موضوعات

پاسخ به سوال( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 163 ) : با توجه به ضعف در دروس ریاضی، امکان تغییر رشته از پایه دوم رشته ریاضی به پایه دوم رشته کامپیوتر ؟

 12651

سوال:

عرض سلام و خسته نباشید
من کاوان کتبی هستم . دانش آموز سال دوم دبیرستان رشته ی ریاضی فیزیک و هم اکنون در دبیرستان سلیمان خاطر سنندج مشغول به تحصیل هستم . تازه امتحانات ترم اول تمام شده و هنوز کارنامه ها چاپ نشده اما من به شدت در دروس ریاضی . فیزیک .شیمی . هندسه احساس ضعف میکنم. تمایل بسیار زیادی پیدا کرده ام که به رشته ی مورد علاقه ام یعنی فنی و حرفه ای (کامپیوتر) بروم و در واقع تغییر رشته بدهم و تقریبا تصمیم قطعی گرفته ام. بعضی ها میگویند که الان وسط سال است و نمیشود اینکار را کرد و باید صبر کنی تا سال بعد و دوباره سال دوم را در فنی بخوانی و عده ای هم میگویند که باید تابستان درس ها را پاس کنی سپس سال سومت را در فنی شروع کنی. اما مشاور مدرسه ی مان معتقد است که امکان پذیر است که همین الان به مدرسه ی فنی انتقال پیدا کنم و درس های آن ها را ادامه دهم و بخش از دست رفته را خودم در منزل بخوانم . الان هم من نمیدانم چکار کنم. نظر شما را میخواستم تا ببینم نزدیک ترین و سریع ترین راه برای ورود به فنی حرفه ای کدام است .
ممنونم با تشکر.
( فرستاده شده در ۱۳۹۲/۱۱/۰۲ در ۸:۳۴ ب.ظ – توسط: کاوان کتبی )

 عنوان1

پاسخ :

به نام خدا
وبا سلام

پاسخ اول: در بین سال تحصیلی (برای هر کدام از پایه ها) تغییر رشته امکان ندارد. پس ناچارا باید سال دوم را به اتمام برسانید.

پاسخ دوم: اگر این تغییر رشته برای فرار از درس های ریاضی نبوده و واقعا رشته کامپیوتر را دوست دارید، تغییر رشته به کامپیوتر زا پی گیری کنید. چون برای توفیق در سطح خوبی در این رشته، نیازمند پایه ریاضی قوی و همچنین زبان انگلیسی هستید.

پاسخ سوم: برای تغییر رشته در سال تحصیلی آینده نکات زیر را در نظر داشته و پی گیری کنید:
1- رشته مورد اشاره شما(کامپیوتر) در دوره متوسطه از دو طریق شاخه فنی حرفه ای و یا شاخه کار ودانش قابل تحصیل است.

۲- سطح مهارتی شاخه کار ودانش بالاتر از شاخه فنی حرفه ای است، اما سطح علمی شاخه فنی حرفه ای بالاتر ازتر از شاخه کار ودانش است.

۳- اگر بخواهید رشته مورد علاقه خود (کامپیوتر ) را در هنرستان های فنی حرفه ای ادامه تحصیل بدهید، باید امتحان تغییر رشته بدهید. براین کار بایدطبق متن آیین نامه هدایت تحصیلی دوره سه ساله دبیرستان عمل نمایید:
براساس ماده ۱۱۲( صفحه ۶۱۸ کتاب مجموعه مصوبات شورای عـــــالی آموزش و پرورش چاپ ۱۳۸۵)دانش آموزی که در پایه دوم به تحصیل اشتغال دارد چنانچه متقاضی تغییر شاخه یا رشته باشد (اعم از اینکه شرایط رشته مورد تقاضا را در نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی کسب کرده یا نکرده باشد) با نظر مشاور و رعایت موارد ذیل می تواند در پایه سوم به شاخه یا رشته دلخواه هدایت شود .
براساس ماده ۲-۱۱۲ تغییر رشتۀ دانش آموزان شاخه های نظری یا کاردانش به رشته های شاخۀ فنّی و حرفه ای و یا تغییر رشته در همان شاخه ، منوط به توفیق در امتحانات کلّیِّه درسهای اختصاصی پایه دوم رشته جدید در خرداد یا شهریور ماه همان سال با در نظر گرفتن ظرفیت پذیرش در رشته هایی می باشد که اسامی آن از سوی معاونت آموزشی اعلام خواهد شد . ”

۴-جدول دروس تخصصی رشته مورد علاقه تان را برای تغییر رشته از ریاضی به رشته مورد علاقه درشاخه فنی حرفه ای، می توانید در کتاب مجموعه مصوبات شورای عـــــالی آموزش و پرورش چاپ ۱۳92 پیدا کنید.(این جدول رااز دفترمشاوره مدرسه خود ویا واحد فنی حرفه ای اداره آموزش وپرورش محل تحصیل خود دریافت نمایید.)

۵- اگر بخواهید در شاخه و کار ودانش تحصیل کنید، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید.

***در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در زمینه تغییررشته، می توانید با ما تماس بگیرید.(قسمت تماس با ما در نوار قرمز رنگ بالای سایت)computer-students

سلامت و سعادتمندباشید             

مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب