موضوعات

پاسخ به سوال ( عمومی هدایت تحصیلی – شماره۱۰9 ) :شرایط تغییر رشته از پایه دوم رشته ریاضی به رشته فنی ؟

مشترک

سوال:

کسی که در پایه دوم رشته ریاضی تحصیل می کند، شرایط تغییر رشته او به رشته فنی چگونه است ؟

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
 برای  پاسخ به سوال چند نکته قابل است:

1- با شروع سال تحصیلی، وبه خصوص بعد از امتحانات ترم اول وبا شروع ترم دوم، امکان تغییر رشته وجود ندارد و بالطبع، این کار به سال تحصیلی بعد(خردادبه بعد) موکول می شود.

2- امتحان تغییر رشته برای پایه دوم به سوم، در دونوبت یکی خرداد ماه ( همزمان با امتحانات پایانی ترم دوم) و دیگری در شهریور ماه برگزار می شود. که شما به اختیار خود هر کدام از زمان ها را که آماده بودید، می توانید انتخاب کنید منتهی امتحان تغییر رشته در خرداد ماه، به دلیل امتحانات مهم پایان سال، مرسوم نیست وهمچنین؛ به دلیل آمادگی لازم برای دروس تخصصی تغییر رشته ، معمولا مدارس با آن موافقت نمی کنند و دانش آموزان از فرصت شهریور ماه استفاده می نمایند.

3- رشته فنی مورد نظر رامی توانید از طریق دو شاخه فنی حرفه ای و یا شاخه کار ودانش  پی گیری کنید. منتهی سطح مهارتی شاخه کار ودانش بالاتر از شاخه فنی حرفه ای است اما پایه علمی این شاخه پایین تر از شاخه فنی است

4- اگر بخواهید رشته مورد علاقه (مثلابرق ) را در هنرستان های فنی حرفه ای ادامه تحصیل بدهید، باید امتحان تغییر رشته بدهید. براین کار بایدطبق متن آیین نامه هدایت تحصیلی دوره سه ساله دبیرستان عمل نمایید:
” براساس ماده ۱۱۲( صفحه ۶۱۸ کتاب مجموعه مصوبات شورای عـــــالی آموزش و پرورش چاپ ۱۳۸۵)دانش آموزی که در پایه دوم به تحصیل اشتغال دارد چنانچه متقاضی تغییر شاخه یا رشته باشد (اعم از اینکه شرایط رشته مورد تقاضا را در نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی کسب کرده یا نکرده باشد) با نظر مشاور و رعایت موارد ذیل می تواند در پایه سوم به شاخه یا رشته دلخواه هدایت شود .
براساس ماده ۲-۱۱۲ تغییر رشتۀ دانش آموزان شاخه های نظری یا کاردانش به رشته های شاخۀ فنّی و حرفه ای و یا تغییر رشته در همان شاخه ، منوط به توفیق در امتحانات کلّیِّه درسهای اختصاصی پایه دوم رشته جدید در خرداد یا شهریور ماه همان سال با در نظر گرفتن ظرفیت پذیرش در رشته هایی می باشد که اسامی آن از سوی معاونت آموزشی اعلام خواهد شد . ”

5-جدول دروس تخصصی رشته مورد علاقه تان را چه در شاخه کار ودانش و چه برای تغییر رشته از ریاضی به رشته مورد علاقه درشاخه فنی حرفه ای، می توانید در کتاب مجموعه مصوبات شورای عـــــالی آموزش و پرورش چاپ ۱۳۸۵ پیدا کنید.(این جدول رااز دفترمشاوره مدرسه خود ویا واحد فنی حرفه ای اداره آموزش وپرورش محل تحصیل خود دریافت نمایید.)

6- اگر بخواهید به رشته های فنی در شاخه و کار ودانش بخوانید نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید.

سلامت و سعادتمندباشید
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب