشته باشد و امکان دارد برای بعضی واضح و برای بعضی بی معنی و بی مفهوم باشد يعني يك نقاش عواطفش را بيان مي كند و كاري به اين ندارد كه مخاطبش منظورش را درك مي كند يا خير. به همين دليل از يك تابلوينقاشی؛ افراد مختلف برداشت هاي متفاوتي دارند.
اما يك گرافيست موظف است پيام خود را به گونه اي بيان كند كه حتما مخاطبش منظورش را دريافت كند.

ب) مهارت ها و توانایی ها:  images (1)

1 – موضوعات یادگیری :
هنرجویان در این رشته با طراحی ، تصویر سازی ، طراحی حروف ، صفحه آرایی ، ، طراحی انواع پوستر ، بروشور ، طراحی جلد کتاب و مجلات و نشریات ،چاپ فتو سیلک ،انواع چاپ دستی ،مصور کردن کتاب و مجلات وروزنامه ،استفاده از مداد رنگی ،گواش ،آبرنگ ، ظهور چاپ فیلم ،اصول عکاسی و ترکیبات رنگ ،روانشناسی رنگ و تاریخ هنر ایران و جهان و … آشنا خواهند شد.

2- سرعت، گیرایی :
کسانی که گرافیک را انتخاب می‌کند در رساندن فکر خود سرعت، گیرایی و ماندگاری را در سطحی گسترده منتشرکند.

3- خلاقیت :
دانشجویان‌ این‌ رشته‌ به‌ صورت‌ نیمه‌متمرکز گزینش‌ می‌شوند؛ یعنی‌ علاوه‌ بر آزمون‌ علمی‌، استعداد و خلاقیت‌ دانشجویان‌ در یک‌ آزمون‌ عملی‌ نیز سنجیده‌ می‌شود.

4-علاقه :
دانشجوی‌ ارتباط‌ تصویری‌ باید علاوه‌ بر خلاقیت‌، عاشق‌ این‌ کار باشد.

5- طراحی قوی :
دانشجوی این رشته باید طراحی‌ قوی‌ و زبردست‌ باشد.

6- شناخت کامل رنگ ها:
چون‌ طراحی‌ اساس‌ کار یک‌ گرافیست‌ است‌ و در ضمن‌ باید با رنگ‌ به‌ عنوان‌ عامل‌ تکمیل‌کننده‌ فرم‌ آشنا باشد.

7- آشنایی با شاخه های دیگر هنر:
همچنین‌ یک‌ طراح‌ باید با شاخه‌های‌ مختلف‌ هنری‌ آشنایی‌ کامل‌ داشته‌ باشد. چون‌ یک‌ گرافیست‌ امکان‌ دارد از تکنیک‌های‌ عکاسی‌، چاپ‌، خوشنویسی‌، نقاشی‌، طراحی‌ صنعتی‌، اصول‌ و مبانی‌ صنایع‌ دستی‌ در کارش‌ استفاده‌ کند‌ و پیام‌ مورد نظرش‌ را به‌ مرحله‌ اجرا برساند.

8- آشنایی با برخی از علوم دیگر:
هنرمند این‌ رشته‌ لازم‌ است‌ با علومی‌ مثل‌ جامعه‌شناسی‌، روانشناسی‌، بازاریابی‌ و ادبیات‌ آشنا باشد. زیرا یک‌ پیام‌ تبلیغاتی‌ باید با توجه‌ به‌ مخاطب‌ آن‌ ساخته‌ شود؛ یعنی‌ باید توجه‌ داشت‌ که‌ مخاطب‌ این‌ پیام‌ از نظر فرهنگی‌، اقتصادی‌ و خواسته‌ها و علایق‌ در چه‌ سطحی‌ است‌.

9- روحیه اجتماعی :
داشتن روحیه اجتماعی خوب می‌تواند دانشجو را با سلائق مختلف آشنا ساخته و در مورد استفاده از طرح‌ها و رنگ‌ها و نماد‌ها او را موفق‌تر از دیگران نماید

10- مهارت شغلی:
برنامه ریزی دوره ۵ ساله کاردانی رشته گرافیک ،متناسب با نیازهای واقعی این رشته به طوری برنامه ریزی شده که دانش آموختگان این دوره بتوانند پس از کسب مهارتهای لازم در مشاغل مربوط انجام وظیفه کنند.

ج) دروس تعداد واحدها :Graphic2

1 – آشنايي با رشته هاي هنري معاصر
2 – آشنايي با هنر در تاريخ 1
3 – آشنايي با هنر در تاريخ 2
4 – آشنايي با هنر سنتي ايران
5 – ادبيات داستاني ايراني 1
6 – ادبيات داستاني ايراني 2
7 – انسان، طبيعت، طراحي
8 – تاريخچه کتابت
9 – تجزيه و تحليل و نقد آثار ارتباط تصويري
10 – تجزيه و تحليل و نقد آثار تصويرسازي
11 – تجزيه و تحليل و نقد آثار هنرهاي تجسمي
12 – تصوير متحرک 1
13 – چاپهاي ماشيني
14 – حکمت هنر اسلامي
15 – خوشنويسي و طراحي حروف 1
16 – خوشنويسي و طراحي حروف 2
17 – خوشنويسي و طراحي حروف 3
18 – خوشنويسي و طراحي حروف 4
19 – روشهاي آموزش هنر در مدارس
20 – طرح عملي جامع (ارتباط تصويري)
21 – طرح عملي جامع (تصوير سازي)
22 – طرح و رساله نهايي
23 – مباني هنرهاي تجسمي 1
24 – مباني هنرهاي تجسمي 2
25 – هندسه (مناظر و مرايا)
26 – هندسه نقوش در صنايع دستي ايران 1
27 – هندسه نقوش در صنايع دستي ايران 2
28 – هنر در دنياي کودکان
29 – هنر و تمدن اسلامي 1
30 – هنر و تمدن اسلامي 2
31 – کارگاه ارتباط تصويري (صفحه آرايي)
32 – کارگاه ارتباط تصويري 1
33 – کارگاه ارتباط تصويري 2
34 – کارگاه ارتباط تصويري 3
35 – کارگاه ارتباط تصويري 4
36 – کارگاه ارتباط تصويري 5
37 – کارگاه ارتباط تصويري 6
38 – کارگاه تخصصي عکاسي 1
39 – کارگاه تخصصي عکاسي 2
40 – کارگاه تصوير متحرک 2
41 – کارگاه تصوير متحرک 2 براي گرايش ارتباط تصويري عموم
42 – کارگاه تصويرسازي
43 – کارگاه تصويرسازي 1
44 – کارگاه تصويرسازي 2
45 – کارگاه تصويرسازي 3
46 – کارگاه تصويرسازي 4
47 – کارگاه تصويرسازي 5
48 – کارگاه تصويرسازي 6
49 – کارگاه چاپ
50 – کارگاه چاپهاي دستي 2
51 – کارگاه چاپهاي دستي 3
52 – کارگاه حجم‌سازي
53 – کارگاه طراحي 3
54 – کارگاه طراحي 4
55 – کارگاه طراحي 5
56 – کارگاه طراحي پايه 1
57 – کارگاه طراحي پايه 2
58 – کارگاه عکاسي پايه 1
59 – کارگاه عکاسي پايه 2
60 – کارگاه عکاسي رنگي

د) آینده شغلی و بازار کار:

– طراحی آگهی و تابلو های تبلیغات
– طراحی تیتراژ برنامه های تلویزیونی
– طراحی نشانه و تمبر و اسکناس
– طراحی تیزر (فیلم های تبلیغاتی)
– طراحی جلد کتاب ،نوار وکاتالوگ
– تصویر گر ،صفحه آرا و طراح پوست
– کار در عکاسی و آتلیه ها

– فارغ‌التحصیلان این دوره قادرند با تهیه انواع طرح برای معرفی و ارائه یک موضوع مانند علامت و اطلاعات(آرم سازی، پوستر سازی و…) اجرای انواع صفحه آرایی و طراحی نمایشگاههای هنری برای معرفی آثار و تولیدات گوناگون (غرفه آرایی) آموزش هنر، طراحی و تصویر سازی برای عنوان ادبی، داستان، سیاسی و اجتماعی و مانند آن (صفحه آرایی کتاب، مجله، روزنامه و…) تبلیغات ( کاتولوگ، بروشور و…) در مراکزی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، سازمان تبلیغات، مطبوعات و مراکز هنری و آتلیه‌های خصوصی خدمات خود را ارائه دهند.

 

هـ) توضیح بیشترچندنکته مهم ( شرایط ، مزیت ها و محدویت ها ):  hhs784

1- دانشجویان‌ این‌ رشته‌ به‌ صورت‌ نیمه‌متمرکز گزینش‌ می‌شوند؛ یعنی‌ علاوه‌ بر آزمون‌ علمی‌، استعداد و خلاقیت‌ دانشجویان‌ در یک‌ آزمون‌ عملی‌ نیز سنجیده‌ می‌شود.

2- البته با همه این جذابیت‌ ها نظر دانشجویان این رشته دال بر گرانی وسائل کار گرافیکی می‌باشد. گرچه امکانات نیروی متخصص در این رشته نامحدود است.

3- گرافیک از آن دست هنر هایی است که در کشور ما کمتر شناخته شده و محدود کار هایی هم که در این زمینه صورت گرفته نتوانسته است به شناخت بیشتر این هنر کمک کند. در ابتدا باید گفت که دو نوع گرافیک وجود دارد گرافیک کامپیوتری و گرافیک دستی یا همان هنری.

4 – چون افراد مختلف از يك تابلوي نقاشی؛برداشت هاي متفاوتي دارند . بنابراین امكان دارد كه پيام روشن و واضحي براي همه افراد نداشته باشد و ممکن است برای بعضی واضح و برای بعضی بی معنی و بی مفهوم باشد. يعني يك نقاش عواطفش را بيان مي كند و كاري به اين ندارد كه مخاطبش منظورش را درك مي كند يا خير! ولی يك گرافيست موظف است پيام خود را به گونه اي بيان كند كه حتما مخاطبش منظورش را دريافت كند. اما اینکه آیا مورد پسند مخاطب قرار می گیرد یا خیر بستگی به سلیقه شخص دارد که سلیقه ها متفاوت است .

5– هنر گرافيك چون تكثير مي شود و به دسترس طیف های مختلفی از مردم قرار می گیرد و متعلق به همه مي شود، مثل نقاشي شخصي نیست و هیچ وقت به عنوان تابلو در يك قاب و تنها از یک شخص نیست.

6- براي كساني كه گرافیک را با نقاشي اشتباه ميگيرندباید بگویم؛ گرافيك از سلسه هنرهاي تجسمي است . گـرافيك در اصل ايده و تركيب بندي است كه اكثر اوقات بين نوشته و تـصوير اتفاق مي افتد و نقاشي بيشـتر تقليد طبيعت است كه ايده هاي گرافيست ها مي تواند بوسيله دسـت مثال يك نقاش اجرا شود كه خيلي از هنرمندان براي اجراي بهتر و شـايد به خاطر کمبود وقت طراحي نهايي رابه شخص ديگري مي سپارند و در گروه دوم می توان به گرافیست ها و صفحه آرا ها اشاره کرد و گاهي هم ايده های شان توسط كامپيوتر و برنامه هاي پيشرفته اجرا مي گردد كه مطمئنا كار با دست از ارزش بالاتري بر خورداراست.
یک نقاش ايتاليايي مي گويد:
گرافيك كار مشكلي است چون با يك نقطه و يا يك خط بايد به اندازه يك كتاب سخن گفت و البته همه ي راز زيبايي گرافيك نيز در همين نكته نهفته است.

7- گرافیک در دو مفهوم سنتي و نوين متمايز مي گردد كه در مرز بين اين دو پديده چاپ قرار دارد که بحث چاپ یک بحث جدا گانه است که فعلا به آن نمی پردازیم، فعلاً نگاهی مختصر می اندازیم به گرافیک سنتی و نوین.

گرافيك سنتي:
عنوان قديم گرافيك يا گرافيك سنتي شامل خطاطي « نقاشي دو بعدي» كنده كاري مي باشد كه بيشترين نمود آن در آرايش كتابهاست كه ازمحصول همكاري نقاش و خوشنويس و تذهيب كار است، هنر گرافيك شامل نمودهاي مختلف؛ تصوير سازيخوشنويسي؛ طراحي و نقاشي دوبعدي و كنده كاري از جمله شكلهاي هنري است كه در زير بناي گرافيك سنتي طبقه بندي مي شود و بدين ترتيب بارزترين نمونه فعاليت گرافيك سنتي نگارش و آرايش كتابهاي ادبي كه محصول همكاري خوشنويسان؛ طراحان؛ نقاشان و تذهيب كاران و جلد سازان بوده است.

گرافيك نوين:

گرافيك نوين علاوه بر كتاب آرايي در عرصه تبليغات تجاري اعلانات ديواري (پوستر) و مطبوعاتي و نشان ها (مارك) وغيره مي باشد و حتي در سينما و تلويزيون هم كاربرد دارد. مثل عنوان بندي (تيتراژ) فيلم و تصاوير متحرك طراحي شده (انيميشن) هنر گرافيك نوين با معماري و مسائل ارتباط محيطي ( زيبا سازي) وتصوير متحرك طراحي شده نيز تداخل دارد، پس اين هنر علاوه بر خط ورنگ به عناصر بصري ديگري چون حجم و نور وحتي حركت براي انتقال مفاهيم كمك ميگيرد.

8- هنر گرافيك هنری است كه از نظر تأثير خود، بيشتر بر طراحی تأكيد دارد تا بر رنگ. از اين نظر تمامی انواع طراحی و شكل های متفاوت حكاكی، هنر گرافيك را تشكيل می دهند. با اينحال هنر گرافيك اساساً به روش های ماشينی يا نيمه ماشينی برای چاپ تصاوير و حروف اطلاق می شود كه فعاليت های متعددی را كه بيشترين اهميت هنری و اجتماعی را دارا هستند در بر می گيرد. از ميان اين فعاليت ها يكی كتاب چاپی است. تنظيم حرف چاپی و صفحه آرايی كتاب از نظر زيبايی شناسی از كارهای گرافيكی محسوب می شود.

9- ويژگی بارز هنرهای گرافيك ناشی از كيفياتی است كه هم به تكنيك های تهيه و هم به آثاری كه بوجود می آيد مربوط می شود؛ از همه اينها اساسی تر، قصد چاپ رونوشت های دقيق با استفاده از تكنيك های ماشينی است. در هنرهای گرافيك، اين تصوير چاپی است كه به محصول حاصل، ارزش هنری می بخشد؛ طرح اوليه شمايی است كه برای كمك به روند چاپ تهيه می شود و تكنيك كار نيز يك راه تهيه اثر است هنر گرافيك طيف گسترده ای از فعاليت های مختلف است كه كتاب آرايی از عمده ترين آنها محسوب می شود. تعيين شكل و اندازه حروف و همچنين تعيين فواصل بين حروف و سطرها، رابطه متناسب بين متن چاپی و حاشيه، و تنظيم تصوير در صفحه از مسايلی است كه در كتاب آرايی مورد نظر قرار می گيرد. اين مسايل بستگی به قطعكتاب دارد كه خود تابع ملاحظاتی چون وزن و سهولت حمل و نقل كتاب و سهولت خواندن و تأثير بيشتر مطالب آن بر خواننده است. البته جنبه های زيبايی شناسی نيز در اين ميان نقش مهمی دارد. در واقع يك كتاب به خاطر زيبايی حروف چاپی، صحافی و تصاوير آن می تواند دارای ارزش هنری باشد.

10- هنرهای گرافيك به عنوان رسانه های جمعی بسيار گسترش يافته و روش های تهيه آن ها متنوع شده است؛ از همه مهم تر نو آوری هايی است كه در پاسخ به نيازهای هنر زمان ايجاد شده اند. از جمله اين نوآوری بايد از فنون چاپ كوچك برای تهيه پول و فنون چاپ بزرگ برای تهيه اعلانات (پوستر) نام برد. پديده جالب توجه در تبلیغات های عمومی، تبديل حروف نوشتنی به علائم (سمبل ها) و نشانه های گرافيكی است كه به مقدار وسيع برای نشان دادن موضوعات و كالاها بكار می روند کاربرد رنگ در طراحی گرافیک طراحان گرافیک از رنگ برای ایجاد تمایز بین محصولات، کمک به انتقال اطلاعات و از طریق کاربرد تداعی های نمادین به مثابه ابزار اقناع، استفاده می کنند.
—————————————————————————————————————————-

دیدگاه‌های این مطلب